Srđan Stošić, rukovodilac tehničkih operacija u METRO Cash & Carry Srbija

Smanjenje potrošnje energije za održivo poslovanje

  • Broj 42, jul-avgust 2017

  • Sanja Milićević

  • 0

Prvi koraci bile su analize, čime raspolažemo i na koji način trošimo energente. Na osnovu pokazatelja praćenja potrošnje i stanja postojeće opreme, krenuli smo i u inicijative za smanjenje potrošnje energije i zamenu pojedinih energenata. Ono na šta smo posebno ponosni jeste i doprinos naših zaposlenih, koji su prošli kroz Energy Awerness Program edukacije, pa je i ljudski faktor bio od ključnog značaja


Posle više od decenije poslovanja kompanije Metro Cash & Carry na domaćem tržištu, koji je bio vaš cilj kada je u pitanju održivo poslovanje?

Tokom više od deset godina postojanja naše kompanije u Srbiji, uz stabilan rast poslovanja, mnogo toga smo učinili na polju same održivosti. Uveli smo sistemsko unapređivanje znanja i veština naših zaposlenih kroz dodatne obuke i treninge, podigli smo efikasnost uvođenjem novih tehnologija, racionalnije koristimo prirodne resurse, a ulažemo i u lokalnu zajednicu putem različitih akcija i projekata. 

Naš doprinos je iz godine u godine sve vidljiviji u oblasti zaštite životne sredine i energetske efikasnosti. METRO se od 2005. godine, od kada posluje u Srbiji, vodio idejom da je neophodna ugradnja najefikasnijih uređaja, kao i da potrošnja energije i životni ciklus opreme bude u skladu strategijom kompanije i najnovijim tehničkim standardima. Takođe, vodili smo računa i prilikom izgradnje naših objekata širom Srbije da budu u skladu sa evropskim standardima i visokim kriterijumima i pravilima koji su uspostavljeni na globalnom nivou. 

Tako je od 2011. Godine, kao deo strategije, Metro grupa otpočela inicijativu da do 2030. godine smanji CO2 otisak za 50 odsto, a svakako jedna od karika za postizanje tog rezultata je i Metro Cash & Carry Srbija. Dosadašnji zajednički rezultat Metroa je smanjenje sa 330 na 250 kg CO2/m2, sa daljom tendencijom smanjenja, što je zaista veliki uspeh. 


Koje mere ste preduzeli i koja je okvirna vrednost dosadašnjih investicija? 

Imajući u vidu da je zaštita životne sredine od ključnog značaja za sve nas i generacije koje dolaze, sproveli smo različite aktivnosti i na taj način dali svoj doprinos. 

Prvi koraci bile su analize, čime raspolažemo i na koji način trošimo energente. Na osnovu pokazatelja praćenja potrošnje i stanja postojeće opreme, krenuli smo i u inicijative za smanjenje potrošnje energije i zamenu pojedinih energenata. Ono na šta smo posebno ponosni jeste i doprinos naših zaposlenih, koji su prošli kroz Energy Awerness Program edukacije, pa je i ljudski faktor bio od ključnog značaja.

Ukupna investicija je bila oko 1,3 miliona evra na ime smanjenja CO2 od 2011. do danas, što predstavlja značajno ulaganje, a mere koje smo uveli u naše objekte su: automatska regulacija ventilacije u objektima, regulacija svetla u objektima prema dnevnom osvetljenju, zamena fluo-cevi led rasvetom, instalacija toplotnih pumpi umesto grejanja na gas ili naftu, povezivanja na gas onih objekata koji su se grejali na naftu, zatvaranje frižidera staklenim vratima, zamena ventilatora u rashladnim vitrinama, upravljanje rashladnim sistemom u zavisnosti od popunjenosti skladišta, kao i druge aktivnosti koje na dugoročnom nivou umnogome utiču na uštedu energije. 

Da bi sve ovo moglo biti praćeno i kontrolisano, uveden je sistem nadzora potrošnje električne energije, gasa, nafte i vode, koji nam daje grafike i trenutne vrednosti potrošnje na ključnim mestima u objektu. Bez ovoga pravi sistem energetskog menadžmenta ne bi bio moguć i naša reakcija ne bi bila pravovremena. 



Nastavak teksta možete pročitati u 42. broju štampanog izdanja časopisa "Nova Ekonomija".
pošaljite komentar

Nema komentara