Temel Kotil, CEO Turkish Airlines

Subvencije su otrov za kompaniju

01.09.2015. Miloš Obradović 0
temel kotil, ceo turkish airlines temel kotil, ceo turkish airlines

Turkiš erlajns je nedavno izabran peti put zaredom za najbolju aviokompaniju u Evropi. Dok evropske avioprevoznike muče kriza evrozone, slab evro i povratak američkih prevoznika na transatlantske rute, turska nacionalna aviokompanija planira 2018. prelazak na novi aerodrom u okolini Istanbula na koji bi sletalo 120 miliona putnika godišnje. Tvorac transformacije nacionalnog monopoliste i gubitaša u jednu od najbrže rastućih aviokompanija na svetu je Temel Kotil, CEO kompanije od 2005. godine do danas. U ekskluzivnom intervjuu za Novu ekonomiju Kotil govori šta je potrebno da kompanija od domaćeg prevoznika za 10 godinja postane globalni igrač sa najviše destinacija na svetu.



Nova ekonomija: Kako su globalna ekonomska kriza 2008. godine i sadašnja kriza evrozone uticali na poslovanje avioprevoznika, posebno Turkiš erlajns?
Temel Kotil: Kompanija je započela restrukturiranje 2002. godine, a 2004. smo naručili 63 aviona. Tokom 2006. godine smo postali privatna aviokompanija, pošto je država ponudila 51 odsto akcija na berzi i postala manjinski akcionar sa 49 odsto. Tako smo u 2008. godinu ušli spremni. Sve vreme smo povećavali broj destinacija, ne videći da „dolazi zima". Kada je zima, odnosno kriza, došla 2008. Godine, mi smo nastavili sa otvaranjem novih destinacija. Na primer, tada je Iberija odustala od leta Barselona-Istanbul, a mi smo uveli tu rutu. Tako je bilo svuda i mi smo nastavili da rastemo. Iako su cene goriva skočile i troškovi enormno porasli, baš 2008. godina je bila najbolja godina za TA u istoriji. Ekonomska kriza je udarila 2009. godine, a TA je te godine ostvario maržu EBITDA (zarada pre kamata, poreza, deprecijacije i amortizacije u odnosu na prihode od poslovanja) 24,5 odsto, dok je prosek za industriju 19 odsto.  Danas je u Evropi velika kriza. Sve aviokompanije gube novac osim onih koje prodaju neku imovinu i prikupljaju ekstra gotovinu. Slab evro pogađa aviokompanije, kao i američki prevoznici koji izlaze iz poglavlja 11(organizovani bankrot u kome se preduzeća reorganizuju i u okviru koga imaju zaštitu od poverilaca)  i povećavaju svoje prisustvo na Atlantiku.
Za nas se ništa nije promenilo. Mi smo postavili mrežu i danas letimo u 277 gradova, što je najveća međunarodna mreža. Naša priča je rast, poboljšanje usluge, smanjenje troškova i povećavanje frekvencije letova, unapređivanje brenda i ljubav prema putnicima.

NE: Da li taj rast ima limite?
TK: Nema ograničenja. Istanbul raste veoma brzo. Ataturk je bio jedini aerodrom u Istanbulu i 2003. godine je imao promet od 20 miliona putnika. Ove godine su Ataturk i Sabiha Gokčen (drugi aerodrom u Istanbulu) zajedno imali više od 100 miliona putnika. To je više nego Pariz ili Frakfurt, a Istanbul je drugi u Evropi iza Londona po broju putnika. Turizam u Istanbulu raste po stopi od 11 odsto i ove godine očekujemo 12 miliona turista. Sa novim aerodromom taj broj će porasti. Očekujemo 120 miliona putnika 2020. godine.

NE: Kako se kriza u Grčkoj odražava na poslovanje kompanije, s obzirom da je u susedstvu?
TK: Imamo problem sa agencijama koje ne mogu da plate dugove prema nama. Oni prodaju karte za naše letove, a onda ne mogu nama da plate. Ali sada se već oporavljaju i što je najvažnije, nema bankrota. Atina i Solun su veoma važne destinacije za nas i rastu, tako da nema problema.

NE: U planu je gradnja novog, trećeg aerodroma u Istanbulu. Kako će to uticati na poslovanje TA?
TK: To će biti aerodrom na 7.800 hektara, sedam puta većoj površini od Ataturka, sa šest pista, dok Ataturk ima dve piste koje se seku, što je u stvari jedna i po. 
Rok za završetak je maj 2018. godine. 



Nastavak teksta možete pročitati u dvadesettrećem broju štampanog izdanja časopisa "Nova Ekonomija"

Komentari

  Dodaj komentar
  • Nema komentara

Ostali članci

<temel kotil, ceo turkish airlines

Subvencije su otrov za kompaniju

Turkiš erlajns je nedavno izabran peti put zaredom za najbolju aviokompaniju u Evropi. Dok evropske avioprevoznike muče kriza evrozone, slab evro i povratak američkih prevoznika na transatlantske r...

31.08.2015. Miloš Obradović Detaljnije
<stjuart dajmond, autor knjige

Nepoverenje vas košta 2 milijarde evra godišnje

Stjuart Dajmond, autor knjige "Dobiti više: kako pregovorima postići ciljeve u stvarnom svetu” predavač je veštine pregovaranja na više univerziteta u SAD, zatim u brojnim kompanijama poput Gugla, ...

31.08.2015. Obrad Milošević Detaljnije
<stanje na tržištu rada vojvodine

Panonske radničke nevolje

Od ukupnog broja nezaposlenih u Srbiji (753.846) četvrtinu čine nezaposleni u Vojvodini, odnosno 182.813 ljudi nalazi se na evidenciji Pokrajinske službe za zapošljavanje. Vojvođanski sindikati pro...

