
Kolumna Biljane Stepanović
Ima se, može se, je li tako?
Broj 90, maj 2022.
Kad naiđu teška vremena, posebno u dva uzastopna talasa – prvo korona, pa rat u Ukrajini, državi je potreban novac. Na stranu bogate evropske zemlj...
Broj 90, maj 2022.
Dimitrije Gašić
0 komentara
Do pre nekoliko godina mladi ljudi, budući stručnjaci i tek svršeni studenti, kada dobiju diplomu, ulazili bi u začarani krug - za zaposlenje je potrebno iskustvo, a za iskustvo je potrebno - zaposlenje. Na razgovorima za posao bili bi prvo upitani - kakvo je vaše dosadašnje iskustvo? Gde ste radili i čime ste se bavili?
Izbora nije bilo, pa su prakse bile jedino rešenje. I još za vreme studija, mladi su morali da sa predavanja trče u kompanije u kojima potpuno besplatno rade sve - od kuvanja kafe, do fotokopir mašine. Između toga, pomognu starijim kolegama da srede tekst u word-u i tabelu u exel-u i to je, otprilike, sve. Nekoliko meseci bi trajala ta praksa, da bi na kraju dobili papir sa vrlo šturim, birokratskim i konciznim tekstom da su uspešno završili stručnu praksu.
I to bi možda bilo dovoljno nekome, ali ne i mladom čoveku željnom znanja, ali baš znanja, praktičnog iskustva koji motiviše na dalje usavršavanje i nadgradnju. Međutim, danas bi moglo da se kaže da su ta vremena na putu da nestanu. Kompanije, svesne da je podmladak važan i neizostavan faktor na putu uspeha, sve više otvaraju vrata svojih ofisa mladima koji još uvek greju fakultetske klupe.
Kad se sabere dva i dva, rezultat je da ulaganje u mlade direktno vodi ka progresu kompanije. Progres kompanije vodi do boljih rezultata, većeg profita. Zato danas možemo da kažemo da se situacija popravlja. Mnoge kompanije uveliko pozivaju mlade da im se pridruže, jer ih tamo očekuju programi stručne prakse na kojoj, čak i oni otvoreno kažu, nema statiranja pored onih koji rade i „skakutanja po burek“. Takođe, praksa je plaćena i više od minimuma, za troškove prevoza, topli obrok i utrošeno vreme. Mladi imaju i perspektivu da nakon prakse i završenog fakulteta zasnuju baš tu svoj radni odnos.
Dragana Milićević je još na trećoj godini fakulteta konkurisala za stručnu praksu u jednoj domaćoj kompaniji. Ne krije da je to bio prvi konkurs i to za sektor koji ju je malo zanimao. Nije imala iskustva, a znala je da će joj uskoro ono biti neophodno. Dobila je mogućnost da šest meseci provede u marketing sektoru jedne kompanije. To se, kaže, ne odbija.
„Program je bio temeljno i konkretno osmišljen da nas nauče kako da radimo. Odmah su nas uključili u sve tokove, a njihovi targeti i ciljevi postali su i naši. Bilo nas je troje na praksi i evo, tri godine od tada, sve troje radimo u kompaniji u kojoj smo i počeli. Nismo ostali u marketingu, ali smo dobili šansu u nekim drugim sektorima, a to smo i priželjkivali. Sa ovim iskustvom i sa ove distance, mogu da kažem da je ključ uspeha kompanije da se na vreme i strateški posveti mladima. Da prepozna kakav će joj kadar biti potreban i da ga uposli, nauči i pruži mu šansu“, objašnjava Dragana koja radi u istoj kompaniji, na svom prvom poslu u životu.
Dobra osmišljena plaćena praksa, mada to ne treba da se naglašava, obavezno u svom sastavu ima i ljude sa višegodišnjim iskustvom u kompaniji. Mladi žele da imaju na koga da se oslone.
