Marijan Vuković, vlasnik Auto-škole „Leson“ iz Bečeja

Odoše vozači u Hrvatsku i Sloveniju

01.12.2017. Aleksandar Žič 0
Marijan Vuković, vlasnik Auto-škole „Leson“ iz Bečeja Marijan Vuković, vlasnik Auto-škole „Leson“ iz Bečeja

Kada neko dođe da ga obučavamo za vozača, kažemo mu da ima dosta firmi koje traže vozače i uputimo ih, kako bi ostajali u zemlji. Međutim, dobiju posao i rade, ali je problem što se mnogo više nudi u inostranstvu. Kada pređu granicu, na parkinzima po Sloveniji im predstavnici transportnih firmi daju vizitkarte da se jave i odmah kažu koliko će imati platu, a ona je velika za naše prilike. I tako novoobučeni ovde rade nekoliko meseci, tek toliko da imaju praksu, pa odu.

Penzioneri danas vode glavnu reč u domaćem prevozu robe i putnika, jer nam šoferi odoše u Evropu, rečenica je Marijana Vukovića, vlasnika sistema auto-škola „Leson" iz  Bečeja, kojom se nameće misao da bi za slučaj da postoje biznis bajke, umesto na njujorškom Volstritu njihovi pisci inspiraciju prvo potražili u Srbiji. U svim čudima koja prate ekonomska i tržišna kretanja, a pre svega ona radne snage, dođosmo u situaciju da danas odavde nije samo odliv mozgova i mladih stručnjaka sa fakultetskim diplomama, već je pomama i za našim profesionalnim vozačima, nakon kojih nam Slovenci sad traže i poštare.
Odoše  šoferi u Evropu za zaradom koja je nekad veća i od 3.000 evra. Po istoj matrici, kao i akademce i šofere iškolujemo, steknu malo prakse i, kako kaže Vuković koji ih obučava već skoro tri decenije, sa jednim „baj baj" srpskoj uravnilovki, pređu najpre u susedne članice Evropske unije.

„Tako penzioneri danas vode glavnu reč u domaćem prevozu robe i putnika, jer mlađi profesionalni vozači odlaze. Došli smo u situaciju koja je ugrozila drumski prevoz ljudi i robe i opteretila vlasnike transportnih firmi sa kojima sarađujem, jer od 30 do 40 posto vozača čine penzioneri. Nakon odliva stručnjaka sa fakultetskom diplomom, danas odlaze i profesionalni vozači u Hrvatsku i Sloveniju. Ovde zarade  oko 400 evra, u Sloveniji 2.000 evra, a više od 3.000 evra u nekim drugim zemljama zapadne Evrope. Biće još gore, ako se ne pristupi sistemskim rešenjima", konstatuje u intervjuu za „Novu ekonomiju"  Marijan Vuković, vlasnik sistema auto-škola „Leson" iz  Bečeja.

On je pre 27 godina odlučio da mu obuka vozača bude biznis i da napravi tržišno pozicioniranu porodičnu firmu. Plan je sa suprugom Mirom i ostvario, pa danas u voznom parku jedini u zemlji imaju 35 vozila za sve kategorije, obuku za tri koje niko nema, pa u klupe i na poligon za vozače pristižu ljudi iz svih krajeva Srbije. Njihov „Leson", kršten po francuskoj reči od koje je i nastalo čuveno međunarodno „L" je među retkim auto-školama sa poligonom za A i B kategoriju, a izdvojili su novac da sledeće godine izgrade i za sve ostale.


Nova ekonomija: Mnoge auto-škole su u krizi, nemaju dovoljno polaznika, gase se...

Marijan Vuković: Drugi se nisu pripremili i očito nisu imali viziju. Zakon o radu auto-škola doneo je novinu da vozilo više ne može da se iznajmljuje, nego mora da bude u vlasništvu. Kada smo to shvatili, zasukali smo rukave i krenuli da nabavljamo vozila. Svake godine smo kupili po jedno, koliko su nam finansije omogućavale, jer smo se razvijali postepeno. Dobit koja bi se ostvarivala tokom skoro tri decenije poslovanja, nije se trošila na gluposti, nije bilo luksuziranja, nego smo ulagali u posao. Biznis povlači i društvenu odgovornost i društveno koristan rad, pa smo osnovali planinarsko društvo u gradu sa znamenjem slavne porodice Dunđerski.  Supruga se posvetila planinarenju, a sa ostalim zaposlenima u firmi je počeo da radi i sin Miroslav.


