Vesti iz izdanja

29.11.2020. 18:02

Autor: Biljana Stepanović

Sa velikom kompanijom dolazi i velika odgovornost

Aldo Lele, menadžer održivog razvoja u IKEA Jugoistočna Evropa

IKEA je na ambicioznom putu da do 2030. godine postane klimatski pozitivna i potpuno cirkularna kompanija, a to podrazumeva da će nastaviti da razvija, testira i implementira nove ideje za svoje kupce. Kampanja „Green Friday“ je poslednji primer takvog pristupa

Kulture se menjaju – a sve globalizovanije društvo donosi sve prednosti i nedostatke ovog procesa. I dok neke tradicije nestaju, drugima se vraćamo ili ih menjamo novim. To je upravo slučaj sa danom koji se popularno zove Black Friday – dan posebnih ponuda i sniženja koji postaje sve popularniji u celom svetu. 

Osim toga što je poznata po ćuftama i pristupačnom nameštaju, kompanija IKEA poznata je po tome i što neke stvari radi na malo drugačiji način. Za ovaj Black Friday, IKEA je pokrenula revolucionarni „globalni cirkularni eksperiment“ otkupa starog IKEA nameštaja širom sveta, kako bi mu pružila šansu za „novi život“. Kampanja pod nazivom „Green Friday“ sprovedena je i u Srbiji, gde je IKEA prepoznala potrebu da se pozabavi pitanjima zaštite životne sredine i promoviše cirkularne usluge i održivu potrošnju. Dobra vest je da će usluga otkupa nameštaja „Druga šansa“ biti trajno dostupna u ovoj kompaniji, a otkupljeni nameštaj će se prodavati na odeljenju „To je što je”, u robnoj kući IKEA Beograd.

Aldo Lele, menadžer kompanije IKEA za održivi razvoj za Jugoistočnu Evropu, istakao je da je IKEA na ambicioznom putu da do 2030. godine postane klimatski pozitivna i potpuno cirkularna kompanija, a to podrazumeva da će nastaviti da razvija, testira i implementira nove ideje za svoje kupce. Kampanja „Green Friday“ je poslednji primer takvog pristupa. 

U mnogim industrijama i kompanijama održivost i dalje nije opšteprihvaćen koncept. Šta je to što vas je inspirisalo da ove godine organizujete „Green Friday“?

Dela govore više od reči, te smo ovom kampanjom želeli da hiljadama komada nameštaja damo drugu šansu i sprečimo njihov odlazak na deponiju. Smatrali smo da će ovo biti najbolji način da pokažemo ljudima da svako može učiniti nešto da pomogne ljudima i planeti, kao i da pristupačan nameštaj ne bi trebalo da ide na štetu ni ljudi ni planete.

Obično se niske cene donekle dovode u vezu sa neodrživom potrošnjom i zabrinutošću za kvalitet proizvoda i obima proizvodnje. Međutim, niska cena nije nužno sinonim za loš kvalitet ili neodrživost, kao što visoka cena ne podrazumeva uvek visok kvalitet i održivost. Želimo da preokrenemo percepciju IKEA nameštaja kao neprikladnog za ponovnu upotrebu i da premostimo jaz između naše ambicije za održivim poslovanjem i pristupačnosti koja je u srcu naše vizije.

Koncept „kružne“ ekonomije nije novina, ali njegova primena u svakodnevnom poslovanju svakako jeste. Šta je to što je inspirisalo kompaniju IKEA da se okrene ovom modelu funkcionisanja?

Problem sa linearnom ekonomijom je u tome što je to ravna linija, bez obzira na to koliko je učinite efikasnom. Ako napravite nešto sa manje materijala ili uz manju potrošnju energije, vi i dalje koristite resurse i trošite materijale. To znači da ne možete smanjiti samo potrošnju materijala, već́ morate da ga reciklirate ili ponovo koristite.

