Biljana Jovanović, vlasnica modne konfekcije „Luna“, Požarevac

Žena na čelu firme je skoro pa čudo

01.10.2016. Gordana Bulatović 0
Biljana Jovanović, vlasnica modne konfekcije „Luna“, Požarevac Biljana Jovanović, vlasnica modne konfekcije „Luna“, Požarevac

I danas mislim da je način na koji smo krenule u posao, majka i kćerka oslonjene jedna na drugu, bila velika sreća: porodica, poverenje, podrška, posvećenost – sve na jednom mestu. Koliko je to važno za uspeh, čovek postane svestan mnogo kasnije. Nisam u to vreme razmišljala o kategorijama kao što su preduzetništvo, ili žensko preduzetništvo. Jednostavno, imala sam ideju, činila mi se realnom i krenula sam

Veština sa kojom je majka Biljane Jovanović, sagovornice „Nove ekonomije", pravila haljine, ali i njena upornost da se u porodični posao uključi i njena ćerka, zaslužne su što Srbija danas ima modni brend i konfenkciju „Luna". 

Kao inženjer organizacije rada, Biljana Jovanović iskoristila je svoja znanja, majčin talenat i zajedničku ljubav prema eleganciji i osnovala modnu kuću „Luna", koja postoji već više od dve decenije. 

„I danas mislim da je način na koji smo krenule u posao, majka i kćerka oslonjene jedna na drugu, bila velika sreća: porodica, poverenje, podrška, posvećenost – sve na jednom mestu", priseća se Biljana Jovanović.  „Koliko je to važno za uspeh, čovek postane svestan mnogo kasnije. Nisam u to vreme razmišljala o kategorijama kao što su preduzetništvo, ili žensko preduzetništvo. Jednostavno, imala sam ideju, činila mi se realnom i krenula sam. Da vas podsetim, „Luna" je ne samo rezultat zajedničkog rada majke i ćerke, već firma koju su podigle žene, u kojoj rade žene i firma koja radi isključivo za žene. I tako je svih 25 godina. Nisam se nikada osvrtala na to šta drugi misle, niti mi je to bila kočnica. Bitno je ono u šta čovek sam veruje. 

Koje su najčešće predrasude sa kojim ste se kroz karijeru susretali?

I u 21.veku žena na čelu firme je skoro pa čudo. I to ne samo kod nas. Muškarci imaju neki svoj način poslovne komunikacije, prećutni, skoro genetski. Čim se pojavi žena u „njihovom" okruženju, nešto se promeni. Ali sve je više žena u biznisu, sve više uspešnih žena. I promene su neminovne. Iz iskustva mogu da kažem da ima pomaka u odnosu na pre četvrt veka, ali ipak to ide sporo. Zato je i potrebno da nas je što više, da se udružujemo i da zajedno radimo na promeni svesti. 

Druga velika predrasuda je što većina ljudi u Srbiji smatra da je moda nešto što ovde ne postoji – uvek je sve „od preko" bolje. To je potpuno pogrešno, ali uvreženo mišljenje. „Luna" je uspela da, makar među klijentima kojima je okrenuta, promeni tu vizuru.

Srbija baš i nije prepoznatljiva po modnoj industriji. Vi ipak danas zapošljavate više od 180 ljudi, opet uglavnom žena. Čime ste izborili svoje mesto - cenom, kvalitetom tkanina, marketingom...?

Modna kuća „Luna" ima više od 180 stalno zaposlenih, ali isto toliko spoljnih saradnika. Srbija nije mnogo poznata u svetskim modnim krugovima i to veoma otežava plasman na stranom tržištu: tamo nas niko ne očekuje, ne postoji kontinuitet i tradicija kvaliteta odavde. Sa druge strane, i modna industrija je sa razvojem tehnologije i društvenih mreža postala nesaglediva svetska pozornica na koju svako može da zakorači, a onda od mnogo faktora zavisi da li će i šta na njoj uraditi. Kvalitet je, neosporno, vrlo bitan, ali bez upornosti i rizika, uz obavezni faktor sreće, nema ni rezultata.  „Luna" je zakoračila na tu pozornicu i sve smo prisutniji na njoj. Izvozimo više od 50 odsto svog asortimana -  u Sloveniju, Hrvatsku, Crnu Goru, Makedoniju, BiH, Švedsku, Norvešku, Rusiju, a koračamo i dalje, ka novim tržištima. Kako smo uspeli? Upornim radom, kvalitetom, dobrim marketingom. Puno je faktora koji utiču na uspeh, ali mislim da je vernost viziji koju imamo od početka - presudan. 