NE: Da li je bio problem da i drugu generaciju zainteresujete za porodični posao?

Marijan V: Pratio je od malih nogu šta radimo i usmerio se i obrazovanjem u tom pravcu. Prvo je završio za auto-mehaničara, pa vozača... Dobar je vozač, predavač, instruktor. Na vreme je shvatio da mu je najbolje da nastavi ovaj biznis. Kada smo pravili poligon, u dogovoru sa njim sam doneo odluku da to bude behaton, pa me pitaju drugari zašto nije beton ili asfalt. Ja kažem: jednog dana, kad mene ne bude, a sin bude hteo sve da rasproda, može da izvadi behaton i proda ga u pola cene. I to je nešto. Šalim se, naravno da će nastaviti da razvija firmu, a kako je manjak vozača, biće tu puno posla.



Nastavak teksta možete pročitati u 45. broju štampanog izdanja časopisa "Nova Ekonomija"

Komentari

  Dodaj komentar
  • Nema komentara

Ostali članci

<Biljana Stepanovic

Zašto ljudi beže iz Srbije

Nema više uopšte smisla govoriti od „odlivu mozgova" sa idejom da se priča o odlasku „mladih i obrazovanih" iz Srbije, i to bar iz dva razloga. Prvi je principijelni, nema samo ova kategorija tapij...

28.11.2017. Biljana Stepanović Detaljnije
<Prof. dr Radivoje Mitrović, dekan Mašinskog fakulteta u Beogradu

Treba da učimo od sveta, a ne o svetu

Vreme osrednjosti trebalo bi da bude iza nas. U EU važe tri osnovna postulata - izvrsnost u nauci, industrijsko liderstvo i društveni izazovi. Izvrsnost znači da osrednjost i tapkanje u mestu nikom...

28.11.2017. Biljana Stepanović Detaljnije
<Privatizacija u Srbiji (1. deo)

Šta smo stvarno imali za prodaju

Ubrzana podela akcija posle 5. oktobra bila je u suštini sinhronizovana akcija SPS-a, sa namerom da preko očuvanja kontrole ključnih preduzeća učvrsti svoj položaj u trenutku kada su im sve karte b...

28.11.2017. Bogdan Petrović Detaljnije
<Koliko država pomaže mladim poljoprivrednicima

U se i u svoje kljuse

Ko misli da se bavi poljoprivrednom proizvodnjom, bilo to voćarstvo ili ne, ako u startu ima u planu da će mu država pomoći sa raznim konkursima i subvencijama i da će s tim podići svoje zasade, bo...

28.11.2017. Julijana Kuzmić Detaljnije
<Javne nabavke - novac svih nas

I dalje jak uticaj politike

Izrada novog Zakona o javnim nabavkama je u toku, ali nažalost bez minimuma transparentnosti. Time su zainteresovana preduzeća, stručna javnost, kao i građansko društvo, sasvim isključeni iz ovog v...

28.11.2017. Miloš Obradović Detaljnije
<Kontroverze oko digitalnog bankarstva

Novo doba ili nove prevare

Jedni tvrde da će nam digitalni novac uštedeti trilione dolara koje plaćamo na provizije za transfer novca, a drugi da je u pitanju špekulacija, idealna za pranje para i finansiranje terorizma Sve...

28.11.2017. Branislav Krivokapić Detaljnije
<Petar Matunović, vazduhoplovni inženjer i osnivač kompanije CTT

Iz garaže do prvog bespilotnog helikoptera

Naša očekivanja nisu bila orijentisana ka profitu merenom u novcu, već više ka mogućnosti da radimo ono što volimo i da imamo priliku da istražujemo, da se dokazujemo u svojoj profesiji, da pravimo...

28.11.2017. Nataša Stojanović Detaljnije
<Profesor Božo Drašković, Institut ekonomskih nauka, bivši član Odbora Agencije za borbu protiv korup

„Tetke“ i druge priče za malu decu

Borba protiv korupcije ne može da se zasniva na bilo kojoj pojedinačnoj instituciji. Kada se govori o sistemskoj borbi protiv korupcije, onda to podrazumeva da sve institucije, od nezavisnih regula...