„Jedan od razloga zbog kojih nisam treći dan izjurio iz firme, kao prethodna dva puta, jeste to što sam od prvog dana radio. Ništa nisam znao, ni kako da skuvam kafu u zajedničkoj kuhinji, priznajem. Međutim, sve što mi je trebalo, dobio sam od mentorke, direktorke sektora. Bilo mi je čudno kako to da direktno sve što ne znam pitam direktorku, ali ona je bila tu za sve – od toga da mi kaže šta da radim, to ispravljanja mojih grešaka, savetovanja, slušanja i spremnosti da sazna koja su moja interesovanja i pogledi na buduću karijeru. Ne samo što sam radio konkretne stvari, već sam mogao i da se oslonim na svog mentora koji me nije slao kod mlađeg kolege, tek pridošlog juniora, da mi on objasni, ako zna“, priseća se početaka mladi ekonomista Nikola Stanisavljević.
Mladima na početku potrebna je pomoć, ali i uvažavanje. Može i bez ovog drugog, ali mnogo bolje i motivisanije će raditi kada znaju da doprinose i da to neko vidi.
„Kompanija u kojoj sam već šest godina pružila mi je stručnu praksu, ali nije bilo na tom početku kako sam zamišljala. Očekivala sam da će većinu biti baš briga što sam tu, ali oni su me odmah uveli u posao. Bilo mi je potrebno nekoliko meseci da se uhodam, da prestanem da pravim greške. Presudno za moje prihvatanje prvog ugovora na šest meseci bilo je to što sam znala da se početničke greške tolerišu, da su starije kolege spremne da pomognu i da uvažavaju moj rad. Sećam se prvog sastanka sektora na kome je moj doprinos bio posebno istaknut, a tu su bile i nesebične pohvale. Važno mi je da neko uvažava moj rad, poštuje i zna koliko se trudim, to baš motiviše. Sada sam senior i u poziciji da ja budem mentor, ali nisam zaboravila šta juniori na početku prakse žele i kako se osećaju“, kaže Milica Ivanović, inženjer elektrotehnike.
Prema najnovijim istraživanjima Unicefa, čak 85 odsto mladih ima velika očekivanja od kompanija: da im obezbedi stručnu praksu, podrži njihov razvojni put, plaćeno volontiranje i naravno stručno mentorstvo. Ulaganje u mlade ulaganje je u budućnost, kažu mnoge svetske kompanije i to sve češće. Fakultetsko znanje veoma je važno, ali i praksa je bitna.
„Mislim da su u mom sadašnjem birou bili srećni baš zato što nisam imala nikakvog iskustva pre stručne prakse kod njih. Znali su da sam prepuna teorije, ali su imali mnogo strpljenja kada je u pitanju moje praktično sticanje veština. Od prvog dana osećala sam se kao deo tima, a imala sam i svoje mesto na tim bildinzima. Mentora sam mogla da zivkam i van radnog vremena, a sve vreme prakse imala sam besplatno zdravstveno osiguranje kao i sve druge kolege“, priseća se Nađa Stefanović, koja je u firmi u kojoj je bila na praksi ostala da radi i to u svojoj struci.
Dakle, tajna „vrh“ kompanije je u pružanju šanse mladim ljudima, dobroj stručnoj praksi koja vodi do zaposlenja. Ako pored dobre plate, mogućnosti za usavršavanje, konstantno učenje i napredovanje, omogući i za mlade sve važniju mogućnost „remote“ pozicije, na dobrom je putu da postane poželjan poslodavac svežim apsolventima.
Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs
Broj 90, maj 2022.
Kad naiđu teška vremena, posebno u dva uzastopna talasa – prvo korona, pa rat u Ukrajini, državi je potreban novac. Na stranu bogate evropske zemlj...
Broj 90, maj 2022.
„Štark do 2025. vidim u top tri konditora u Adrija regionu. Cilj nam je da budemo kompanija koja izvozi van Srbije jednako koliko i prodaje u Srb...
Broj 90, maj 2022.
Aprilski izbori pokazali su sve slabosti srpske opozicije. Rezultatima možda jedino mogu da budu zadovolјne nacionalno orijentisane stranke koje su...
Broj 90, maj 2022.
U poslednjih deset godina Republika Srbija je iz budžeta isplatila oko milijardu evra za kazne i penale. Samo ove godine na ime kazni i penala u bu...
Broj 90, maj 2022.
Od prošle godine među narod se vratio osećaj da sve poskupljuje. To se može čuti na pijaci, u prodavnici, na ulici. Neuobičajeno dugih osam godina ...
Broj 90, maj 2022.
