2021

15.12.2021. 14:30

Lideri društvene odgovornosti 2021

Autor: Nova Ekonomija

Zeleno kao okosnica poslovanja

Kompanija godinama postavlja standarde u ekspertizi proizvodnje kafe, ali i konstantno radi na poboljšanju održivog razvoja, kao i na brizi o očuvanju životne sredine, dajući primat ekološkim poslovnim inicijativama Kompanija Str...

Strauss Adriatic

2021

15.12.2021. 14:30

Kompanija godinama postavlja standarde u ekspertizi proizvodnje kafe, ali i konstantno radi na poboljšanju održivog razvoja, kao i na brizi o očuvanju životne sredine, dajući primat ekološkim poslovnim inicijativama

Kompanija Strauss Adriatic je deo multinacionalne kompanije Strauss Coffee i sa njom deli iste korporativne vrednosti, inkorporirane u svaki segment poslovanja. Poslujući na tržištu Srbije više od 25 godina i zapošljavajući više od 250 ljudi, Strauss Adriatic kao okosnicu svog poslovanja postavlja društvenu odgovornost, svestan činjenice da je ulaganje u lokalnu zajednicu, u svoje zaposlene i u održivo poslovanje srž svake dobre i stabilne kompanije. 

„Zelena“ politika kao osnovni postulat poslovanja kompanije Strauss Adriatic

Kompanija Strauss Adriatic već godinama postavlja standarde u ekspertizi proizvodnje kafe, ali i konstantno radi na poboljšanju održivog razvoja, kao i na brizi o očuvanju životne sredine, dajući primat ekološkim poslovnim inicijativama. Podizanje svesti o važnosti ovakvog načina poslovanja jeste jedan od prioriteta ne samo među zaposlenima, već i među partnerima i potrošačima. Da kompanija vodi računa o emisiji štetnih gasova, potrošnji vode, utrošku energije i generisanju komunalnog otpada, svedoči i činjenica da se u zaštiti životne sredine rukovodi principima  standarda ISO 14001. 

Kafena plevica

Kako naglašava Borivoje Petrović, menadžer održavanja Strauss Adriatic-a, kompanija je još pre deset godina bila pionir u korišćenju kafene plevice kao biomase za grejanje kompletnog pogona i administrativnog dela fabrike u Šimanovcima. Kao nusproizvod iz procesa prerade kafe, kafena plevica je ranije predstavljala otpad, ali je otkrićem njenog toplotnog potencijala počela da se primenjuje i njena inovativna namena. Korišćenje briketa plevice kao energenta pruža ne samo finansijski već i ekološki benefit jer je njihovom upotrebom smanjena emisija ugljen-dioksida za čak 11%, sami produkti sagorevanja biomase su bez štetnog uticaja na okolinu i rešava se pitanje odlaganja otpada. Godišnjom preradom sirove kafe dobija se preko 120 tona kafene plevice koja greje fabriku. 

Borivoje Petrović

Grejanje na kafenu plevicu je bio prvi u nizu izuzetnih ekoloških projekata koji su okrenuti održivom poslovanju i „zelenim“ ciljevima. Borivoje Petrović  ističe da su samo tokom ovog leta završena dva „zelena“ projekta. Najpre je instalirana još jedna solarna elektrana na krovu Doncafé fabrike u Šimanovcima od oko 66 kW instalirane snage, tako da je sada ukupni kapacitet solarnih ploča 109kW, a završena je i rekuperacija energije na delu hlađenja i grejanja u centralnom sistemu. Na taj način je obezbeđena dodatna ušteda. Ostatak električne energije koji kompanija koristi je 100% iz mreže obnovljivih izvora za šta kao potvrdu na godišnjem nivou dobija sertifikat od EPS-a. 

Solarni paneli na Doncafé fabrici u Šimanovcima

Radi se na projektu zamene dela voznog parka vozilima na hibridni pogon, a plastični proizvodi za jednokratnu upotrebu, kao što su čaše i slamčice, izbačeni su iz upotrebe. Za svakog zaposlenog su obezbeđene personalizovane EcoCareCup čaše od šećerne trske i instalirana je presa za plastične flaše, a kante za sortiranje otpada su zamenile one u kancelarijama. 

