Elektronsko bankarstvo

Kako biti što bezbedniji?

Elektronsko bankarstvo – kako biti što bezbedniji?


Kad je reč o bezbednosti elektronskog bankarstva, možemo krenuti od početka – stranice na koju se logujete kada želite da pristupite ovoj usluzi. Naime, jedna od čestih vrsta pokušaja prevare upravo je pravljenje lažne stranice za unos korisničkog imena i šifre. Često se logujemo po automatizmu i ne primetimo nikakvu razliku, a ovakve stranice podsećaju na pravu, ili su joj čak identične. Nakon što unesemo korisničko ime i šifru na takvoj strani, predali smo internet prevarantima poverljive podatke o pristupu našem računu.

Kako uopšte možete da dođete na lažnu stranicu? Jedan način je da na portal banke ne ulazite direktno, već ga tražite preko internet pretraživača. Drugi, i to mnogo češći slučaj - jeste da dobijete e-mail u kom „banka" traži da se ulogujete preko linka koji je poslala u mejlu, ili da u odgovoru pošaljete pristupne podatke, radi rešavanja nekog navodnog problema.

Kako da prepoznate prevaru?


Pre unošenja pristupnih podataka, dobro pogledajte da li je adresa sajta prava – nekada može da ima samo jedno izmenjeno slovo, pa je razliku teško primetiti. Važno je da proverite i da li počinje sa „https”. Ako počinje sa „http", bez „s" na kraju, to sigurno nije sajt banke za elektronsko bankarstvo.

Portalu za elektronsko bankarstvo treba pristupati isključivo preko sajta banke, a ne preko pretraživača ili linka koji je stigao u iznenadnom mejlu. Ukoliko stigne e-mail koji je naizgled od banke, i u kom se traži da unesete pristupne podatke, to nemojte činiti.

Kako bi sprečile pokušaje prevara, finansijske institucije koriste višestruke nivoe zaštite. Na primer, za pristup portalu elektronskog bankarstva zahtevaju, osim korisničkog imena i šifre, i jednokratnu lozinku koja se generiše kanalima kao što su SMS ili mobilna aplikacija. Takođe, za svaku transakciju se zahteva potpisivanje, kako bi, čak i ako se neko neovlašćeno ulogovao u elektronsko bankarstvo, takve transakcije bile sprečene.

Iako banke koriste ove, ali i mnoge druge sisteme zaštite, kako ne bi došlo do prevare veoma je važna svest, edukovanost i pažnja klijenata korisnika, baš kao i kod korišćenja gotovine. Ako naletite na lažnu stranicu, važno je da prijavite svojoj banci ili policiji taj pokušaj zloupotrebe. Tako ćete sprečiti da neko drugi, manje oprezan od vas, nasedne na prevaru.

SMS je (uvek) u modi


Baš kao što s vremena na vreme zavirite u novčanik kako biste videli kakvo je stanje sa kešom – isto tako treba redovno da proveravate stanje i transakcije na računima. Najbolji način da uvek budete obavešteni je da podesite da vam, putem nekog kanala nezavisnog od elektronskog ili mobilnog bankarstva, stižu informacije o svakom logovanju i transakciji. Na ovaj način, ako vam stigne obaveštenje, a niste izvršili nikakvu akciju, to znači da nešto nije u redu - ili da bar treba proveriti da li je sve u redu.

Ti kanali mogu da budu e-mail i SMS. Veća je verovatnoća da vam je mejl „zatrpan" porukama i da ćete ih lakše i brže primetiti ako stignu kao SMS poruka. SMS-om možete da dobijate automatska obaveštenja o odlivima sa računa, prilivima na račun, stanju na računu. Takođe, možete da podesite da vam obaveštenja stižu samo o transakcijama većim od određenog iznosa, ili samo ako stanje na računu pređe neki limit, ili padne ispod određenog iznosa. 

Ugovaranje ove usluge je često moguće obaviti direktno iz e-bankinga ili mobilne aplikacije, bez odlaska u filijalu. Na kraju, imajte u vidu da se usluge SMS bankarstva u nekim bankama odvojeno naplaćuju od usluga elektronskog ili mobilnog bankarstva. Najčešće su uračunate u cenu održavanja računa, ali to proverite prilikom ugovaranja usluge. 

Ilustracija Bob
                                  Ilustracija: Dobrosav Bob Živković za platformu ErsteZnali 

 

„Jakom" lozinkom do bolje zaštite


Onlajn servisi će, uglavnom, sami propisati minimalne sigurnosne zahteve za smišljanje lozinke. Međutim, neke dobre navike možete i sami da primenjujete, bez obzira na to za šta kreirate lozinku: na primer, potrudite se da uvek ima dvocifren broj karaktera, i da se sastoji od kombinacije velikih i malih slova, brojeva i specijalnih karaktera. Takođe, bilo bi dobro da se ne sastoji od „pravih" reči, naročito ne u logičnoj kombinaciji.


Nažalost, snažna lozinka često je teško pamtljiva. Ipak, možete da je lakše zapamtite ako:
Izaberete nekoliko nasumičnih reči, makar bile i postojeće, lozinka će sigurno biti dovoljno duga, a možete je zapamtiti vizuelno, kao neku neobičnu sliku;
Radite na raznovrsnosti: na primer, svako treće slovo neka bude veliko, a između reči koristite simbole koji se naizmenično smenjuju.

Na ovaj način, vaša lozinka biće lako pamtljiva po sistemu – u ovom konkretnom slučaju, ona se sastoji od nekoliko nasumičnih reči, svakog trećeg velikog slova, i dva simbola koji se smenjuju između svake reči. Princip je lako zapamtiti, ali je lozinku teško „provaliti", jer stvara ogroman broj kombinacija koje bi trebalo ispitati da se dođe do prave.

Neće vam se svideti ovaj savet, ali on je ključan: nemojte koristiti istu lozinku na različitim servisima. Time ćete smanjiti mogućnost da na nekom manje sigurnom servisu bude ugrožena lozinka koju koristite i za one veoma važne - poput elektronskog ili mobilnog bankarstva. 

Znamo da sve ove stvari radije ne biste radili - sve nas mrzi da pamtimo različite lozinke i smišljamo komplikovane šifre. Međutim, kako biste zaista bezbedno koristili internet servise koji vam olakšavaju svakodnevicu, treba da uradite sve što je do vas. Manjak odgovornosti, u ovom slučaju, može bukvalno da vas košta.

Za punu bezbednost u elektronskom poslovanju, veoma je važno ne samo kako upravljate svojim finansijskim servisima, već i kako se ponašate na drugim onlajn mestima. Posebno je važno da zbog nepažnje prilikom korišćenja interneta ne preuzmete neki zloćudni softver koji će beležiti vaše aktivnosti. Kako biste bili što bezbedniji, redovno ažurirajte antivirusne programe na svim uređajima koje koristite. 

Više o tome kako da budete bezbedni onlajn, i kako da se zaštitite od potencijalnih prevara, možete pročitati u 
ovom tekstu na ErsteZnali.rs, platformi finansijske edukacije koju je pokrenula Erste Banka.