Da li smo ekološki svesni?

Sve Lidl prodavnice rade na „zelenu“ energiju

Jako su nam važne teme očuvanja resursa i biodiverziteta, sprečavanja klimatskih promena, ali i teme koje su u fokusu naše interakcije sa poslovnim partnerima, potrošačima i zaposlenima: fer odnos i promovisanje zdravijih izbora

Iz svih krajeva sveta, priroda nam sve glasnije šalje upozorenja da je neophodno da se ponašamo odgovorno prema životnoj sredini i da sprovodimo mere održivog razvoja. Ipak, za dostizanje ciljeva održivog razvoja neophodna je zajednička akcija vlada, nevladinog sektora, ali i kompanija. O inicijativama kroz koje velike kompanije mogu doprineti našem „boljem sutra“, razgovarali smo sa Martinom Petrović, rukovodiocem sektora korporativnih komunikacija u kompaniji Lidl Srbija, koja je odgovorna i za CSR.

Uloga velikih kompanija veoma je važna u tranziciji ka održivoj ekonomiji, imajući u vidu da su one neretko najveći zagađivači, ali i najveći pokretači promena. Kako Lidl vidi svoj uticaj na životnu sredinu i zajednicu u kojoj posluje?

Kao trgovinski lanac imamo veliku odgovornost, jer način na koji se povezujemo sa lokalnom zajednicom kao i oblast kojom se bavimo na razne načine utiču na prirodno okruženje i društvo u kome poslujemo. Imajući u vidu da smo mi maloprodavac hrane, jako su nam važne teme očuvanja resursa i biodiverziteta, sprečavanja klimatskih promena, ali i teme koje su u fokusu naše interakcije sa poslovnim partnerima, potrošačima i zaposlenima: fer odnos i promovisanje zdravijih izbora. Posebno me raduje da ova polja interesovanja koja su na našoj agendi, sve više postaju deo svakodnevnih razgovora, što je dobro, jer govori u prilog povećanja svesti o njihovoj važnosti i uticaju na svakog pojedinca i obrnuto, o ulozi i uticaju svakog od nas.

Da li je moguće istovremeno poslovati odgovorno prema društvu i životnoj sredini i efikasno sprovoditi sve procese u kompaniji?

Za nas u Lidlu Srbija to nikada nije ni bilo pitanje -  odgovornost prema zajednici je integralni deo svih segmenata poslovanja. Istovremeno, posvećenost principima održivosti je odlična prilika za povećanje efikasnosti na duže staze, tako da ova dva aspekta zapravo idu ruku pod ruku. 

Jedna od dobrih ilustracija je naš princip „zelene“ gradnje, koji je omogućio da su danas Lidl prodavnice, čak više od 40 njih širom Srbije, nosioci prestižnog EDGE sertifikata, koji predstavlja potvrdu za rešenja u gradnji koja dovode do uštede energije i vode, kao i za smanjenje emisije štetnih gasova. Primera radi, ove prodavnice koriste najmanje za četvrtinu manje energije i vode u odnosu na objekte slične veličine i namene, dok uštede štetnih emisija, iznose u proseku impresivnih 82,92 tone po prodavnici.

Kako bi se obezbedio ovako značajan i pozitivan efekat na okruženje, „zelena“ gradnja podrazumeva razne mere, upotrebu ekološki prihvatljivijih materijala, postavku štedljivih sijalica, kao i senzora koji upravljaju osvetljenjem prostora u odnosu na potrebe, izgradnju sistema za efikasnu upotrebu vode i slično.

Na koji način Lidl kao kompanija brine o energetskim resursima?

Kada je reč o svakodnevnoj upotrebi energije, naša odgovornost oslikana je kroz uspostavljen sistem za upravljanje energijom sa nizom mera za smanjenje potrošnje. Potvrdu za uspeh u ovoj oblasti dobili smo kroz ISO 50001 sertifikat dodeljen od strane DEKRA organizacije, za odgovorno poslovanje sa aspekta energetske efikasnosti. 

Još jedna novost jeste da se od 1. maja sve Lidl prodavnice širom Srbije, kao i Upravna zgrada i Logistički centar, u potpunosti snabdevaju „zelenom“ energijom, odnosno energijom dobijenom iz obnovljivih izvora. Ovo je izuzetno važno sa stanovišta klimatskih promena, jer je za ovako dobijenu energiju emitovano značajno manje ugljen-dioksida, gasa koji je odgovoran za stvaranje efekta staklene bašte..

Kada govorimo o resursima iz ugla maloprodavca hrane, neizostavno je pomenuti i naš odnos prema sirovinama koje čine sastavni deo naših proizvoda ili njihove ambalaže.

Na koji način se brinete o održivoj nabavci sirovina?

