
Kolumna Biljane Stepanović
Zašto ste urnisali EPS?
Broj 92, jul 2022.
„Samo vi idite na more da se kupate, pa ćete da se kupate zimi, samo ne znam u hladnoj ili toploj vodi“, poručio je predsednik Srbije, koji na more...
Broj 92, jul 2022.
Milorad Filipović, profesor Ekonomskog fakulteta u Beogradu
0 komentara
U domaćoj javnosti stvoreno je uverenje da je bruto domaći proizvod (BDP) ne samo ključni pokazatelj uspešnosti u procesu rasta i razvoja jedne privrede, već i krajnji cilj tih procesa, jer veći BDP znači i bolji život i viši standard. Pri tome se često ili zaboravlja ili prećutkuje činjenica da se u svetskoj literaturi već decenijama raspravlja o BDP-u kao pokazatelju isključivo rasta ekonomije, dok se kao glavni pokazatelj razvoja koristi Indeks humanog razvoja (HDI) koji pored BDP-a uključuje u analizu i socijalne, obrazovne i pokazatelje kvaliteta života u jednoj zemlji.
Kao glavne mane BDP-a kao pokazatelja navodi se da on „sve pokazuje, ali glavno skriva, kao bikini“. Naime, mi dobijajući podatak o veličini BDP-a ne znamo šta je doprinelo njegovom stvaranju, ali ni kako je isti raspodeljen. Dakle, u obračun BDP-a ulaze i procene o sivoj ekonomiji, dohodak stvoren kriminalnim ili koruptivnim aktivnostima, dohodak koji je proizvod maloletničkog (često i prisilnog) rada, kao i onaj deo BDP-a koji je nastao degradacijom prirodnih resursa, uz često nepovratno izgubljen kvalitet životne sredine. Sa druge strane, ne znamo kakva je distribucija dohotka koji je stvoren, da li je ona uravnotežena ili su rezultati rasta prisvojeni od male grupe (najčešće privilegovanih) pojedinaca, koliki je procenat siromašnog i marginalizovanog stanovništva itd.
Takođe, poseban aspekt predstavlja komparacija BDP-a sa bruto nacionalnim dohotkom (BND) koji predstavlja, uprošćeno objašnjeno, onaj deo BDP koji je korigovan naviše za prihode koje su ostvarili naši rezidenti u inostranstvu, a umanjen za iznos dohotka koji su stranci ostvarili kod nas. Pokazatelj BND je, kao što se vidi iz tabele, u Srbiji konstantno niži od BDP-a, uz tendenciju rasta u razlici, što znači da sve veći deo dohotka koji je stvoren u našoj zemlji pripada strancima po osnovu njihovih ulaganja. Taj deo dohotka nije u domenu donošenja odluka domaće politike, jer stranci slobodno odlučuju da li će ostvareni profit reinvestirati ili izneti iz Srbije.
BND Srbije, tekuće cene, 2011-2020.
2011. 2012. 2013. 2014. 2015. 2016. 2017. 2018. 2019. 2020.
mil. RSD 3473453 3684149 3959595 4001836 4114138 4278252 4452615 4814005 5128720 5332914
mil.$ 47362 41809 46488 45197 37794 38442 41420 48006 48716 51771
mil.€ 34070 32566 34998 34114 34076 34749 36696 40703 43518 45356
BDP Srbije, tekuće cene 2011-2020.
2011. 2012. 2013. 2014. 2015. 2016. 2017. 2018. 2019. 2020
mil RSD 361226 3810058 4121200 4160548 4315020 4528192 4760686 5072932 5421851 5502216
mil $ 49254 43239 48386 46990 39640 40688 44286 50588 51501 53414
mil € 35432 33679 36427 35467 35740 36779 39235 42892 46005 46796
BDP PO STANOVNIKU PORASTAO SVEGA 3,5 PUTA ZA 20 GODINA
Kada se pogledaju podaci o BDP po stanovniku, uviđa se da je on porastao svega za oko 3,5 puta za čitavih 20 godina: 2001. bio je 1943,9 € po stanovniku, a 2020. 6783 €. Međutim, Srbija je po ovom pokazatelju još uvek na samom začelju evropskih zemalja i može se porediti samo sa nekim zemljama našeg regiona: Severnom Makedonijom, BiH, Crnom Gorom i Albanijom. Od zemalja članica EU samo je na približno tom nivou Bugarska, dok su sve ostale zemlje daleko iznad, što pokazuje jasne prednosti članstva u ovoj organizaciji (što su posebno iskoristile zemlje Višegradske grupe i Rumunija).
