
Kolumna Biljane Stepanović
Snađite se sami, to je valjda jasno
Broj 76, decembar 2020.
Iduća godina biće „godina velikih neizvesnosti“, kako su naveli iz Fiskalnog saveta, jedine preostale nezavisne kontrolne institucije u zemlji, a i...
Broj 76, decembar 2020.
Intervju
0 komentara
Želimo da u što više gradova u Srbiji kupcima ponudimo naše gorivo i uslugu, kao i proizvode iz Fresh Cornera, inovativnog koncepta koji smo predstavili tržištu Srbije 2015. godine. Zato smo ove godine otvorili čak pet novih stanica
Uvođenje digitalizacije u svakodnevno poslovanje je ključ kako bismo ostali na vrhu. Ideja nam je da, koristeći mo- gućnosti koje nam tehnologija pruža, analizirajući kupovne navike, u svakom trenutku znamo šta je kupcu potrebno kako bismo mu odgovorili ponudom koja je za njega kreirana, kaže u intervjuu za „Novu ekonomiju“ Ana Dešić, v. d. direktora maloprodaje Mol Srbija. Ona naglašava da je tokom vanrednog stanja kompanija brzo reagovala i omogućila svojim kupcima da preko platforme Donesi poruče proizvode iz asortimana Fresh Cornera, Shopa ili auto-hemiju.
Kako se epidemija odrazila na poslo- vanje Mola u Srbiji i kako ste se izbo- rili sa tim izazovima?
MOL Serbia je deo Mol Grupe, stabilne naftne i gasne internacionalne kompanije, i od samog početka pandemije, ne u Srbiji, već kada su se u Evropi pojavili prvi slučajevi, počeli smo da pripremamo kako da osiguramo bezbedno poslovanje i očuvamo zdravlje zaposlenih i kupaca. Rad za zaposlene u Direkciji organizovali smo od kuće, a na servisnim stanicama i Depou u Sremskim Karlovcima sprovodimo niz preventivnih mera kao što su česta dezinfekcija obje- kata, svih površina i pištolja za gorivo. Postavili smo plexi barijere na kase na servisnim stanicama, obezbedili dezo-barijere i sredstva za dezinfekciju ruku.
Želja nam je da se naši i zaposleni i kupci osećaju sigurno.
Najveći izazov nam je predstavljao lockdown, zbog prodaje goriva, ali i ostalih proizvoda. To nas je navelo da brzo reagujemo i ostvarimo saradnju sa Donesi, te smo našim kupcima ponudili proizvode iz Shopa i Fresh Cornera preko njihove platforme. Što se prodaje goriva tiče, oscilacije koje su se dogodile su i očekivane, jer je bilo skoro pa ukinuto putovanje, ali kako su mere, koje je država propisala u cilju zaštite građana, popuštale, tako je i prodaja goriva počela da se oporavlja i raste.
Ima li nekih specifičnosti lokalnog trži- šta koje ne viđate na drugim tržištima srednje i jugoistočne Evrope na kojima poslujete?
Srbija je specifična po velikom broju sta- nica koje su porodični biznisi ili manji lanci benzinskih stanica. Tendencija na tržištu, posebno vidljiva na zrelijim tržištima u okruženju, jeste da se njihov broj sma- njuje, najpre kroz ulazak u franšizu. Kao kompanija koja posluje na srpskom tržištu više od 15 godina, ponudili smo dva modela poslovanja našim partnerima. Prvi, franšizni tip poslovanja i saradnje sa MOL Serbia - takozvani DODO model i COCA model poslovanja po kome predu- zetnik ima mogućnost da profesionalno upravlja servisnom stanicom, koja je u našem vlasništvu. Naše dosadašnje iskustvo pokazuje da su neke od stanica pravi porodični biznisi koji upošljavaju celu porodicu i da su naši partneri zbog toga veoma posvećeni poslu i motivisani za postizanje uspeha.
Ako govorimo o samom ponašanju kupa- ca tokom prethodnih meseci, mislim da nije bilo značajnijih razlika u ponašanju. Na svim tržištima na kojima poslujemo kupci su bili oprezniji, promenili su prioritete. Same mere koje donose vlade razlikuju se od zemlje do zemlje, pa je i to imalo uticaja na potrošnju goriva u pojedinim zemljama.
Da li se proširenje maloprodajne mre- že odvijalo po planu? Koliko stanica ste otvorili ove godine i po čemu se one izdvajaju? Da li planirate nove u 2021. godini?