Nastavak teksta možete pročitati u 34. broju štampanog izdanja časopisa "Nova Ekonomija"

Komentari

  Dodaj komentar
  • Nema komentara

Ostali članci

<Biljana_Stepanovic

Karić, Mišković, Bogićević...

Ako je nešto Bogoljub Karić rekao iskreno i od srca, onda je to rečenica da „vlast može sve – da te savije kao prase, stavi u pleh i ispeče". To je bilo malo pre nego što mu je oduzet Mobtel, a nje...

29.09.2016. Biljana Stepanović Detaljnije
<Biljana Jovanović, vlasnica modne konfekcije „Luna“, Požarevac

Žena na čelu firme je skoro pa čudo

I danas mislim da je način na koji smo krenule u posao, majka i kćerka oslonjene jedna na drugu, bila velika sreća: porodica, poverenje, podrška, posvećenost – sve na jednom mestu. Koliko je to važ...

29.09.2016. Gordana Bulatović Detaljnije
<Reforma obrazovanja i podsticanje preduzetništva u Srbiji

Znanje podstiče preduzetničku smelost

Ako se shvati da je preduzetništvo mnogo širi pojam od otvaranja sopstvene firme i da podsticanje preduzetničkog duha znači buđenje inovativnosti, kreativnosti, inicijative i preuzimanje rizika, ka...

29.09.2016. Ana Krajnc Detaljnije
<Aza El-Abd, direktorka USAID-a u Srbiji

Odlično sarađujemo sa Vladom

Srbija ima talentovano i dobro obrazovano stanovništvo i to je šansa za ekonomski rast. Pitanje je da li veštine radnika odgovaraju potrebama industrije. Zato se i preduzimaju obuke i dokvalifikaci...

29.09.2016. Miloš Obradović Detaljnije
<Zašto Lutrija Srbije jedva ostvaruje minimalnu dobit

Mutne igre na sreću

Vlada Srbije još nema plan šta da uradi s Državnom lutrijom Srbije kako bi ostvarivala rezultate kakvi se očekuju od monopolskog preduzeća. Dok lutrije u regionu knjiže velike dobitke, za srpsku je...

29.09.2016. Marica Vuković Detaljnije
<Koliko je u ovoj godini u Srbiji ljudi stvarno našlo posao

Sat vremena u bašti, vodi se kao zaposlen

Šta je zapravo statistički smanjilo nezaposlenost, može samo da se nagađa. Direktor Nacionalne službe za zapošljavanje Zoran Martinović izričito tvrdi da je stvarno povećan broj onih koji su zaposl...

29.09.2016. Gordana Bulatović Detaljnije
<Salim Mukadam, generalni direktor BBC

Ajplejer popularniji od televizije

Salim Mukadam, generalni direktor BBC Worldwide servisa za Centralnu i Istočnu Evropu, u Beogradu je ekskluzivno predstavio serijal „Planeta zemlja II". Ova medijska kuća dobila je stabilno finansi...

29.09.2016. Vesna Vujić Detaljnije
<Nacionalni okvir kvalifikacija

Neformalno obrazovani stručnjaci

Ideja nacionalnog okvira kvalifikacija - da svako radi posao za koji je kvalifikovan – u Srbiji nije nova, ali u praksi od nje nismo imali mnogo vajde. Trenutno naša država nema ni okvir kvalifikac...

29.09.2016. Branislav Krivokapić Detaljnije
<Stav

Šta će biti sa Evropskom unijom

Eskalacija krize u Italiji i Španiji, kao  i „proboj" migranata iz Turske (ne treba zanemariti ni samo primirenu finansijsku krizu u Grčkoj), mogu dovesti do ozbiljnih problema u funkcionisanju EU....