Gledano prema proizvodnom pristupu, odnosno izvorima iz kojih se generiše BDP, dolazimo do podatka da oko 83-84% BDP-a čini stvaranje bruto dodate vrednosti (BDV), dok su ostatak porezi na proizvode i subvencije. Kada se analizira struktura stvaranja bruto dodate vrednosti (a to je esencija stvaranja BDP-a) uviđamo da je tu najznačajnije (prema međunarodno usvojenoj klasifikaciji delatnosti) nekoliko delatnosti.
Prva je prerađivačka industrija koja ima opadajuće učešće u stvaranju BDV. Smanjena je sa 15% u 2014. na svega 13,3% u 2020. Za razliku od trenda u Srbiji, u mnogim razvijenim zemljama EU prerađivačka industrija postepeno sve više ponovo dobija na značaju, pogotovo u uslovima pandemije i prekinutih lanaca snabdevanja i nesigurnosti koju to donosi.
Druga po vrednosti je delatnost trgovine na veliko i malo, kao i popravka motornih vozila i motocikala sa stabilnih 11-11,5% BDV u ukupnom BDP-u a, prema nekadašnjim konzervativnim shvatanjima trgovina, čak i nije stvaralac nove vrednosti, već samo radi preraspodelu vrednosti koje se stvaraju u „realnom” sektoru.
NEKRETNINE GURAJU PRIVREDU
Na trećem mestu je poslovanje nekretninama koje čini čak 7-8% ukupnog BDP-a, što potvrđuje tvrdnju da ekonomija Srbije sve više postaje rentijerska ekonomija (rent seeking economy), a u uslovima nerealno niskih kamatnih stopa na štednju, uz rastuću inflaciju i obezvređivanje štednje u „realnoj” valuti (enormno naštampanim evrima ili dolarima), sve veći deo sitnih štediša svoju štednju pretvara u nekretnine koje se rentiraju, što gura cene na ovom segmentu tržišta nezaustavljivo naviše.
Sledeća delatnost po značaju za privredu Srbije je poljoprivreda sa šumarstvom i ribarstvom koja čini od 6,3% BDP-a u 2020. do maksimum 7,1% na početku posmatranja, u 2014. godini. I ovaj pokazatelj govori da smo mi i dalje ekonomija visoko zavisna od poljoprivrede a, s obzirom na uslove koji kod nas vladaju u ovoj delatnosti – visoko smo zavisni od vremenskih (ne)prilika.
Sve ostale delatnosti imaju učešće u stvaranju BDV kod BDP-a niže od 5%, što govori o njihovom manjem značaju i uticaju.
Kada se izvrši dalja dezagregacija stvaranja BDP-a Srbije uviđa se da samo četiri industrijske grane imaju učešće iznad 1% i to su: proizvodnja prehrambenih proizvoda, proizvodnja koksa i derivata nafte, proizvodnja proizvoda od gume i plastike i proizvodnja metalnih proizvoda, osim mašina i uređaja. Dakle, nema nijedne grane industrije koja se može svrstati u visoko tehnološku, visoko inovacionu delatnost koja obezbeđuje značajnu konkurentnost i profitabilnost na međunarodnom tržištu.
Za razliku od Srbije, zemlje CEE, kao npr. Slovačka, Češka, Mađarska, značajno su izmenile strukturu stvaranja svog BDP-a, uz porast učešća tzv. kreativnih industrija (mediji, filmska umetnost, „entertainment”, dizajn itd.), kao i industrija zasnovanih na visokim, inovativnim tehnologijama. U tim delatnostima moguće je ostvarivanje visokog i stabilnog profita, radi se o globalno traženim proizvodima i uslugama i njihov trend konstantnog rasta je očit u svetu. Često se to pojašnjava primerom: kunemo se u izvoz malina kao našeg tradicionalnog izvoznog proizvoda. Izvoz smrznute maline kreće se od godine do godine od 200 do maksimum oko 500-550 miliona evra. Izvoz IT usluga kretao se pre desetak godina na nivou nižem od izvoza malina, danas je to preko 1,2 milijarde evra uz tendenciju stalnog rasta. Perspektive su jasne.