U cirkularnom modelu poslovanja, proizvodi su od samog početka dizajnirani tako da se vrate u sistem: da ih prikupite i ponovo koristite. Smatramo da je cirkularno poslovanje dobra poslovna prilika, ali i naša odgovornost, jer klimatska kriza zahteva od svih nas da radikalno preispitamo svoje navike. Vidimo globalni trend povećanja broja stanovnika, smanjenja resursa i klimatskih promena, što će doneti sasvim drugačije poslovno okruženje. Zbog toga radimo na tome da svoje poslovanje pripremimo da bude uspešno i u tim uslovima. To je dugačak put, ali za mene je i prilično uzbudljiv jer verujem da je to moguće.

Na koji način će ovaj model biti implementiran u kompaniji IKEA? Šta je to što kupci mogu da očekuju i kada?

Ono što se meni lično dopada u našoj kompaniji je to što je već́ skoro 80 godina jedan od naših temelja briga o resursima – veoma smo snalažljivi kada su oni u pitanju. U početku, ovo se odnosilo samo na pronalaženje načina da ih iskoristimo na što bolji način: da se uštedi na materijalima, samim tim i na troškovima. Ali danas sve brže i bolje pronalazimo nove, kreativne načine da preprodamo svoje proizvode i da ih proizvedemo sa ograničenim resursima.

Zbog toga već duže vreme dizajniramo proizvode imajući na umu cirkularnost, ujedno koristeći sve više recikliranih materijala i tako stvarajući proizvode koji se lakše recikliraju, može im se promeniti inicijalna namena ili slično. Takođe, proizvodi su dizajnirani tako da se, od samog starta, njihovom proizvodnjom stvori što manje otpadnog materijala.

Međutim, za najvećeg proizvođača nameštaja na svetu, smanjenje uticaja na životnu sredinu je ogroman poduhvat. Zbog toga danas imamo različite proizvode čiji je cilj upravo da omoguće ljudima da biraju održivije proizvode. U ovom trenutku više od 60 odsto našeg asortimana proizvedeno je od obnovljivih materijala, dok 10 odsto sadrži reciklirane materijale, iako nisu isključivo napravljeni od njih. 

Uzbuđeni smo što nastavljamo svoju misiju – istražujemo i razvijamo nove proizvode, usluge i savete koji će produžiti životni vek proizvoda u domovima naših kupaca i ponuditi nova rešenja kupcima koji su spremni da se „pozdrave“ sa svojim IKEA proizvodima koji im više nisu potrebni.

Ambicije da postanete kompanija sa potpuno cirkularnim poslovanjem zavise i od spremnosti potrošača da promene svoje navike. Prema vašem mišljenju, šta je potrebno da se dogodi kako bismo imali veći uticaj na okolinu?

Nedavno sam naišao na zanimljivo istraživanje koje je na globalnom nivou sprovela organizacija za istraživanje javnog mnjenja GlobeScan, a koje pokazuje da ljudi imaju jaku želju da žive zdravijim i održivijim načinom života, ali je neophodno da postoji što više pristupačnijih rešenja kako bi se ove težnje sprovele u delo. Ovi uvidi su samo potvrdili koliko je važno da održivi proizvodi i usluge budu dostupni što većem broju ljudi, i zato verujem da smo na dobrom putu.

Našu ulogu u životima ljudi vidim kao partnera koji može da im pomogne da ostvare svoje težnje za boljim domom, boljim životom i boljom budućnošću planete koju delimo. Dakle, kao što je za nas važno da smanjimo svoj ekološki otisak, takođe je važno da pomognemo našim kupcima da smanje svoj uticaj kroz proizvode, usluge i programe koji su bolji za okolinu.

Takođe čvrsto verujem u individualni pristup pitanju održivosti – male stvari zaista mogu imati veliki uticaj, a mi pokušavamo da pojednostavimo održive izbore i omogućimo niz malih akcija koje svako može preduzeti kako bi doprineo važnim i velikim promenama. To mogu biti čak i jednostavne stvari poput odabira zdravije hrane, uštede vode dok perete zube, skraćivanja vremena potrebnog za tuširanje, zatim manjim bacanjem hrane, zamenom običnih sijalica onim zasnovanima na LED tehnologiji, kupovinom platnenih torbi za višekratnu upotrebu… Ovo su samo neki primeri koje svi možemo lako uklopiti u svakodnevni život, a imaju ogroman uticaj na našu okolinu.

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.