Kao jedan od najvećih svetskih trgovinskih lanaca, Lidl je na internacionalnom nivou, pa tako i u Srbiji, svestan svoje odgovornosti prema društvu i okolini. Način na koji se bavimo održivom nabavkom je transparentno prikazan kroz naše izjave o namerama (eng. position paper). Kako se u Lidlovom asortimanu nalazi veliki broj različitih proizvoda, obavezali smo se na određene ciljeve održive nabavke za nekoliko sirovina: kafu, čaj, palmino ulje, jaja, kakao, ali i cveća i biljaka, ribe, ljuskara, proizvoda i ambalaže koji sadrže celulozu. Osim jačanja  društvenih i ekoloških standarda u celom lancu, radimo na tome da rizike od negativnih uticaja svedemo na minimum.

Rezultate naših zalaganja potvrđuju sertifikati poput Rainforest Alliance, Fairtrade i UTZ sertifikat za održivu proizvodnju kafe, kakaoa i čaja, ali i pojedinačni projekti koji ih nadilaze. Tako smo ove godine u naš redovan asortiman uvrstili čokoladu „Way To Go“, napravljenu od kakaoa koji potiče iz održivog uzgoja u Gani i nosi Fairtrade sertifikat. Time smo, zajedno sa Fairtrade-om, osigurali da mali uzgajivači kakaoa u Africi budu podržani čak i iznad nivoa ovog standarda, što znači da osim viših uslova rada i naknade, pored zaštite od variranja cena na svetskom tržištu, imaju i Lidl premiju za razne obuke – poput obuke za održivi uzgoj koji ujedno donosi više prinosa i prihoda, ujedno im pomažući da budu ekonomski nezavisniji.

Sve više kompanija polako prihvata tranziciju ka cirkularnoj ekonomiji, pogotovo kada je reč o plastici, a pored ekoloških benefita, u tome pronalaze i ekonomske benefite. Na koji način se Lidl priključio ovom trendu?

Kako plastični otpad postaje sve veći problem za planetu, kompanija Lidl implementira mere međunarodne strategije za plastiku REset Plastic, pokrenute 2018. godine od strane Švarc grupe (Schwarz Gruppe) čiji smo deo. Naše aktivnosti idu u nekoliko polja – od smanjenja količine plastike u proizvodima i ambalaži, upotrebu odgovornijeg pakovanja, povećanu upotrebu reciklirane plastike, uklanjanje plastičnog otpada iz prirode, pa do strateških, kao što su podsticanje ekoloških inovacija i edukacije. Na ovaj način, generalno govoreći, smanjujemo potrebu za plastikom, a onu koja se upotrebi, uvodimo u ciklus ponovnog iskorišćenja.

Kako to izgleda iz ugla potrošača? Nedavno su u asortimanu Lidla mogli da nađu proizvode od reciklirane plastike, pa su iz linije proizvoda za domaćinstvo kupovali proizvode iste upotrebne vrednosti, za koje je upotrebljeno manje sirovina. 

Dodatno, konstantno gledamo na koji način možemo da optimizujemo pakovanja proizvoda kako bi se koristilo manje plastike, više reciklata ili plastike koja može bolje da se reciklira, ali i da se pređe na alternativna pakovanja. Važno je imati u vidu da je sva ambalaža, pa i plastična, tu sa nekim ciljem, tako da su sve promene koje uvodimo takve da ostane funkcionalnost koja je potrebna. Opet, za sve promene na putu ka cirkularnoj ekonomiji ili zelenijem svetu, važan partner su i potrošači, jer deo promena koje sprovodimo, zahteva njihovu saradnju i promenu navika u ponašanju.

Kada već govorimo o plastici i promenama u ponašanju, spomenuli ste da je Lidl Srbija nedavno u potpunosti izbacio plastične kese iz svojih prodavnica na nivou cele Srbije. 

Potrošači u Srbiji su, istorijski gledano, kese doživljavali kao benefit, jer su bile besplatne – u slučaju Lidla, kese su, naprotiv, uvek bile naplaćivane. Svakako da je naplata kesa od strane trgovaca doprinela smanjenju upotrebe i osvešćivanju, ali je došao trenutak i da se ode korak dalje. Odgovornost vam nalaže da rizikujete i sprovedete mere za koje verujete da su ispravne, pa makar delovale drastično. Izbacivanjem plastičnih kesa iz prodaje Lidl prodavnica u celoj Srbiji želimo da podstaknemo potrošače da u cilju održivosti i zaštite životne sredine, ali i kao doprinos kućnom budžetu, u kupovinu dolaze sa svojim cegerima. Mi smo napravili tek prvi korak. Rešenje problema plastičnih kesa nije samo u tome da se zameni materijal ili reciklira. Najveći problem kesa je to što se koriste samo jednom ili nekoliko puta, pa je konačni odgovor na ekološki izazov na strani potrošača – samo disciplina i revnosno nošenje jednog cegera, torbe ili stare kese će učiniti čuda za prirodu: smanjiće se zagađenje i upotreba prirodnih resursa za njihovu proizvodnju.

Novu ekonomiju možete pratiti na mrežama:

pošaljite komentar

Nema komentara

Prijavite se za njuzleter Nove ekonomije.

Ova stranica je zaštićena sa reCAPTCHA i primenjuju se Google Politika privatnosti i Uslovi korišćenja usluge

Nema pravih poslovnih i životnih odluka bez dobrih informacija.
Vaša email adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.