Strauss Adriatic je još pre deset godina bio pionir u korišćenju kafene plevice kao biomase za grejanje

Kaizen: japanski recept za uspeh izraelske kompanije u Srbiji 

Predlog za upotrebu kafene plevice je stigao od jednog od zaposlenih u kompaniji i predstavlja izuzetan primer primene kaizen-a, japanske poslovne filozofije koju kompanija primenjuje, a koja se zasniva na principu da sve aspekte poslovanja treba stalno unapređivati, uz optimalnu upotrebu svih raspoloživih resursa i sa akcentom na razvoju ljudskih kvaliteta. „Kaizen menadžment“ predstavlja okosnicu uspeha japanskih kompanija, a njihovo poslovanje za preduzetnike širom sveta predstavlja uzor na putu ka uspešnosti. Strauss Adriatic je među prvima u Srbiji počeo sa primenom ove filozofije, a implementacija je počela 2010. godine kada su krenule i prve obuke. Kako kaizen predstavlja kontinuiran proces, a u skladu sa kovanicom nastalom od reči kai, što znači promena i zen sa značenjem boljitak, ideja vodilja uvođenja kaizen menadžmenta u Strauss-u bilo je poboljšanje uslova rada, povećanje produktivnosti i bezbednosti, uređenje prostora, ali i unapređenje komunikacije među zaposlenima.

Kaizen motiviše zaposlene da daju predloge i podstiču se da predlažu najbolja rešenja za određene probleme sa kojima se susreću tokom radnog procesa, od menadžera na visokim pozicijama do osoblja za održavanje higijene prostorija. Bilo je izazovno motivisati preko 250 zaposlenih u kompaniji Strauss Adriatic da u svakom delu ličnog poslovnog delovanja sprovode kaizen, tako da je najpre bio uveden u proizvodnju. Realizovane korekcije su se odnosile na izmenu dotadašnjeg načina rada ili određenih procedura koje su zaposleni prepoznali kao prepreku u radu i zajedničkim snagama prevazišli. Oprema koja je bila oštećena popravljena je i dovedena u upotrebljivo stanje, a ona koja je uništena, zamenjena je novom. Radi lakšeg i bržeg snalaženja, postavljena su brojna uputstva i table koje jasno ukazuju kako se neki deo opreme koristi, gde šta stoji i ko je zadužen za određen sektor. Najveća prednost koju kaizen nudi jeste i činjenica da njegova primena ne zahteva velika ulaganja, a pruža veliki rast produktivnosti i smanjenje količine otada.

Ulaganje u budućnost: regrutacija mladih kadrova

Prepoznavši neophodnost ulaganja u mlade, perspektivne kadrove, Strauss Adriatic je pokrenuo program letnje prakse. Koncept pružanja znanja i iskustva budućim poslovnim liderima je poznat kompaniji godinama unazad, budući da im nudi priliku da kroz seminarske radove, praktičan i istraživački rad steknu praktične veštine. U tome im bezrezervnu podršku pružaju mentori koji studentima omogućavaju da se upoznaju sa realnim radom u kompaniji i na taj način steknu neophodno praktično iskustvo koje im nedostaje tokom studiranja. 

Tokom tri meseca, studenti znanja i veštine stiču tako što se upoznaju sa samom kompanijom, njenom organizacionom strukturom, strateškom orijentacijom, ali najvažnije od svega, imaju mogućnost operativnog sudelovanja u svakom segmentu, od poseta terenu do rada u kancelariji i upoznavanja sa internim procedurama. Ovakav vid prakse je dvosmeran jer mladi polaznici kompaniji pružaju nove ideje, a benefit koji studenti zauzvrat dobijaju je višestruk, jer im Strauss Adriatic nesebično daje znanje i praktično iskustvo, ali i mogućnost zaposlenja ukoliko postoji potreba za otvaranjem novog radnog mesta.

