Svetozar Janevski, predsednik Upravnog odbora vinarije Tikveš

Cilj nam je osvajanje svetskog tržišta

  • Broj 26, decembar 2015

  • Miloš Milovanović

  • 0

Trenutno smo u pregovorima za isporuku veće količine vina u Kinu u odnosu na sadašnji izvoz, ali i na američko tržište, gde se u ovom trenutku prodaju samo najskuplja vina Bela voda, Barovo i Domaine Lepovo. Rusija nam je interesantna, ali videćemo u kom pravcu će se razvijati plasman veće količine vina u narednom periodu, kaže Janevski za "Novu ekonomiju"



Ekonomska situacija nije najbolja, a treba opstati na tržištu. Kako ste zadovoljni rezultatima u regionu, a posebno u Srbiji? 
Iz godine u godinu Tikveš napreduje prema planu. S obzirom na ekonomsku situaciju na Balkanu, mogu reći da smo zadovoljni onim što postižemo. Naši ciljevi su postavljeni 2003. godine kada je investiciona grupa "M6” kupila vinariju sa ciljem da je podigne na visok nivo, kako u zemlji, tako i u regionu, ali da bude prepoznatljiva i u svetu. Godine koje su iz nas pokazale su da smo napravili strategiju u dobrom pravcu, a naši rezultati najbolji su pokazatelj. Naravno da nas je kriza u 2008. godini pogodila, ali i dala posticaj da tada još više porastemo. U odnosu na druge zemlje imamo dobar geografski položaj, odličnu klimu sa mnogo sunca, dobrom zemljom za uzgajanje loze i imamo ljude koji veruju u proizvod koji pravimo. Tikveš beleži unapređenje poslovanja na svim tržištima. Kada je reč o Srbiji, mogu reći da je zadnjih godina stasalo nekoliko bitnih igrača i da je Tikveš uvek u  samom vrhu. U svetu smo sve više traženi, što je odlično, dok nas u Srbiji smatraju gotovo domaćom vinarijom, naročito zbog prisutnosti dugi niz godina. Naša vodilja nije kompletno promenjena i ako je to istorijski bila velika količina dobrog jeftinog vina, sada je to visok kvalitet u svakom segmentu. To je ono što želimo svima da predstavimo i zasad nam polazi za rukom. Naši potrošači znaju da imaju kvalitet na svom stolu kada imaju naše vino. Gde god da plasirate vino, potrebno je da konstatno ulažete kako biste bili zadovoljni rezultatima. 

Kako biste ocenili tržište vina u Srbiji i na strani ponude i na strani tražnje?
Kao i u svim zemljama u regionu, tako i tržište Srbije je relativno stagnantno. Još se u Srbiju uvozi grožđe iz Makedonije, ali i pored toga 50 odsto vina koje se konzumira u Srbiji je domaće, a 50 odsto iz uvoza. Ne verujem da će se ovaj odnos promeniti zbog toga što je klima u Srbiji pogodnija za proizvodnju drugih proljoprivrednih kultura kao što je žito, što je u biti i profitabilnije i ne verujem da će se pojaviti mnogo vinograda koji bi promenili ovu sliku. Kada se urade analize, uvek su najtraženija tradicionalna vina, odnosno litarska pakovanja, zbog ekonomske situacije i standarda, a potom premijum vina iz skuplje kategorije. Zanimljivo je i to da zbog rasta vinske kulture u Srbiji, raste i potreba konzumenata za premijum vinima. Srpski potrošači znaju da prepoznaju i cenu i kvalitet. Mi se vodimo onim - šta tržište traži to mu treba i ponuditi, ali s druge strane potrebno je s vremena na vreme uvesti neke nove linije i videti kako tržište reaguje. Većina onoga što plasiramo na tržište Srbije odlično  je prihvaćena, odnosno naše vino je pronašlo svoju populaciju.   

Šta su bili ključni potezi da od uzdrmanog društvenog preduzeća Tikveš postane moderna vinarska kompanija?
Nama je bio cilj da sve poteškoće sagledamo sa svih strana i napravimo dobru strategiju. Nismo želeli da projekat propadne, već naprotiv, da dođemo u kratkom roku na nivo kada je Tikveš bio broj 1 u regionu i taj san nam se ostvario. Kao što vidite, i danas vredno i uspešno radimo. Nama su na prvom mestu naši zaposleni, ali i naši kooperanti od kojih nabavljamo grožđe. Uložili smo u kvalitetan kadar bez koga nije mogao da se postigne uspeh. 



Nastavak teksta možete pročitati u dvadesetšestom broju štampanog izdanja časopisa "Nova Ekonomija"
pošaljite komentar

Nema komentara