Veoma smo zadovoljni ostvarenim rezultatima, jer smo bez obzira na sve izazove koje nam je pandemija nametnula uspeli da realizujemo naš plan proširenja malo- prodajne mreže. Početkom godine otvorili smo stanicu u Zemunskoj ulici u Beogradu i najavili da imamo ambiciozan plan do kraja godine. Želimo da u što više gradova u Srbiji kupcima ponudimo naše gorivo i uslugu, kao i proizvode iz Fresh Cornera, inovativnog koncepta koji smo predstavili tržištu Srbije 2015. godine. Zato smo ove godine otvorili čak pet novih stanica.
Koje nove servise ste ponudili kupcima kao odgovor na COVID-19 krizu? Kako su reagovali?
Odgovor na potrebe kupca i stavljanje kupca u prvi plan je ono što karakteriše tržište maloprodaje. Pažljivo slušamo potrebe naših kupaca, a tu nam najviše pomažu kolege sa servisnih stanica, jer su oni u direktnom kontaktu sa njima. Od novih servisa uveli smo već pomenutu saradnju sa Donesi, gde kupci preko aplikacije mogu da pronađu i poruče proizvode iz asortimana Fresh Cornera, iz Shopa ili auto-hemiju i to 240 najpro- davanijih artikala iz kategorija: kafe, upakovanih sendviča, bezalkoholnih, alkoholnih pića, slatkih i slanih kondi- tora, ulja i maziva, auto-kozmetike i kozmetike.
Nedavno smo unapredili i gorivo i našu MOL EVOTECH formulu dodavanjem dodatnih količina aditiva. Zahvaljujući MOL EVOTECH formuli, motor je čistiji, ima manje trenja i zaštićeniji je od korozije, pa mu je I životni vek duži.
Kako „digitalizovati“ rad pumpi i od- govoriti na tehnološke izazove?
Odgovori na potrebe kupca i odgovori na tehnološke izazove diktiraju trendove na tržištu maloprodaje goriva. Programi lojalnosti, digitalizacija i usluga koja iz- lazi van okvira prodaje goriva su glavne karakteristike tržišta danas. Uvođenje digitalizacije u svakodnevno poslovanje je ključ kako bismo ostali na vrhu. MOL Serbia je deo Mol Grupe koja nastoji da bude lider u primeni inovacija u poslovanju, kako bi odgovorila na potrebe kupaca koji su u pokretu i ponudila im personalizovanu uslugu. Ideja nam je da, koristeći mogućnosti koje nam tehnologija pruža, analizirajući kupovne navike, u svakom trenutku znamo šta je kupcu potrebno kako bismo mu odgovorili ponudom koja je za njega kreirana.
Takođe, drago mi je da mogu da kažem da kompanija MOL Serbia primenjuje savre- mene principe u poslovanju i ide u korak sa trendovima. Pored mobilne usluge za potrošače i saradnje sa Donesi, početkom godine uveli smo i MOL GO aplikaciju koja u svakom trenutku sadrži sve informacije o radu stanica, ali i o trenutnim akcijama, novitetima, personalizovane ponude za kupce i nudi još mnogo zanimljivih sadržaja.
Pandemija je uzdrmala mnoge biznise. Kakve su vaše prognoze trendova po- trošnje goriva u Srbiji, i uopšte deša- vanja u sektoru saobraćaja? Čemu se nadate, a čega se pribojavate?
Kako sam na početku pomenula, MOL Serbia je, imajući u vidu da se prvi put savremeni svet susreo sa ovakvom pandemijom, spremno ušla u ovaj neuobičajeni period rada i života. Pratili smo kretanja na svetskom tržištu derivata, na regionalnom nivou, ali i u samoj Srbiji. Očekivali smo pad prodaje kao posledicu smanjenog obima putovanja i opreza kupaca, koji se od juna promenio. Došlo je do evidentnog rasta, s obzirom na to da su ljudi morali da se vrate u uobičajene tokove rada i života uz poštovanje svih propisanih mera. Očekujem da će se taj trend rasta nastaviti, pod uslovom da pandemija ne priredi dodatno veća iznenađenja, kao i da će se tržište tokom sledeće godine vratiti na nivo pre pandemije. Godina je bila prepuna izazova u svakom pogledu, ali smo mi kao kompanija zadovoljni ostvarenim rezultatima u ovim okolnostima. Kupci su nam ukazali poverenje, vraćaju se na naše stanice i zato su pre svega zaslužni naši zaposleni na stanicama, kvalitetna usluga koju pružamo i MOL EVO goriva koja naši kupci prepoznaju po kvalitetu koji nas izdvaja na svim tržištima na kojima Mol Grupa posluje.
