Lečenje kulturom u doba korone

’Ajde da i to ne zabrljamo

Holivudska mega sega ostvarenja seju optimizam, pa Marvel blokbasteri tipa „Kapetan Amerika“, „Osvetnici“, „Halk“, „Tor“, izgledaju kao predizborna obećanja - ušminkano, optimistično, a filmovi spakovani za festivale serviraju priče o neispunjenim (izbornim) očekivanjima, sve je  jadno, otužno, plačno, do bola realno. Čemeri osvajaju nagrade, što tužnije, to zlatnije, a Marvel puni kase, vrti milione jer glorifikuje snove

Kad pošast zvana virus korona prođe, sigurno ćemo gledati što domaće što strane filmove koji tretiraju pandemiju, a do tada u dugim danima restrikcija,  (samo)izolacije, lečenja stresa od „zatvorske kazne“  i policijskog časa, ljudi uglavnom prekraćuju vreme TV ponudom - serijama, filmovima, ali i video-igricama, dobrom knjigom, zavodljivim izazovom društvenih mreža, dok ponovo ne prorade bioskopi, muzeji, pozorišta...

Ostanimo kod probranih pokretnih slika viđenih u martu na završenom Festu. Nekima je istekla bioskopska eksploatacija, pa se mogu skinuti sa raznih platformi/sajtova. Lečenje kulturom praktikuje se širom planete - mnogi prestižni  muzeji otvoreni su za virtuelnu posetu, Versaj na primer, a može se ući u Parisku operu, čuti „Seviljski berberin“, „Karmen“, uživati u  „Labudovom jezeru“, posredstvom Jutjuba/ Youtube u beogradskom Narodnom pozorištu pogledati „Žizelu“, „Belu kafu“...

Međunarodni festival dokumentarnog filma u Amsterdamu (IDFA), najveći te vrste u svetu, omogućio je na svom sajtu besplatan pristup za gledanje više od 300 dokumentaraca snimljenih između 1988. i 2019. godine. Itd. i tome slično, dok ubica COVID-19 kruži planetom i unosi nespokoj i seje strah. Ali, kao što znamo, sve prolazi, proći će i ova pošast, ostaće filmovi, knjige, serije o životu u vreme korone…A glavni junak – život, pobeđuje!

Na stranu to što filmska industrija gubi, što će dugo da se oporavlja od zastoja u produkciji u vanrednom stanju, i domaća i strana. U Srbiji su odložena snimanja filmova, serija, ekipe raspuštene, nema honorara, gomilaju se gubici, svetske premijere odložene, novi Džems Bond čeka jesen, Kanski festival umesto u maju biće održan u junu, možda julu, saopštili su u direkciji, Nik Kejv i Bed Sids (Nick Cave & The Bad Seeds)  odložili su evropsku turneju zbog pandemije, kalkulišu nove termine, uključujući beogradski koncert…

„Mi reditelji volimo festivale jer su oni idealna prilika da naša ostvarenja pogleda  mnogobrojna publika. Nikad dosta festivala. Dok nisam došao u Srbiju, nisam znao da ljudi ovde vole film, da su dobro informisani“, rekao je slavni režiser Atom Egojan na masterklasu održanom na Festu i podsetio da prestižni festivali kao što su Berlinski, Kanski, Venecijanski insistiraju na premijerama „a ne može se film praviti svaki dan”. Šarmantni Kanađanin doputovao je da predstavi svoju dramu „Počasni gost“ (prikazan u Veneciji prošle godine), o jednom sanitarnom inspektoru koji zagorčava živote mnogim kafedžijama, a ni njemu privatno ne cvetaju ruže. Na putu nemilosrdnog inspektora našao se i jedan kiosk brze hrane. Vlasnik prikolice mu je najsočnijim srpskim psovkama poručio šta misli o njegovoj odluci da mu zatvori dućan koji nosi Titovo ime. Sala se tresla od smeha.  

„Moj sin radio je u jednom restoranu u Torontu i ispričao mi kako bi ponekada njegov šef, vrhunski kuvar Francuz plakao, padao u očaj zbog torture koju je nad njim sprovodio jedan sanitarni inspektor. On nije bio ni policajac, ni neka druga snaga reda i zakona, ali mogao je da ti zagorčava život. Počeo sam da razmišljam o tom kodu ponašanja i ideje su vrcale. Upleo sam u priču i njegov odnos sa ćerkom, zloupotrebu položaja. Sve čoveka može da inspiriše, neki događaji u životu, u vašoj okolini, tekst iz novina. Dok pišeš scenario, istražuješ. Mene je u mnogo čemu inspirisao Ingmar Bergman“, kazao je Egojan. 

Na pitanje zašto reditelji vole festivale, odgovorio nam je i reditelj Pavle Vučković, pre nekoliko godina u Kanu nagrađen za svoje kratkometražno igrano ostvarenje „Beži zeko, beži”, autor filmske drame „Panama”. 

Nastavak teksta možete pročitati u 69. broju štampanog izdanja časopisa "Nova Ekonomija". 

Novu ekonomiju možete pratiti na mrežama:

pošaljite komentar

Nema komentara