KO VIDI VAJDU OD RASTA
Nažalost, ni raspodela stvorenog dohotka nije značajno poboljšana, čak naprotiv. Podaci pokazuju da su privilegovane grupe u društvu (po bilo kom osnovu, pre svega politički) učešćem u poslovima sa državom obezbedile sebi prisvajanje ubedljivo najvećeg dela rasta dohotka, dok su njihovi „podizvođači” delimično uključeni u tu raspodelu, ali sa daleko manjim efektima.
Ogromna većina prekarijata ne oseća boljitak od uvećanja BDP-a kroz rast životnog standarda, što se očituje kroz plate koje su i dalje među tri, četiri evropske zemlje na dnu lestvice. Dolazak stranih investitora nije poboljšao stanje, jer su i oni usvojili princip davanja minimalca, plus nekih 10-15% iznad toga. Sa dolaskom SDI, uglavnom u proizvodnje niskog i srednjeg tehnološkog nivoa (proizvodnja tekstila, obuće, motanje kablova itd.), nije se moglo bolje ni očekivati. Sa druge strane, uviđa se da je pokazatelj distribucije stvorene vrednosti, takozvani Gini koeficijent, čije teorijske vrednosti idu od 0 do 100, s tim da što je viši iznos koeficijenta to je stepen nejednakosti u raspodeli veći (što je karakteristično za nerazvijene zemlje pre svega Latinske Amerike i Afrike), u periodu 2013-2015. značajno povećan, da bi nakon toga sve do 2019-2020. bio u padu:
Republika Srbija 2013. 2014. 2015. 2016. 2017. 2018. 2019. 2020.
Vrednost Gini koeficijenta 38 38.3 40 39.8 37.8 35.6 33.3 33.3
DVE SRBIJE
Kada se sagleda regionalni raspored rasta BDP-a, može se govoriti o najmanje dve Srbije: na jednom ekstremu su Beograd, Novi Sad i još nekoliko većih urbanih sredina (odskoro i Niš) koji stvaraju glavninu BDP-a i BDV Srbije, zapošljavaju najveći deo radne snage, privlače najviše stranih ulaganja, ostvaruju dominantno učešće u spoljnotrgovinskoj razmeni, inovacijama, primeni novih tehnologija itd.
Sa druge strane nalaze se ogromni teritorijalni delovi Republike, mahom prigranični i rubni, koje karakteriše strahovita emigracija stanovništva (izrazito negativan prirodni priraštaj), nedostatak posla i mogućnosti za zapošljavanje, pogotovo kreativno i dobro plaćeno, nedostatak kvalitetne industrijske i socijalno-komunalne infrastrukture itd.
Neke analize urbanista pokazale su da se tu radi o „prokletstvu krsta koji deli Srbiju”, a radi se o vizuelnom krstu koji čine reke Sava, Dunav i Velika Morava i njihovo ukrštanje u Beogradu, odnosno nešto nizvodno niz Dunav. U regionu sliva ovih reka stvara se najveći deo BDP-a, pa i BDV Srbije, to je izvor zapošljavanja, relativno visokog životnog standarda, mogućnosti za ostvarivanje ideja, kreativno delovanje, stvaranje i primenu visokih tehnologija.
POTROŠIĆEMO BDP NA EKOLOGIJU
Dakle, kada se analizira kretanje na planu BDP-a Srbije u poslednjih desetak godina, može se zaključiti sledeće:
Rast dohotka bio je vrlo umeren i nestabilan sa epizodama pada, na jednoj strani, i ubrzavanjem stvaranja dohotka u pojedinim godinama. Nažalost, pored objektivnih okolnosti na koje nismo mogli da utičemo (poplave 2014, kovid pandemija 2020-2022, ratni sukob u okruženju itd.), ima dosta i subjektivne krivice uzrokovane defektima uspostavljenog sistema. Misli se pre svega, ali ne i jedino, na loše funkcionisanje institucija, pravnu zaštitu ulagača, degradaciju malih akcionara na finansijskom tržištu, nefunkcionisanje sudstva, visok nivo korupcije, sumnjivo definisanje i sprovođenje tendera pri javnim nabavkama (ponegde i izbegavanje tenderskih procedura uz razna opravdanja o „hitnosti”).
