Vesti iz izdanja

30.11.2015. 21:47

Autor: Ana Krajnc

Milijarder na ivici zakona

Trevis Kalanik, osnivač američke kompanije Uber

Trevis Kalanik ima 12 odsto vlasništva u kompaniji Uber, trećoj startap kompaniji koju je osnovao 2009. godine. Bogatstvo mu se procenjuje na šest milijardi dolara, što ga čini, prema listi magazina Forbes, četvrtim najbogatijim Amerikancem mlađim od četrdeset godina 

Trevis Kalanik, suosnivač i generalni direktor Ubera, uspeo je da za šest godina od osnivanja prikupi sedam milijardi dolara od investitora, što je procenjenu vrednost kompanije podiglo na preko 50 milijardi dolara. Takmiči se sa taksi prevoznicima širom Amerike i u 64 zemlje sveta, a planira, kako piše magazin Forbes, da uloži milijardu dolara kako bi rešio regulatorne prepreke u Evropi, pobedio jake lokalne igrače i ušao na tržište Kine i Indije. Da postoje šanse za osvajanje kineskog tržišta, govori činjenica da je u decembru 2014. godine kineski pretraživač Baidu takođe investirao u Uber.

Pored Kalanika, u kompaniji su najznačajniji suosnivači Geret Kemp i Rajan Grejvs, jedan od prvih zaposlenih. Sva trojica su od prošle godine na listi svetskih milijardera magazina Forbes.
Ideja i osnovna svrha aplikacije Uber je jednostavna. Program je moguće instalirati na svakom pametnom telefonu, a korisniku pruža mogućnost da naruči prevoz koji ne mora da bude standardna vožnja taksijem. Nakon što aplikacija primi zahtev i locira položaj korisnika, poziv se prosleđuje najbližem Uber registrovanom vozaču, čije se kretanje prati na ekranu telefona. Kad korisnik stigne na željeno odredište, s platne kartice se skida iznos novca koji treba platiti, od čega Uber uzima svoj deo, najčešće 20 odsto, a ostatak se prosleđuje vozaču.
Zavisno od grada, Uber nudi pet vrsta automobila. Najjeftiniji je UberX, zatim Black Car, a najskuplja opcija su SUV i LUX. Pored toga Uber u nekim zemljama sarađuje i s lokalnim taksi prevoznicima, a opcija se zove Uber Taxi. Na Balkanu Uber je za sada dostupan u Bukureštu, Sofiji i Zagrebu.

Treća sreća

Kalanik je odrastao u predgrađu Los Anđelesa, studirao kompjuterski inženjering na Univerzitetu Kalifornija u Los Anđelesu. Studije je napustio 1998. kada je imao 22 godine, kako bi zajedno sa kolegama sa fakulteta razvio Scour, servis za razmenu podataka. Međutim, Scour je tužila Asocijacija američke muzičke industrije, pa su 2000. godine proglasili bankrot. Ubrzo je osnovao novu softversku kompaniju RedSwoosh. Međutim, Kalanik se posvađao sa suosnivačem te kompanije Majklom Todom, a čekala ih je i visoka kazna jer nisu  plaćali porez za zaposlene, što je kompaniju dovelo u ozbiljnu krizu, piše Business Insider. Kalanik je 2007. godine uspeo da proda RedSwoosh kompjuterskoj kompaniji Akamai za 19 miliona dolara i postane milioner. 

Prvu godinu kao milioner proveo je putujući po svetu. Posetio je Španiju, Japan, Grčku, Island, Grenland, Havaje, Francusku, Australiju, Portugaliju, Zelenortska ostrva i Senegal.  
Krajem 2008. godine, Kalanik je na LeWeb tehnološkoj konferenciji u Parizu prvi put dobio ideju za Uber. Ideju je prvo isprobao pružajući usluge prevoza prijateljima i uskoj grupi poznanika, pre nego što je sagledao njen globalni potencijal.

Zajedno sa Geretom Kempom, osnovao je startap kompaniju 2009. godine pod imenom UberCab. U leto 2010. godine Uber je dobio 1,25 miliona dolara od investitora i to od First Round Capital-a i Napster-a i iste godine izdali su aplikaciju Uber za iOS i Android. 

Nastavak teksta možete pročitati u dvadesetšestom broju štampanog izdanja časopisa „Nova Ekonomija“

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.