
Kolumna Biljane Stepanović
Ima se, može se, je li tako?
Broj 90, maj 2022.
Kad naiđu teška vremena, posebno u dva uzastopna talasa – prvo korona, pa rat u Ukrajini, državi je potreban novac. Na stranu bogate evropske zemlj...
Broj 90, maj 2022.
Biljana Bilaković
0 komentara
Proširenje porodične kuće u Santa Moniki američkom arhitekti Frenku Geriju donelo je svetsku slavu, ali i komešanje u komšiluku
Arhitekta i „vajar građevina” Frenk Geri (Frank Gehry) jedan je od najvažnijih arhitekata današnjice. Njegove zgrade su, zahvaljujući svojoj smelosti, postale ikonične strukture i predstavljaju svetski poznate atrakcije. Njegova arhitektura karakteriše se prepoznatljivim zakrivljenim formama koje izgledaju poput skulptura koje najviše podsećaju na tkaninu u pokretu.
Rezidencija Frenka i Berte Geri je porodični projekat u Santa Moniki koji je podrazumevao proširenje postojeće kuće izgrađene u holandskom kolonijalnom stilu, u zelenom predgrađu, u okruženju porodičnih kuća sličnog stila.
Geri je iskoristio sopstveni projekat da isproba neobične materijale i dekonstruisane forme koje će kasnije postati njegov zaštitni znak. Umesto da menja samu, već postojeću kuću, odlučio je da je proširi ka spolja, da je „obmota” sa njene tri strane novim prostorima, upotrebom nekih drugih materijala i da se, na neki način, ne krije ta nadogradnja, da se jasno vidi stara kuća nasuprot novogradnji.
Gerijeva pionirska upotreba jeftinih materijala, uključujući ogradu od lanaca, talasasti pocinkovani lim i šperploču, skrenula je pažnju struke i pomogla arhitekti da otpočne svoju slavu.
„Bio sam zainteresovan za jednostavne materijale, radio sam sa talasastim metalima, od kojih mi se najviše dopadao pocinkovani lim. Nije mi se dopadao način na koji se koristi, ali mi se dopadao estetski. Kombinovao sam ga sa drvetom, tačnije sa drvenim okvirima, kao u japanskoj arhitekturi. Izbor materijala je delimično bio i ekonomska odluka, budući da je projekat koštao samo 50.000 dolara“, rekao je Geri.
Iznutra, kuća gleda ka gore i ka spolja, ne toliko bočno, jer komšiluk nije bio uzbudljiv u smislu arhitekture. Sa krova se, na primer, može videti okean, ali prozori ne gledaju u komšije, već u veliko drveće ispred. Zahvaljujući brojnim svetlarnicima može se pratiti kretanje meseca po nebu, dobijalo se i mnogo odsjaja po plafonima i zidovima od farova automobila sa ulice.
„Postojala je neka vrsta kinetičkog svetlosnog plesa koji ste mogli da gledate ili ne, to nije bilo nametljivo, jednostavno je bilo prisutno”, rekao je Geri.
Ipak, skromni projekat Santa Monike, preteča kasnijih blistavih projekata, nije odmah bio popularan među lokalnom zajednicom. Komšije su bile besne, smatrali su da ovakva estetika narušava njihovu uličnu i prostornu harmoniju i podneli su gradu tužbu, sa željom da se projekat vrati u prvobitno stanje. Na sreću, grad ju je odbio.
Frenk Geri je američki arhitekta rođen 1929. godine u Kanadi. Danas živi u Los Anđelesu. Iako ima 93 godine, još uvek se bavi arhitekturom. Godine 1989. dobio je najvažnije priznanje za rad u arhitekturi, Prickerovu nagradu. Žiri je svoju odluku objasnio karakterišući Gerija kao arhitektu koji je uvek spreman za eksperimentisanje. Prickerova nagrada je Geriju donela i međunarodnu slavu, tako da je i broj projekata koje je Geri počeo da radi van granica SAD postao veći. Prvi projekat u Evropi bio je Dizajn muzej Vitra u Nemačkoj 1989. godine. Ubrzo posle ovog projekta usledili su projekti poput „Igrajuće kuće“ u Pragu i Francuske kinoteke.
Kada je izgrađen Gugenhajmov muzej u Bilbaou, 1997. godine, Geri je dosegao novi nivo međunarodne slave. Ova građevina nosi u potpunosti prepoznatljiv Gerijev pečat, fasadu koja je istovremeno i fasada i zid i krov i prekrivač koji pleše oko objekta. Proglašena je za „najvažniju građevinu našeg vremena“. Sam muzej postao je slavan zbog svog impresivnog i estetski veoma karakterističnog dizajna, kao i zbog ekonomskog efekta koji je imao na ceo grad.
Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs
Broj 90, maj 2022.
Kad naiđu teška vremena, posebno u dva uzastopna talasa – prvo korona, pa rat u Ukrajini, državi je potreban novac. Na stranu bogate evropske zemlj...
Broj 90, maj 2022.
