Cvijetin Milivojević, stručnjak za komunikacije i politički marketing

Od ove bolesti nema leka, ima samo zalečenja

01.04.2018. Dijana Ivanov Kadić 0
Cvijetin Milivojević, stručnjak za komunikacije i politički marketing Cvijetin Milivojević, stručnjak za komunikacije i politički marketing

Propaganda jeste prisilna sugestibilnost. To je naturanje jedne političke ideje, političke opcije ili jednog političkog kandidata svim zakonom dozvoljenim, ali i zakonom nedozvoljenim sredstvima i kanalima, u kojima mu obična, svakodnevna laž dođe još i kao humano oružje u ratu protiv političkih protivnika

Trostruki je dobitnik nagrade „Borivoje Mirković", prvi dobitnik novinarske nagrade „Stanislav Staša Marinković",prvi dobitnik nagrade UNS „Bogdan Tirnanić" za najbolju kolumnu ili komentar u Srbiji, pisac nekoliko knjiga, PR stručnjak, politički analitičar…

Ovaj razgovor bih počela podsećanjem na kolumnu Cvijetina Milivojevića iz davne 2002. godine, koju sam pre nekoliko dana pronašla na internetu dok sam evocirala uspomene kako su nekad izgledale izborne kampanje. Tekst je naslovio „Nasledna bolest", a u njemu piše o atmosferi uoči izbora, o srpskom marketingu i političkoj sceni koju opisuje kao mozaik deoba, vernika, grešnika i otpadnika koji tragaju za svojim korenima. Kaže: „Oni slušaju samo sebe, gledaju samo sopstveni odraz u ogledalu... Umesto pozitivne priče o sebi, pokušavaju da nagrde druge, a deo medija u toj kampanji postaje neka vrsta dvorske lude."


Kao da ste opisivali nedavno završenu kampanju za beogradske izbore. Ako je bolest zaista nasledna, gde nam je spas?

Spas je u tome što se prenosi genima, s političkog kolena na političko koleno, ali, na sreću - nije „bolest nasmrt"! S njom se može dugo - nekada baš dugo i berićetno - politički živeti, proživeti, pa čak i nauživati. Od ove bolesti se ne umire, pogotovo ne naprečac, od nje nema leka, ali ima zalečenja. Jer naša se politička komunikacija koja bi u sebe mogla i trebalo da uključuje sve manipulativne komunikacijske veštine, od čarobnog političkog marketinga, preko informisanja, pi-ara, spinovanja, indoktrinacije i tome slično - svela prevashodno na: pornografsku propagandu koja je, umesto „blage erot'ke", što bi rekli Bosanci, postala sasvim gola, da ogoljenija ne može da bude.

Propaganda jeste prisilna sugestibilnost. To je naturanje jedne političke ideje, političke opcije ili jednog političkog kandidata svim zakonom dozvoljenim, ali i zakonom nedozvoljenim sredstvima i kanalima, u kojima mu obična, svakodnevna laž dođe još i kao humano oružje u ratu protiv političkih protivnika.


Godinama ste na čelu  marketinške agencije. Primetan je sve veći uticaj PR službi, agencija i kompanija. Šta je za vas danas srpski politički PR?

On se, nažalost, u pogrešnoj percepciji loših „PR" đaka sveo na dve krajnosti. Prva je komunikacijska strategija svedena na poruku onog golmana koji je, nakon prelaska u tabor nekada najljućeg fudbalskog rivala, ispod novog dresa i klupskog grba poneo majicu sa natpisom izvinjenja svojim budućim fanovima: „Oprostite mi moju ružnu prošlost!" Ili, praktično, sve što sam govorio i činio do svoje trideset i neke godine života, sad to, „puj-pike" ne važi, obaveza mojih „dvorskih luda" i „event efendija" je da to komunikacijski resetuju i nateraju građane da zaborave svu tu moju prošlost, bez obzira na to koliko je ona, mojim činjenjem ili nečinjenjem, nekome možda i fatalno naškodila.