Broj 76, decembar 2020.
Iduća godina biće „godina velikih neizvesnosti“, kako su naveli iz Fiskalnog saveta, jedine preostale nezavisne kontrolne institucije u zemlji, a i...
Broj 76, decembar 2020.
Skupština bez opozicije vazda je vlažni san svakog iole pristojnog autokrate, ali izgleda da je predsedniku Srbije i, što je u ovom slučaju još važ...
Broj 76, decembar 2020.
Izdaci države zbog korone bili su manji od planiranih, pad privrede će umesto tri odsto biti jedan odsto, stigli su neplanirani porezi na dobit, od...
Broj 76, decembar 2020.
Ove jeseni je Evropska unija pored borbe sa novim talasom virusa, zapala u teškoće na tri fronta: usvajanje budžeta za period od 2021. do 2027. god...
Broj 76, decembar 2020.
IKEA je na ambicioznom putu da do 2030. godine postane klimatski pozitivna i potpuno cirkularna kompanija, a to podrazumeva da će nastaviti da razv...
Broj 76, decembar 2020.
Jovanka Nikolić je ceo svoj radni vek, do 50. godine života, posvetila novinarstvu. Bila je dugo novinarka i urednica tada čuvenog kragujevačkog ne...
Broj 76, decembar 2020.
Slobodno možemo reći da je Vučićeva spoljna politika, posebno posle debakla sa Trampom, doživela krah; to jedino ne vide Ana Brnabić i Siniša Mali,...
Broj 76, decembar 2020.
U trenutku objavljivanja ovog komentara Srbija trpi do sada najžešći udar virusa korona; dnevno oboleva i preko 5.000 osoba, a slobodno možemo reći...
Broj 76, decembar 2020.
Istraživanje tržišta koje je uradila Generali grupa pokazuje da usled pandemije Covid-19 potreba ljudi za osiguranjem raste, naročito u segmentu ži...
Broj 76, decembar 2020.
Dok na domaćem tržištu poplaćamo sve, ostanemo faktički bez zarade i zato smo strateški okrenuti izvozu, jer kada izvezeš robu tačno znaš kolika ti...
Broj 76, decembar 2020.
Propusti i nezakonitosti u javnim nabavkama JP Putevi Srbije teški su skoro pola milijarde evra. Nekoliko dana posle objave izveštaja državne reviz...
Broj 76, decembar 2020.
Ima li Srbija vrata na koja bi mladi mogli da pokucaju i da kažu – imam genijalnu ideju, imam super ekipu, imam želju i znanje, nemam novac i treba...
Broj 76, decembar 2020.
Osim što su žene u toku vanrednog stanja, ali i nakon njega, više čistile, prale, brinule o deci i starijima, one su i mnogo češće nego što je to b...
Broj 76, decembar 2020.
Ulaganje u usluge seksualnog i reproduktivnog zdravlja presudno je tokom pandemija. Ako to ne učinimo, trudnice mogu biti u riziku od komplikacija ...
Broj 76, decembar 2020.
U medijima često čujemo žalopojke o neobrazovanosti i neinformisanosti našeg stanovništva koje je, navodno, uzrok brojnih iracionalnih i kontraprod...
Broj 76, decembar 2020.
Mislili smo da će trajati kraće, da će nestati sa prvim zracima sunca, da ćemo uspeti da ostvarimo planove za leto. Ispostavilo se da su prognoze b...
Broj 76, decembar 2020.
Knjige daju nova i šire stara znanja, ali time često i negiraju i preinačavaju ona koja smo imali, razarajući predrasude, stereotipe i prećutkivanj...
Broj 76, decembar 2020.
Zapravo, sapunicama prilazim svesna da je s njima problem isti kao sa čokoladom ili smokijem: znam da su štetne po inteligenciju i da stvaraju kogn...
Broj 76, decembar 2020.
Kad kažeš opservatorija, zamišljaš ogromni, najveći na svetu teleskop koji može da prodre u najdublji svemir, zavuče se u prostore udaljene od nas ...
Broj 76, decembar 2020.
A šta bi zaista činilo promenu? Naravno, da se zaljubim. E to je tek zadatak ravan nemogućoj misiji. Gde da sretnem ljubav svog života i to bez pos...
Broj 76, decembar 2020.
Za one koji su imali priliku da svoj životni put ukrste sa njenim, Džordžija O'Kif mogla je da bude doživljena kao gruba i hirovita. Ipak, njeni li...
Nema komentara