„Štark do 2025. vidim u top tri konditora u Adrija regionu. Cilj nam je da budemo kompanija koja izvozi van Srbije jednako koliko i prodaje u Srb...
Broj 90, maj 2022.
Aprilski izbori pokazali su sve slabosti srpske opozicije. Rezultatima možda jedino mogu da budu zadovolјne nacionalno orijentisane stranke koje su...
Broj 90, maj 2022.
U poslednjih deset godina Republika Srbija je iz budžeta isplatila oko milijardu evra za kazne i penale. Samo ove godine na ime kazni i penala u bu...
Broj 90, maj 2022.
Od prošle godine među narod se vratio osećaj da sve poskupljuje. To se može čuti na pijaci, u prodavnici, na ulici. Neuobičajeno dugih osam godina ...
Broj 90, maj 2022.
Vlast je na gradnji puteva zasnivala dobar deo svoje kampanje o uspešnoj vladavini jer to svi vide, ali ima i puno otvorenih pitanja. Na svim proje...
Broj 90, maj 2022.
Sve je krenulo od Nokije. Iz problema ovog giganta rodilo se puno kvalitetnih inženjera, ideja i startapa, reći se vam iskreno Finci. Ali, na to tr...
Broj 90, maj 2022.
Do pre nekoliko godina mladi ljudi, budući stručnjaci i tek svršeni studenti, kada dobiju diplomu, ulazili bi u začarani krug - za zaposlenje je po...
Broj 90, maj 2022.
Projekat „Znanjem do posla“ (E2E), kao partnerstvo vlada Švajcarske i Srbije, pokrenuo je četvrti krug izbora kompanija kojima će pružiti finansij...
Broj 90, maj 2022.
Apsurdno je očekivati da se mlađe generacije prilagode nama. Bitno je da se približimo jedini drugima, da se upoznamo i da prihvatimo da smo isti n...
Broj 90, maj 2022.
A1 Srbija je od početka svog poslovanja strateški orijentisana ka mladim ljudima i njihovom razvoju. Svesni smo da se učenje u današnje vreme ne od...
Broj 90, maj 2022.
Mi volimo da ističemo da je Erste Banka pravo mesto za sve one koji veruju u sebe, bez obzira na godine. Smatramo da je za napredak jedne kompanije...
Broj 90, maj 2022.
Do pre tri godine, mnogim zaposlenima bilo je nezamislivo da rade od kuće. Danas, dobar deo njih uživa u zasluženo datoj slobodi da autonomno organ...
Broj 90, maj 2022.
Apatinska pivara među top tri pivare u svetskoj Molson Coors pivskoj grupaciji prema strogim parametrima izvrsnosti. To je još jedna od tajni uspeh...
Broj 90, maj 2022.
Nema karte pića, nema naručivanja cele flaše, ulazi se tek kada pozvoniš. Prvo što vidiš je zavesa i tek nakon nekoliko koraka shvataš da si ušao u...
Broj 90, maj 2022.
Kakva je situacija sa nekovid lečenjem, pokazuje jedan primer: u Domu za odrasle i invalidna lica na Bežanijskoj kosi, većina štićenika već dve god...
Broj 90, maj 2022.
Trpi li umetnost pravne stege, kako izgleda tržište umetničkih dela u Srbiji i svetu, šta je zajedničko kolekcionarima slika i NFT tokena i postoje...
Broj 90, maj 2022.
Industrija vune nekad je bila razvijena i izvozno orijentisana. Danas je opstao veoma mali broj vunarskih predionica u Srbiji. Na domaćem tržištu v...
Broj 90, maj 2022.
Čini se da nas je, čak i na globalnom nivou, zahvatila epidemija stresa. Kod psihologa u kliničkoj praksi sve češće dolaze ljudi sa simptomima koji...
Broj 90, maj 2022.
Bilo je potrebno čitavih 10 godina da monolitna vlast Srpske napredne stranke počne da se kruni i raspada. Iako su mnogi očekivali i priželjkivali ...
Broj 90, maj 2022.
Kreatori i njihove kreacije ulaze u novu formu ekonomskog transfera vrednosti. Ona sada više nije u samom delu, kao nečemu autorskom, već i u način...
Broj 90, maj 2022.
Ovo je priča o producentima i debitantima i o tome kako je jedan mladi filmski reditelj, po cenu svega, odbranio svoje pravo da snimi delo kakvo je...
Broj 90, maj 2022.
Tekstovi u ovoj rubrici zamišljeni su da „razbijaju” stereotipe i donose manje poznate podatke o poznatima, bez mnogo komentara i autorovog „soljen...
Broj 90, maj 2022.
Maškare se obično povezuju sa kulturnom sferom Zapada, jer je njoj uspelo da ih popularizuje i naravno komercijalizuje, čemu su primeri karnevali u...
Broj 90, maj 2022.
Kle je jedan od umetnika čiji rad nije mogao da izbegne komercijalizaciju. Njegovi „dečji“ crteži i dalje se kopiraju u milionskim tiražima i kače ...
Nema komentara