29.09.2016. Bogdan Petrović Detaljnije
<Geopolitika

Sve manje želje za razgovorom

Čini se da značaj teritorije polako ali sigurno dolazi na svoje staro mesto, gde je vekovima i bio. Sve je manje pozitivnih znakova da situacija može da pođe nabolje. Naravno, to ne znači da će doć...

29.09.2016. Nikola Vujinović Detaljnije
<Dr Dušan Pavlović

Gde je nestao Zakon o poreklu imovine

Postoje dva načelna pravca kojima možete da se borite protiv korupcije: jedan je verbalni, drugi je institucionalni. Mene interesuje ovaj drugi, jer on je jedini ispravan. Institucionalna borba po...

29.09.2016. Dr Dušan Pavlović Detaljnije
<Novi način obezbeđivanja transparentnosti računa za utrošenu struju

Svakom kupcu uvid u dvogodišnju potrošnju

Agencija za energetiku Republike Srbije donela je tokom leta ove godine Odluku o postupku ostvarivanja prava krajnjeg kupca na pristup podacima o sopstvenoj potrošnji električne energije i prirodno...

29.09.2016. Gordana Bulatović Detaljnije
<Šudži Nakamura, pronalazač i suosnivač kompanije Soraa

Život posvećen svetlu

Šudži Nakamura, koji je gotovo dvadeset godina proveo u laboratoriji pretvarajući tada malu kompaniju Nichia u jednog od vodećih proizvođača LED-a u svetu, tek je 2008. godine osnovao svoju kompani...

29.09.2016. Ana Krajnc Detaljnije
<Tibor Jona

Kako je Ljubo postao kriminalac

Može li vas Fejsbuk u dva dana ubediti da je čovek kojeg čitavog života viđate i poznajete kao svog prijatelja, komšiju i sugrađanina, ne samo korumpirani lopov, već i međunarodni švercer oružija, ...

29.09.2016. Tibor Jona Detaljnije
<Jovana Antić i Daniela Stanković, vlasnice firme „Koozmetik“

Dorćolska prirodna kozmetika

Razvijene manufakture sa dobrom kreativnom idejom imaju perspektivu u Srbiji. Sve sirovine za proizvodnju prirodnih kozmetičkih preparata uvozimo jer sastojke koji su nam potrebni ne možemo pronaći...

29.09.2016. Olivera Bojić Detaljnije
<Nataša Pavlović, PhD Medicinskog fakulteta Univerziteta u Upsali

Ljudi odlaze zbog velike nesigurnosti

Pred odlazak u Švedsku, na četvorogodišnje doktorske studije, Nataša Pavlović kaže da nije od onih koji koriste fraze da napolju žele da nauče kako se radi, pa da znanje prenose. Ovde ne vidi uslov...

29.09.2016. Katarina Stevanović Detaljnije
<Ekonomska emigracija u Dablinu

Doći sa puno nade, a malo očekivanja

Ovo je priča o jednom mladom Hrvatu koji se odselio u Irsku čim je njegova zemlja ušla u Evropsku uniju i bio omogućen slobodan protok ljudi. Zadovoljan je svojim životom koji je, kaže, znatno lago...

29.09.2016. Dunja Milošević Detaljnije
<Mrdaonica

Recept da zavoliš sebe i čitav svet

Nema nervoze, teskobe, s kojima sam u paketu došla. Udovi su mi lagani, glava prazna od problema, takođe oslobođena. Nisam ni umorna, već nekom novom snagom ispunjena. Preporođena. Čudom se čudim k...

29.09.2016. Dragana Nikoletić Detaljnije
<Politika, biznis i loši krediti

Politika, biznis i loši krediti

Propast četiri državne banke koštala je državu više od 800 miliona evra, ali ovaj proces nije završen jer su prethodnih godina sve banke čiji je vlasnik država, beležile gubitke Javne finansije pr...

26.10.2016. Miloš Obradović Detaljnije