Uprkos porastu učešća investicija u raspodeli BDP-a, sa početnih oko 16% na oko 22% poslednjih godina, činjenica je da rastu jedino strane investicije i investicije koje sprovodi i koje su pod direktnom kontrolom države (uglavnom za kapitalnu infrastrukturu). Privatne domaće investicije stagniraju ili opadaju, što jasno ukazuje na strah domaćih poslovnih ljudi i nemogućnost predviđanja događaja u budućnosti. Takođe, po ovom indikatoru Srbija još uvek zaostaje za najnaprednijim zemljama CEE koje imaju učešće investicija u raspodeli BDP-a od preko 25-26%.
Na kraju, aktiviranjem i jačanjem kapaciteta u rudarstvu, proizvodnji i preradi metala, urušavanjem sistema proizvodnje električne energije i sličnim aktivnostima, Srbija dolazi u situaciju da postaje crna tačka na ekološkoj mapi Evrope. Kako ti problemi nikako ne mogu biti lokalnog karaktera, oni postaju predmet brige celog okruženja, uz nastojanje da se obezbedi poboljšanje na planu čistijeg vazduha, manjeg zagađenja vodotoka i zemljišta. Srbiji tek predstoje ozbiljni i izrazito skupi potezi na planu životne sredine i u budućnosti će, sve veći BDP koji se stvara, morati biti usmeren na rešavanje ovih pitanja.
Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs
Broj 92, jul 2022.
„Samo vi idite na more da se kupate, pa ćete da se kupate zimi, samo ne znam u hladnoj ili toploj vodi“, poručio je predsednik Srbije, koji na more...
Broj 92, jul 2022.
POLJUBAC Baš kao što treba reći hvala Vladimiru Putinu što je uneo život u NATO, svaka čast i Sergeju Lavrovu što je dao poljubac smrti Open Balka...
Broj 92, jul 2022.
DA Vlast na kašičicu U nekim drugim okolnostima informacija da je formirana gradska vlast u Beogradu ne bi privukla baš toliko pažnje, ali kada d...
Broj 92, jul 2022.
Posle 14 godina na poziciji druge najvažnije osobe u Fejsbuku, Šeril Sendberg je odlučila da se povuče. Njen odlazak, objašnjen željom da se u potp...
Broj 92, jul 2022.
Da li ćemo u bliskoj budućnosti birati parfem uz pomoć uređaja koji prati našu moždanu aktivnost na određene mirise, da li će nam AI pomagati da od...
Broj 92, jul 2022.
Način gledanja televizije, korišćenje interneta, gejming – to su novi trendovi koje moramo da pratimo. Pre nekoliko godina, ako se desi da ne radi ...
Broj 92, jul 2022.
Nije nikakva novina da političke stranke obmanjuju birače obećavajući brda i doline u predizbornoj kampanji, da bi, kada dođu na vlast, izneverile ...
Broj 92, jul 2022.
Poslednjih dana vesti sa svetskih finansijskih tržišta zvuče kao da svet juri u još jednu recesiju, samo dve, tri godine nakon one pandemijske. I d...
Broj 92, jul 2022.
Koliko god iz niza političkih razloga Vučiću odgovara da što kasnije dođe do formiranje vlade, to se neće dogoditi zbog ekonomske prinude. Vlast mo...
Broj 92, jul 2022.
Mala i srednja preduzeća ne uživaju podršku kao velika preduzeća, iako su kičma privrednog razvoja Mala i srednja preduzeća (MSP) u Srbiji, kao i ...
Broj 92, jul 2022.
Bakterija u novom probiotiku za ublažavanje dijabetesa je iz okruženja Herceg Novog, plaže Žanjice. Našli smo je u siru u ulju, napravljenom u jedn...
Broj 92, jul 2022.
Do pre nekoliko godina, radna biografija u specijalnoj formi slala se na konkurse za posao i na osnovu nje bi poslodavci vršili prvi krug selekcije...
Broj 92, jul 2022.
Jako se radujemo proizvodnoj mini-liniji koja će nam omogućiti mnogo veću fleksibilnost u razvoju novih proizvoda U protekle dve godine, reč izazo...