Druga strategija je ona koju koristi takozvana, samozvana ili istinska alternativa, sasvim svejedno koja je. Hajde da resetujemo ovoga glavnog kao takvoga, bez obzira na to da li je nešto od onoga što je on činio možda i bilo dobro ili korisno. Samo je tu jedan mali problem - takvu političku komunikaciju nihilizma prost narod ne može i neće da razume.
Ne zaboravite da ni u razvijenom svetu, na primer, tri četvrtine medijskih sadržaja nisu autentični plod tzv. istraživačkog novinarstva, već rezultat neke, iz nekog komunikacijskog ili sličnog centra moći, inicirane i indukovane kampanje u kojoj su medijske objave i teme koje uslede, samo puki lakmus papir. Ovi rezultati kod nas mogu samo da budu još porazniji po novinarstvo.



Nastavak teksta možete pročitati u 49. broju štampanog izdanja časopisa "Nova Ekonomija"

Komentari

  Dodaj komentar
  • Nema komentara

Ostali članci

<Biljana Stepanović

Čemu služi rekonstrukcija vlade

Ovako je išla cela stvar sa tom rekonstrukcijom Vlade Srbije: Prvo se premijerka Ana Brnabić prenemagala pred novinarima da ne shvata dokle će da joj dosađuju pitanjima o rekonstrukciji vlade, kad...

30.03.2018. Biljana Stepanović Detaljnije
<Dušan Perović, predsednik Termovent komerca

Čim zafali para, strani investitori odoše

Postavlja se pitanje da li treba da rađamo decu, jer kada se rode gde će raditi ako sve bude automatizovano. Iskustva moje kompanije su takva da nam prave zanatlije nedostaju, a mi smo kompanija na...

30.03.2018. Miloš Obradović Detaljnije
<Fiskalni savet vs. Republički zavod za statistiku

Na zaposlene razbroj s’

Dok Fiskalni savet postavlja logično pitanje – kako je to samo u Srbiji moguće da kod ovako visokog rasta zaposlenosti (prema zvaničnim statističkim podacima) imamo najmanji privredni rast u region...

30.03.2018. Radmilo Marković Detaljnije
<Privatizacija u Srbiji 4. deo

Zakon o privatizaciji iz 2001. godine

Kružile su procene da u Srbiji postoji više od 7.000 preduzeća sa društvenim kapitalom koja mogu biti predmet privatizacije. Na kraju, u postupku privatizacije našlo se manje od 3.000 preduzeća. Od...

30.03.2018. Bogdan Petrović Detaljnije
<Tibor Jona

Kakav nam spomenik Miloševiću treba?

Otvoreno pismo inicijativi za podizanje spomenika Slobodanu Miloševiću  Poštovani / Poštovana, Najpre želim da vam čestitam na vašoj hrabroj inicijativi da se naša tranzicijom napaćena Otadžbina ...

30.03.2018. Tibora Jona Detaljnije
<Marko Somborac upoređuje glavne ekonomske rezultate sa zvaničnom verzijom

Prilično retuširana slika stvarnosti

Dobar karikaturista nikako nije „samo crtač". Ne - da bi napravio dobru karikaturu, i te kako mora dobro da poznaje različite discipline i da bude upućen u takozvani „društveni ambijent". Kako ekon...

30.03.2018. Paralelni intervju Detaljnije
<Prof. dr Raša Karapandža, profesor EBS Univerziteta u Visbadenu, Nemačka

Vredan lopov je najgora kombinacija

Mislim da je glavni razlog ćutanja dela akademske zajednice strah. U tome ih donekle i razumem. Meni je čak u Nemačku redakcija provladinog tabloida „Alo" slala preteća pisma i tražila od dekana i ...

30.03.2018. Biljana Stepanović Detaljnije
<Bogdan Petrović

Šamaranje opozicije

Izborne pobede u poslednjih nekoliko godina Aleksandar Vučić koristi kako bi uspostavio  autoritativan sistem rukovođenja državom. Nakon uklanjanja Tomislava Nikolića sa političke scene, ostao je p...

30.03.2018. Bogdan Petrović Detaljnije
<Kako se finansira zdravstveni sistem u Srbiji

Para malo, bolesnih mnogo

Kako se finansira zdravstveni sistem u Srbiji Građani koji nemaju novca za odlazak kod privatnika, često se nalaze u nerešivoj situaciji – iako su godinama izdvajali za zdravstveno osiguranje, kad...

