Apatinska pivara

Prioritet odgovorno upravljanje ambalažnim otpadom

Više od 265 godina Apatinska pivara proizvodi pivo vrhunskog kvaliteta. Davne 1756. godine vozovi nisu saobraćali, nije bilo ni telefona niti sijalica. Tada je nastala najstarija pivara koja danas posluje u okviru renomirane Molson Coors grupacije. Nekoliko stotina godina kasnije, proizvodnja je znatno veća, a svi zajedno se suočavamo sa nusproizvodom civilizacijskih tekovina – otpadom koji je neophodno tretirati na pravi način.

A šta je pravi način? Stručnjaci se slažu da je sprečavanje nastanka otpada i iznalaženje načina za njegovu ponovnu upotrebu u skladu sa principima cirkularne ekonomije moguće rešenje.

„Odgovornost na delu – to je ukratko sažetak brojnih aktivnosti koje Apatinska pivara sprovodi decenijama na polju održivog razvoja i zaštite životne sredine. Mi već recikliramo, sortiramo i upravljamo sa više od 80% otpada u skladu sa standardima EU. Imamo i sopstveno postrojenje za preradu vode koje doprinosi dugoročnom rešavanju pitanja prečišćavanja otpadnih voda pivare. U isto vreme, u postupku prerade vode nastaje biogas koji vraćamo u proces proizvodnje, čime značajno smanjujemo korišćenje prirodnog gasa. U ovom trenutku govorimo o uštedama od 7% koje smo ostvarili na ovaj način, dok nam je cilj da do 2025. godine ostvarimo 15% uštede. Godinama radimo na podizanju svesti o značaju smanjenja ambalažnog otpada i uspešno realizujemo kampanju ’Reciklirajte i vi’, gde korišćena ambalaža dobija potpuno novi život, bilo kroz umetničke ili odevne predmete. Shvatajući važnost pravilnog i odgovornog upravljanja ambalažnim otpadom sa velikim entuzijazmom smo se uključili u projekte od nacionalnog značaja koji upravo imaju za cilj rešavanje pitanja ambalažnog otpada u našoj zemlji“, kaže generalni direktor Apatinske pivare Igor Vukašinović.

Postavljena zvona za reciklažu staklene ambalaže u pilot opštinama u Srbiji

Ako se vratimo na sijalicu sa početka priče, reciklažom samo jedne staklene flaše uštedi se energija dovoljna da sijalica od 100W svetli četiri sata, dok se od iste količine stakla takođe sačuva onoliko energije koliko je potrebno računaru da radi 25 minuta. Takođe, reciklaža jedne tone stakla štedi oko 40% energije i 50% vode potrebne za proizvodnju nove staklene ambalaže, dok se zagađenje vazduha smanjuje za oko 20%. Danas je količina reciklirane staklene ambalaže kod nas dosta ispod nivoa koji propisuje Evropska unija. U trenutku dok članice EU recikliraju 70% staklene ambalaže godišnje, u Srbiji ta količina iznosi tek 48%.

„Zato smo vrlo odgovorno pristupili ovom pitanju i postali partner projekta ’Upravljanje staklenom ambalažom na Zapadnom Balkanu’ koji je u Srbiji pokrenula Nemačka organizacija za međunarodnu saradnju – GIZ, u saradnji sa operaterom ambalažnog otpada Sekopak. Cilj projekta, koji u našoj zemlji implementira NALED, jeste da se poveća količina sakupljene staklene ambalaže za 20%, kao i povećanje isplativosti reciklaže stakla. Uložili smo značajna sredstva u vrednosti od 150.000 evra“, kaže Vukašinović. U okviru projekta je omogućeno da Niš dobije 300 reciklažnih kontejnera, Sombor 150, Kragujevac 120, dok će građani Varvarina na raspolaganju imati 30 kontejnera. Kompletna oprema će biti postavljena do kraja marta ove godine. 

Reciklažom do vožnje

Drugi značajan projekat koji je u fokusu Apatinske pivare, a u cilju odgovornog upravljanja ambalažnim otpadom, realizuje se u Kragujevcu gde će biti postavljeno pet specijalnih mašina za prikupljanje staklene ambalaže, PET plastike, limenki i Tetra Pak ambalaže. Reč je o jedinstvenoj inicijativi koja se implementira u saradnji Sekopaka, JKP „Šumadija“ iz Kragujevca, kompanije Apatinska pivara i drugih odgovornih kompanija, osnivača Sekopaka. 

„Saradnja privatnog i javnog sektora rezultirala je još jednim sjajnim projektom ’Reciklažom do vožnje’ koji na kreativan način animira i edukuje građane Kragujevca da sortiraju otpad i adekvatno ga odlažu, a pritom i dobijaju određene pogodnosti prilikom korišćenja gradskog prevoza. Verujem da je ovo samo početak i da ćemo pored ovih pet, imati veliki broj mašina za odlaganje ambalažnog otpada širom Srbije. Apatinska pivara sa drugim odgovornim kompanijama će biti uvek tu da pokaže primer i podrži projekte poput projekta ’Reciklažom do vožnje’. Jer ova vožnja je odgovorna i u pravom smeru!”, zaključio je Igor Vukašinović.

Novu ekonomiju možete pratiti na mrežama:

pošaljite komentar

Nema komentara