Vlast je na gradnji puteva zasnivala dobar deo svoje kampanje o uspešnoj vladavini jer to svi vide, ali ima i puno otvorenih pitanja. Na svim proje...
Broj 90, maj 2022.
Sve je krenulo od Nokije. Iz problema ovog giganta rodilo se puno kvalitetnih inženjera, ideja i startapa, reći se vam iskreno Finci. Ali, na to tr...
Broj 90, maj 2022.
Projekat „Znanjem do posla“ (E2E), kao partnerstvo vlada Švajcarske i Srbije, pokrenuo je četvrti krug izbora kompanija kojima će pružiti finansij...
Broj 90, maj 2022.
Apsurdno je očekivati da se mlađe generacije prilagode nama. Bitno je da se približimo jedini drugima, da se upoznamo i da prihvatimo da smo isti n...
Broj 90, maj 2022.
A1 Srbija je od početka svog poslovanja strateški orijentisana ka mladim ljudima i njihovom razvoju. Svesni smo da se učenje u današnje vreme ne od...
Broj 90, maj 2022.
Mi volimo da ističemo da je Erste Banka pravo mesto za sve one koji veruju u sebe, bez obzira na godine. Smatramo da je za napredak jedne kompanije...
Broj 90, maj 2022.
Do pre tri godine, mnogim zaposlenima bilo je nezamislivo da rade od kuće. Danas, dobar deo njih uživa u zasluženo datoj slobodi da autonomno organ...
Broj 90, maj 2022.
Apatinska pivara među top tri pivare u svetskoj Molson Coors pivskoj grupaciji prema strogim parametrima izvrsnosti. To je još jedna od tajni uspeh...
Broj 90, maj 2022.
Nema karte pića, nema naručivanja cele flaše, ulazi se tek kada pozvoniš. Prvo što vidiš je zavesa i tek nakon nekoliko koraka shvataš da si ušao u...
Broj 90, maj 2022.
Kakva je situacija sa nekovid lečenjem, pokazuje jedan primer: u Domu za odrasle i invalidna lica na Bežanijskoj kosi, većina štićenika već dve god...
Broj 90, maj 2022.
Trpi li umetnost pravne stege, kako izgleda tržište umetničkih dela u Srbiji i svetu, šta je zajedničko kolekcionarima slika i NFT tokena i postoje...
Broj 90, maj 2022.
Industrija vune nekad je bila razvijena i izvozno orijentisana. Danas je opstao veoma mali broj vunarskih predionica u Srbiji. Na domaćem tržištu v...
Broj 90, maj 2022.
Čini se da nas je, čak i na globalnom nivou, zahvatila epidemija stresa. Kod psihologa u kliničkoj praksi sve češće dolaze ljudi sa simptomima koji...
Broj 90, maj 2022.
Bilo je potrebno čitavih 10 godina da monolitna vlast Srpske napredne stranke počne da se kruni i raspada. Iako su mnogi očekivali i priželjkivali ...
Broj 90, maj 2022.
Kreatori i njihove kreacije ulaze u novu formu ekonomskog transfera vrednosti. Ona sada više nije u samom delu, kao nečemu autorskom, već i u način...
Broj 90, maj 2022.
Ovo je priča o producentima i debitantima i o tome kako je jedan mladi filmski reditelj, po cenu svega, odbranio svoje pravo da snimi delo kakvo je...
Broj 90, maj 2022.
Tekstovi u ovoj rubrici zamišljeni su da „razbijaju” stereotipe i donose manje poznate podatke o poznatima, bez mnogo komentara i autorovog „soljen...
Broj 90, maj 2022.
Maškare se obično povezuju sa kulturnom sferom Zapada, jer je njoj uspelo da ih popularizuje i naravno komercijalizuje, čemu su primeri karnevali u...
Broj 90, maj 2022.
Kle je jedan od umetnika čiji rad nije mogao da izbegne komercijalizaciju. Njegovi „dečji“ crteži i dalje se kopiraju u milionskim tiražima i kače ...
Broj 90, maj 2022.
Proširenje porodične kuće u Santa Moniki američkom arhitekti Frenku Geriju donelo je svetsku slavu, ali i komešanje u komšiluku Arhitekta i „vaja...
Nema komentara