28.11.2017. Dijana Ivanov Kadić Detaljnije
<Džon i Patrik Kolison, osnivači kompanije Stripe

Internet proboj irske braće

Sa 27 godina, Džon Kolison je najmlađi milijarder na svetu koji je sam stekao svoje bogatstvo. Zajedno sa starijim bratom Patrikom, ušao je u preduzetništvo kada je imao 16 godina, a danas se njego...

28.11.2017. Ana Krajnc Detaljnije
<Tibor_Jona

Društvena dinamika u službi nasilja

Ne znam da li ste i vi primetili koliko nasilje postaje sve više deo naše svakodnevice. Od fizičkog do verbalnog nasilja, od saobraćaja i ulica, preko porodica i škola do televizije i odskora parla...

28.11.2017. Tibor Jona Detaljnije
<Srbija teško može naći zamenu za stratešku sirovinu u proizvodnji energije

Ugalj zasad ostaje naša realnost

Oko 40 odsto energije u svetu trenutno se proizvodi iz uglja. Na svetskoj klimatskoj konferenciji, koja je tokom novembra ove godine održana u Bonu, predstavljena je grupa zemalja udružena u alijan...

28.11.2017. Gordana Bulatović Detaljnije
<Ustavne izmene - veća nezavisnost pravosuđa ili još čvršća kontrola izvršne vlasti

Koliko vlast obožava sudije

Ministarstvo pravde je u maju ove godine pozvalo na javnu raspravu o ustavnim promenama koje se tiču pravosuđa, a već u oktobru većina organizacija učesnika ove diskusije, među kojima su Društvo su...

28.11.2017. Miloš Obradović i Vesna Vujić Detaljnije
<Big Deal, takmičenje najboljih studenata pravnih fakulteta regiona

Prilika za dobar posao

Praktični rad je nešto što nedostaje gotovo svakom studentu u Srbiji. Tako je i sa studentima prava ne samo kod nas, već i u regionu. U tim trenucima, studije slučaja su nešto najrealnije što može ...

28.11.2017. Julijana Vincan Detaljnije
<Stuck-beogradski sindrom

Pa zar je stvarno kraj rekonstrukcijama

Znamo se, nismo od juče. Već za koji dan ćemo prestati da se divimo dostignućima. Fontana na Slaviji će nam biti smešna i glupa i samo ćemo čekati čas da (opet) bude potopljena. Zakeraćemo oko Beog...

28.11.2017. Dragana Nikoletić Detaljnije
<Bijenale umetnosti u Veneciji

Mašina za brzo obrtanje para

Poslednje trenutke provodim nestrpljivo čekajući dolazak brodića, da me što pre odvede iz tog cirkusa, zatvorenog za drumski saobraćaj. U glavi mi se vrteo video-rad David, Kineza Guan Xiaoa. Zabav...

28.11.2017. Dragana Nikoletić Detaljnije
<Marijan Vuković, vlasnik Auto-škole „Leson“ iz Bečeja

Odoše vozači u Hrvatsku i Sloveniju

Kada neko dođe da ga obučavamo za vozača, kažemo mu da ima dosta firmi koje traže vozače i uputimo ih, kako bi ostajali u zemlji. Međutim, dobiju posao i rade, ali je problem što se mnogo više nudi...

28.11.2017. Aleksandar Žič Detaljnije
<Da li je Srbiji potreban MMF

Brana od političkih iskušenja

Nedostatak investicija jedan je od ključnih problema za nedovoljan rast u Srbiji. Da bi Srbija imala rast od 5% godišnje u srednjem roku, procenjuje se da bi ukupne investicije trebalo da budu izme...

28.11.2017. Dr. Goran Radosavljević Detaljnije
<Dr_Dusan_Pavlovic

Kako rešiti buku iz kafića

Svi znamo da tokom leta kafići sa baštama stvaraju buku koja smeta stanarima koji ranije ležu. Da li je pametnije da kafići u takvim situacijama zatvaraju vrata u ponoć ili da rade duže, ali da bud...

28.11.2017. Dušan Pavlović Detaljnije
<Nova reforma pravosuđa i ustavne promene

Političko odmeravanje pravde

Na putu za EU pred Srbijom je poglavlje 23 -  uspostavljanje nezavisne i efikasne pravosudne vlasti, što pre svega podrazumeva otklanjanje  uticaja politike, parlamenta i Vlade, u izboru sudija i t...

28.11.2017. Detaljnije