Egon Šile, slikar i učenik Gustava Klimta

Erotizam koji sablažnjava i opčinjava

Njegovoj afirmaciji kao umetnika značajno je doprinelo poznanstvo sa Gustavom Klimtom, koji mu je postao učitelj i pokrovitelj. Bilo je prepoznavanja sa Klimtove strane u mladom slikaru. Kao i Šile, njegov mentor je tokom karijere imao problema sa javnošću zbog pornografskih elemenata u svojim slikama

Nema mnogo umetnika koji svoju popularnost grade na sasvim oprečnim estetsko-etičkim pozicijama. Egon Šile hvaljen je zbog svog autentičnog načina predstavljanja tela, zbog snažnog erotizma čija mračna strana ide ruku pod ruku sa besprekornom linijom nesvakidašnje talentovanog poznavaoca anatomije. On je, s druge strane, osporavan upravo zbog brutalne erotičnosti i skandaloznog života, zbog prkosa koji je svojim radovima iskazivao prema dominantnom estetizovanom načinu predstavljanja sveta.

Šile je rođen u Austrougarskoj 1890. godine u gradiću Tulnu. Njegov  otac Adolf Šile radio je na železnici, pa je Egon odrastao uz lokomotive koje su postale dečakova prva fascinacija. Sate je provodio crtajući vozove što je njegovog oca, koji je želeo da mu sin krene njegovim stopama, nerviralo toliko da mu je cepao blokove sa skicama. 

Kao dečak, Egon je bio u najmanju ruku čudan. Bio je stidljiv i povučen, nerado je stupao u kontakt sa drugima i bio je loš đak. Još kao vrlo mlad pokazao je sklonost ka društveno neprihvatljivom erotskom ponašanju, gajio je incestuozni odnos prema mlađoj sestri Gerti s kojom je jednog dana pobegao u Trst gde su u hotelskoj sobi proveli noć. Seksualne nekonvencionalnosti dovodiće ga tokom života u različite nevolje.

Kada je Egonu otac umro, brigu o njemu na sebe je preuzeo ujak Leopold Čihaček. On je petnaestogodišnjem talentovanom sestriću dozvolio da izabere put umetnika i u tome ga podržao. Ujak je Egonu pronašao prvog učitelja crtanja i slikanja, a zatim ga upisao u Školu za umetnost i zanate nakon koje je Šile upisao Akademiju lepih umetnosti u Beču. Međutim, tu je izdržao tek tri godine. Akademiju je napustio zato što je svoje profesore smatrao konzervativnim. Zajedno sa Oskarom Kokoškom i drugim umetnicima avangardnih ideja oformio je Novu umetničku grupu (Neukunstgruppe). Tokom godina, ova je grupa imala veliki broj izložbi, a sam Šile postao je zapažen i dobro plaćen slikar. 

Slike Egona Šilea prvi put publika je imala priliku da vidi na izložbi secesionista 1909. u Beču. Tokom naredne godine nastali su Šileovi prvi portreti i pejzaži. Oni su otkrivali jedinstven ekspresionistički slikarev stil.

Njegovoj afirmaciji kao umetnika značajno je doprinelo poznanstvo sa Gustavom Klimtom koji mu je postao učitelj i pokrovitelj. Bilo je prepoznavanja sa Klimtove strane u mladom slikaru. Kao i Šile, njegov mentor je tokom karijere imao problema sa javnošću zbog pornografskih elemenata u svojim slikama. Nije Klimt samo otvarao puteve svom ekscentričnom učeniku upoznajući ga s mecenama i kupujući njegove radove, više puta ga je vadio iz neprilika u koje je Šile upadao. Takođe, paternalistički odnos mentora prema učeniku ogleda se i u uticajima koji se prepoznaju u Šileovim ranim radovima. 

Nastavak teksta možete pročitati u 69. broju štampanog izdanja časopisa "Nova Ekonomija". 

Novu ekonomiju možete pratiti na mrežama:

pošaljite komentar

Nema komentara