31.08.2015. Olivera Bojić Detaljnije
<festivalsko-koncertna groznica

Dobro je da kaplje

Sezona muzičkih festivala i velikih koncerata je na izmaku. Dok posetioci sabiraju utiske, organizatori i država sabiraju zarade od događaja koji u svetu imaju sve veći značaj u turističkoj ponudi ...

31.08.2015. Nenad Milosavljević Detaljnije
<prof dr mihailo crnobrnja

Šta traži MMF

U vreme kad ovaj tekst ugleda svetlo dana, Misija MMF-a će završiti svoj posao u Beogradu. Teško je biti prorok i predvideti šta će biti konačan rezultat pregovora, ali je gotovo konsenzus među eks...

31.08.2015. Prof. dr Mihajlo Crnobrnja Detaljnije
<zašto svi ne plaćaju porez

Poreski moral na srpski način

„U Srbiji sve može i ništa ne može. Sve zavisi o kome se radi", ovako mali privrednici objašnjavaju to što neka preduzeća mogu da nagomilaju milijarde dinara duga za porez, dok nekome zatvaraju rad...

31.08.2015. Miloš Obradović Detaljnije
<aleksandar timofejev

Razgovor: Antonela Riha i Aleksandar Timofejev

Intervju sa kolegom sa kojim provedete više od deceniju na zajedničkom poslu neminovno je „opterećen" bliskošću. Prema Aleksandru Timofejevu bliskost oseća i publika koja ga je upoznala ranih deved...

31.08.2015. Antonela Riha Detaljnije
<Šta čeka viškove radnika iz javnog sektora

Nije lako postati privatnik

U naredne tri godine državni sektor će napustiti 75.000 ljudi, što odlaskom u penziju, što otkazima. Da li će oni sada konkurisati već nezaposlenima, koliko su njihova znanja i iskustvo upotrebljiv...

31.08.2015. Miloš Obradović Detaljnije
<elizabet holms, osnivačica kompanije theranos

Jednostavno do krvi

Sa 19 godina napustila je studije na Univerzitetu Stanford kako bi osnovala kompaniju Theranos za proizvodnju nove generacije testova za analizu krvi. Dvanaest godina kasnije Elizabet Holms, najmla...

31.08.2015. Ana Krajnc Detaljnije
<dr dušan pavlović

Previše smo veliki da bismo propali

Da li je za jednu privredu bolje da ima mali broj velikih privrednih subjekata, ili veliki broj malih privrednih subjekata? Za vreme socijalizma verovalo se da su velika industrijska preduzeća moto...

31.08.2015. Dr Dušan Pavlović Detaljnije
<zašto su propali vaučeri

Žele devize, nude rupe

U staroj priči da Srbija ima velike neiskorišćene potencijale za razvoj turizma, pre svega zbog prirodnih lepota, novo je samo to da se građanima daju subvencije da bi obilazili te lepote. Vlada je...

31.08.2015. Marica Vuković Detaljnije
<janis varufakis: ovaj svet može da bude bolji

Kontroverzne teze za tinejdžere

Imao sam velika očekivanja od Varufakisove ekonomije za tinejdžere. Već dugo verujem da ekonomija i preduzetništvo treba da se uče u srednjoj školi (verovatno i u poslednjim razredima osnovne škole...

31.08.2015. Dušan Pavlović Detaljnije
<goran obradović, predsednik kanadsko-srpskog poslovnog udruženja (cansee)

Zakoni se stalno menjaju

Zakonska regulativa postoji, ali se često menja ili se najavljuju promene. Strani investitori bi želeli da imaju stabilan i predvidiv proces poslovanja, jer bez toga nisu u stanju da planiraju ili ...

31.08.2015. Miloš Obradović Detaljnije
<da li je opravdana kritika kapitalizma

Idealan nije, ali boljeg nema

Većina ekonomista će se sad setiti Marksa i njegove teorije eksploatacije, a kod onih maštovitijih će se javiti slika kapitaliste kako, sa tompusom u ustima, izbacuje radnika (i njegovu ženu i dete...

31.08.2015. Boris Jevrić, student na master studijama Ekonomskog fakulteta u Beogradu Detaljnije
<boban melkus, suvlasnik kompanije „roomescape“

Igra nam je promenila život

Njihova firma je jedna od najbrže rastućih franšiza u Srbiji. Imaju 13 otvorenih lokacija: 11 u Evropi i to po dve u Austriji, Srbiji i Hrvatskoj, jednu u Italiji, Španiji, Kipru, Francuskoj i Šved...

31.08.2015. Olivera Bojić Detaljnije
<ljiljana pajović, filološki fakultet u beogradu

„Merdita, dobar dan“

Humanističke nauke, a pre svega jezici, zanimali su je od ranog školskog uzrasta. Po planu, trebalo je da studira engleski jezik, ali velika gužva na toj katedri na Filološkom fakultetu u Beogradu ...

31.08.2015. Katarina Stevanović Detaljnije
<svetski putnici

Ronilačko-biciklistički put na Himalaje

Umeće kontrole će mu pomoći i na Himalajima. Kad odmaknu od Katmandua, gde obilaze tamošnje svetinje, kad izađu iz rejona budističkih manastira i zađu u prostore turističkih i napuštenih lođeva (ka...

31.08.2015. Dragana Nikoletić Detaljnije
<Biljana_Stepanovic

Bakica iz prevoza

Mesto ovog malog događaja je gradić Dižon u Francuskoj: momak u tramvaju ustaje da ustupi mesto starijoj gospođi, a ona mu se zahvaljuje – nije potrebno, ostao joj je još minut vožnje, tako da mora...

27.09.2016. Biljana Stepanović Detaljnije