Ovogodišnji program i propozicije su predstavljeni studentima završne godine Ekonomskog fakulteta. Fokus je stavljen na motivaciju, jer iskustvo je ono što tek treba da steknu. Prilikom procesa selekcije kadrova, od presudnog značaja je bilo da vrednosti kandidata istovremeno budu i vrednosti kompanije. Radoznalost, želja za učenjem i konstantnim usavršavanjem, lepo vaspitanje i pozitivan stav, bili su odlučujući faktori, a praktikanti su dobili mogućnost da se oprobaju u sektorima prodaje i finansija. Iduće godine će moći da učestvuju u poslovnim procesima i u sektoru marketinga, ljudskih resursa, logistike, proizvodnje.

 Ivana Canić

Ivana Canić, HR direktorka kompanije, ističe da mentori tokom trajanja prakse vrše evaluaciju studenata. Njihova ocena i kadrovske potrebe kompanije su odlučujući faktori za potencijalnu odluku o zapošljavanju studenta. U slučaju da se otvori radno mesto, student koji je bio na praksi ima zasluženu  prednost za tu poziciju.  

Jedna od praktikantkinja koja je regrutovana i dobila stalno zaposlenje u kompaniji je Katarina Petruševski.  Praksu je započela u septembru 2020. godine, a od maja 2021. godine radi na poziciji Digital Marketing Assistant. Kaže da joj je tokom programa od odlučujuće važnosti bila spremnost celog tima da sa njom podele svakodnevne zadatke i da je aktivno uključe u sve aktuelnosti, prenoseći joj i praktično i teorijsko znanje. Od mentora je dobila najviše ocene, uz akcenat na prepoznavanju stalne želje za napretkom i razvojem, iskrenoj motivaciji za učenjem i proširivanjem sopstvenih vidika kao i na spremnosti i odlučnosti u preuzimanju inicijative. Katarina dodaje da veruje da je kompanija u njoj prepoznala vrednosti koje su im zajedničke, što je od ključnog značaja za dalji zajednički razvitak.

 Katarina Petruševski

Od oktobra je svim zaposlenima na raspolaganju i potpuno anoniman program podrške mentalnom zdravlju

Konstantna briga o zaposlenima

Strateški dobro postavljena kompanija mora da ima jak i stabilan HR sektor, koji je u stanju da isprati i pokrene sve poslovne odluke i da ih uspešno implementira.

On je osnovni transformator i generator svih promena, ali i konstantna podrška.  

Kako krize nisu vreme da se iniciraju podrška i razumevanje – tad je prekasno, značaj transparentne i otvorene komunikacije je potvrdio mart 2020. godine i početak pandemije virusa kovid-19. Postavljena na stabilnim temeljima međuljudskih odnosa, kompanija Strauss Adriatic se odlično snašla. Novoformirani Krizni tim je imao direktnu komunikaciju sa top menadžmentom pa su predlozi brzo tretirani, usvajani i implementirani. Fokus je stavljen na zaposlene, da u svakom momentu budu sigurni da kompanija vodi računa o očuvanju njihovog zdravlja, da rade u bezbednom okruženju, ali da se ne zapostavi posvećenost poslovnim procesima.  Takva vrsta usaglašenosti je omogućila kompaniji da uspešno savlada sve izazove pandemije do sada. 

Sa jasno postavljenim ciljem da je dobru komunikaciju neophodno svakodnevno unapređivati, kompanija je nedavno aktivirala još jedan koristan alat, odnosno određeni vid digitalizovanog, dvosmernog i svakodnevnog kontakta zaposlenih sa sektorom ljudskih resursa. Od oktobra je svim zaposlenima na raspolaganju i potpuno anoniman program podrške mentalnom zdravlju koji kroz edukativnu platformu, psihološko savetovanje i telefonsku podršku služi zaposlenima da nađu odgovore na dileme i pitanja na poljima roditeljstva, porodice, poslovnih odnosa, ličnog razvoja i poboljšanja kvaliteta života. Uz sistematske preglede za sve zaposlene koji se već godinama organizuju, na ovaj način je zaokružena briga o zdravlju kompanije. 

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.