Broj 92, jul 2022.
Od velikog broja mladih koji su prošli kroz naš program Mladi lideri, više od 100 njih je i dalje u kompaniji Sa kojim novitetima ulazite u novu k...
Broj 92, jul 2022.
Trećina platnih kartica koristi se za plaćanje svakog dana, a još 30 odsto njih barem jednom nedeljno – rezultati su najnovijeg MasterIndex Srbija ...
Broj 92, jul 2022.
Na svake tri godine, banka nudi mogućnost da klijent bez naknade pređe na drugi tip kamate Svesni ste da je kupovina stana uvek dobra investicija...
Broj 92, jul 2022.
Kontinuirano širenje i modernizacija maloprodajne mreže, kao i podizanje iskustva kupovine na viši nivo sa ciljem pružanja vrhunske ponude i usluge...
Broj 92, jul 2022.
Kompanija Coca-Cola HBC Srbija nedavno je objavila svoj 9. izveštaj o održivom poslovanju. Po drugi put, izveštaj je obuhvatio i rezultate kompanij...
Broj 92, jul 2022.
Svako od nas je makar jednom u životu osetio bol koji bi mogao definisati kao nepodnošljiv – na primer, najčešće kada vas boli zub ili imate upalu ...
Broj 92, jul 2022.
Bez ikakve dileme radi se o najnepovolјnijem ugovoru sa investitorima koji je do sada zaklјučen i to ide na dušu Borisu Tadiću. Od početka te priče...
Broj 92, jul 2022.
Inflacija bi svoj ovogodišnji vrhunac trebalo da dostigne u junu i julu, a najava je da će od jeseni godišnji rast cena početi da usporava. Da li ć...
Broj 92, jul 2022.
I dalje nemamo zvanične podatke o tome koliko smo platili medicinsku opremu za vreme pandemije. Analize Nove ekonomije pokazuju da je RFZO samo 202...
Broj 92, jul 2022.
Gluma je ona vrsta izloženosti svetu koja ume da bude prilično frustrirajuća, bolna i opasna. Pod stalnom presijom da odgovori na nejasna i maglovi...
Broj 92, jul 2022.
Ne mogu da kažem da svi vole moj stil, ali mene lično od detinjstva do danas vode napred – red, rad i disciplina Šta biste rekli ako bi trebalo da...
Broj 92, jul 2022.
Perverzna igranka između vladajuće stranke, njenih najviših funkcionera i mafijaša najgore vrste nastavlja se i dalje. I nema nagoveštaja da će u s...
Broj 92, jul 2022.
Iako smo i sami bili svedoci ili čak žrtve ratnih razaranja, današnje patnje kroz koje prolaze Ukrajinci, većinu u Srbiji, paradoksalno, više pribl...
Broj 92, jul 2022.
Avatar butik je logičan iskorak kompanije Meta, jer avatari su naša sadašnjost. U digitalnom svetu, avatari su naši predstavnici, a ne samo da će n...
Broj 92, jul 2022.
Tri od šest Sonjinih radnih dana počinju plivanjem. Dok gleda u plavu liniju u bazenu ima vremena da analizira sve potencijalne faktore koji utiču ...
Broj 92, jul 2022.
Knjige daju nova i šire stara znanja, ali time često i negiraju i preinačavaju ona koja smo imali, razarajući predrasude, stereotipe i prećutkivanj...
Broj 92, jul 2022.
Dva su podžanra sitkoma postavila ženu u centar svojih priča. To su sitkom o „neposlušnoj“ ženi i sekskom. Oba podžanra umesto da postave nove odno...
Broj 92, jul 2022.
Kada je milanska nedelja dizajna krenula početkom juna ove godine, u vazduhu je bilo više od običnog uzbuđenja. Posle trogodišnje pauze izazvane pa...
Broj 92, jul 2022.
„Svako jutro kad se probudim osećam neopisivo zadovoljstvo što sam Salvador Dali i pitam se kakve ću predivne stvari danas napraviti“, kazao je naj...
Broj 92, jul 2022.
Glam rock androginija sa fluidnim, romantičnim eskapizmom danas je, više nego ikada, svuda. Mladi dizajner koji trenutno najviše zastupa tu estetik...
Nema komentara