30.03.2018. Ana Simić Detaljnije
<Zašto GSP pravi milionske gubitke

Gigant koji vozi krntije

Pored čuvenih gubitaša, kao što su Putevi Srbije, RTB Bor ili Železara, kojima se bavi cela država, „ispod haube” krije se još jedan, ne manje ozbiljan klijent za trošenje državnog novca. Javno pre...

30.03.2018. Ivan Radanović Detaljnije
<PROSEČNE ZARADE U 2017. GODINI

Daleko je plata od 500 evra

Po novom obračunu prosečna zarada će biti nešto niža, a samim tim i mnoga socijalna davanja. U prosek se više neće računati nagomilani zaostaci zarada, u slučaju da budu isplaćeni kumulativno u je...

30.03.2018. Branislav Krivokapić Detaljnije
<Nastajanje startapova pod krovom Impact hub a

Od ulja za bradu do veštačke inteligencije

U martu je Imapct hab privodio kraju odabir pet od deset najboljih započetih startapova koji će biti u programu akceleracije, odnosno osnaživanja biznisa potrebnim većim znanjem, ali i konkretnom f...

30.03.2018. Vesna Vujić Detaljnije
<Cvijetin Milivojević, stručnjak za komunikacije i politički marketing

Od ove bolesti nema leka, ima samo zalečenja

Propaganda jeste prisilna sugestibilnost. To je naturanje jedne političke ideje, političke opcije ili jednog političkog kandidata svim zakonom dozvoljenim, ali i zakonom nedozvoljenim sredstvima i ...

30.03.2018. Dijana Ivanov Kadić Detaljnije
<Srpski restorani na svetskoj fešti gastronomije Goût de France

Domaće namirnice na francuski način

Ministarstvo za Evropu i spoljne poslove je 2015. godine prihvatilo ideju Alena Dikasa, jednog od najpoznatijih francuskih kuvara,  da gastronomsku umetnost svoje zemlje planetarno predstavi i proš...

30.03.2018. Vesna Vujić Detaljnije
<Lazar Bodroža, reditelj i autor najboljeg srpskog filma na 46. Festu

Stvari su bolje nego što ih zaslužujemo

Vizuelni umetnik i reditelj Lazar Bodroža ima razloga da bude zadovoljan. Njegov debi film Ederlezi Rising je na ovogodišnjem Festu osvojio nagradu za najbolji film, on sam proglašen je najboljim r...

30.03.2018. Nenad Milosavljević Detaljnije
<Zoran Živković

Građani još veruju u laži i obmane

Sudeći po rezultatima nedavno završenih izbora za Skupštinu grada Beograda, izgleda da je narodni heroj Jugoslavije, akademik i publicista Vladimir Dedijer, imao pravo kada je, krajem šezdesetih go...

30.03.2018. Tamara Nikčević Detaljnije
<Novo zanimanje - profesionalni čekači u redovima

Stojimo ispred vrata umesto vas

Kako je nastao ovaj neobičan biznis? Te godine, masovna histerija za novim modelom Iphone-a bila je tolika da su je ljudi poredili sa „crnim petkom" – rasprodajama na kojima se ljudi doslovno bore ...

30.03.2018. Dušan Jurićf Detaljnije
<Kako utvrditi autentičnost umetničkog dela

Kupi falsifikat, pa sedi i plači

Lubardine slike koštaju od 10.000 do 20.000 evra, zavisi od formata. Izazov su za falsifikatore. Postoji lanac. Naručilac, pa osoba koja slika, pa pošiljalac, pa da naivnu osobu uvuku u priču. Sist...

30.03.2018. Jelica Stojančić Detaljnije
<Kostimograf Aleksandar Kovačević

Iščašene ideje i šnajdersko umeće

Ovaj 24-godišnji momak, student Tehnološko/metalurškog fakulteta, odsek za tehnologiju materijala, još kao srednjoškolac je naučio da šije. Odeću smatra delom identiteta i svakom komadu koji smisli...

30.03.2018. Dragana Nikoletić Detaljnije