Jošikazu Tanaka, osnivač internet-kompanije GREE

Dečačka strast prerasla u biznis

  • Broj 14, oktobar 2014.

  • Ana Krajnc

  • 0

Dok je za većinu dece preterano igranje kompjuterskih igrica uglavnom izgubljeno vreme, Jošikaza Tanaku je pretvorilo u najmlađeg milijardera u Aziji. Danas ima 37 godina, a prema podacima časopisa Forbes - i 1,7 milijardi dolara


Nakon neverovatnog višegodišnjeg uspona japanske internet-kompanija GREE na čelu sa osnivačem Jošikazu Tanakom, poslovni rezultati objavljeni početkom septembra ove godine ukazuju na značajno slabljenje njene dominacije na tržištu. Prihodi su pali sa 469 miliona dolara u fiskalnoj 2012. na 169,6 miliona dolara u 2014. a akcije su u poslednje dve godine pale za 12 odsto. Analitičari tržišta kao glavni razlog gubljenja pozicija i pada prihoda navode uspeh konkurentske kompanije GungHo, odnosno njihove nove igre za mobilne telefone Puzzles and Dragons, kao i konstantan rast najvećih konkurenata u toj sferi, Apple-ovog App Store-a i Google Play-a.

Sam Tanaka, pišu mediji u Japanu, ne plaši se nimalo ovakvog pada i veruje da je kompanija GREE tek na početku. Zaposlio je nedavno nekoliko vrhunskih inženjera u tom poslu, kako bi na tržište plasirao nove naslove igara. Sa druge strane, ubrzano traži druge puteve zarade, pa je tako u poslednja dva meseca pokrenuo aplikaciju za rezervaciju hotela, sajtove za ocenjivanje domova za stare i servisa za čuvanje dece. Ove godine uložio je i 36 miliona dolara u aplikaciju za vesti, SmartNews. Svestan je, kako je sam objasnio, da takva diverzifikacija posla može da deluje nasumično nekome, ali da je u poslovnim odlukama isključivo rukovođen onim što ostvaruje rast i praćenjem budućih trendova. Trenutno, smatra, to su igrice za mobilne telefone i uslužni servisi, a Tanaka predviđa da će i u bliskoj budućnosti njihov rast biti nastavljen.

Priča sa istočne strane

Japanci ovog neumornog mladog čoveka koji je na internet-scenu stupio sa 22 godine, smatraju svojevrsnim herojem tehnološkog društva, posebno od trenutka kad ga je pre četiri godine časopis Forbes proglasio za drugog najmlađeg milijardera na svetu. Ispred je bio samo njegov američki rival Mark Zakerberg, osnivač kompanije Facebook.

I baš slično Zakerbergu, Jošikazu Tanaka je svoje bogatstvo stekao osnivanjem socijalne mreže. Diplomirao je 1999. na Nihon univerzitetu u Japanu i odmah ga je regrutovala kompanija Sony, tačnije So-net Entertainment Corporation, odeljak kompanije koji se bavi internet-servisima. Već naredne godine odlučio je da napusti stabilnu, glomaznu korporaciju da bi se pridružio mladoj kompaniji Rakuten kao pedeseti zaposleni. To su bili sami počeci kompanije koja je danas jedna od vodećih u obasti internet-trgovine. Tanaka često ističe da mu je rad za Rakuten u trenutku njenog najbržeg rasta dao i odličan uvid u izgradnju posla.

Tako, fasciniran uspehom i promenama koje su u to vreme pravile američke internet-kompanije, 2003. godine, po ugledu na Friendster, tokom slobodnog vremena u svom stanu u Tokiju, počinje da gradi socijalnu mrežu koju je nazvao GREE.

Nakon što je pustio u javnost februara 2004, za mesec dana imala je 10.000 korisnika. U trenutku kad je GREE imao 100.000 korisnika, Tanaka je i dalje radio sve sam iz privatnog stana. Svu ušteđevinu je davao za server i razvijanje posla. Tad je shvatio da mora da rizikuje. Dao je otkaz i potpuno se posvetio privatnom biznisu.

Dugo je oklevao, kako je rekao u intervjuu za Gamesinasia.com, da pozove svog dobrog prijatelja da mu se pridruži. Nije znao u šta ga zove i da li će mu ugroziti karijeru. Ipak, prijatelj sa fakulteta i danas njegov glavni partner u poslu, Kotaro Jamagaši, odlučio je da rizikuje. U junu 2005. uspeva da od fonda Globis Capital Partners dobije investiciju od 1,3 miliona dolara, uz pomoć koje je mogao da zapošljava talente i otvori kancelariju.

Vrlo brzo, GREE je zbog svog rasta počeo da skreće pažnju telekom operatora u Japanu, pa je tokom 2006. sklopio ugovore o saradnji sa dva vodeća mobilna operatora.

Te godine je puštena u javnost i prva igrica te kompanije pod nazivom Fishing Star. Upravo je prerastanje u platformu za igrice na mobilnim telefonima bila odskočna daska za tu kompaniju, čime se ujedno izdvojila od drugih socijalnih mreža u Japanu.


Nastavak teksta možete pročitati u četrnaestom broju štampanog izdanja časopisa "Nova Ekonomija"
pošaljite komentar

Nema komentara