Milena Radenković, vlasnica koncept radnje „Makadam“

Etno-predmeti su perspektivan biznis

  • Broj 33, septembar 2016.

  • Olivera Bojić

  • 0

Naša ideja je promocija i podsticanje malih proizvođača, umetnika i zanatlija. Sarađujemo sa mladim umetnicima i dizajnerima koji su za relativno kratak period dobro plasirali svoje proizvode na tržištu, ali i sa starim iskusnim zanatlijama koji imaju kvalitetne proizvode ali ne znaju kako da ih plasiraju

Na Kosančićevom vencu, beogradskom Monmartru, gde se nalaze galerije i ateljei poznatih slikara, prošle godine otvorena je koncept radnja u kojoj se prodaju umetnički i zanatski predmeti iz Srbije. Milena Radenković, ekonomista po struci, redizajnirala je prostor nekadašnje porodične vinarije i u savremeno opremljenoj prodavnici izlaže komade izrađene u malim zanatskim radionicama i unikatne umetničke radove. Prodajom ručno izrađenih predmeta nastoji da doprinese očuvanju starih zanata i podsticanju preduzetništva. 

„Šest meseci sam putovala, po Srbiji obilazila zanatske radionice da bih našla kvalitetne predmete i zanatlije sa kojima ću da sarađujem. Pojedine predmete zajedno dorađujemo kako bi bili savremeniji i imali upotrebnu vrednost. Moja ideja je da se stari zanati uvedu u 21. vek", kaže ona. 

U okviru prodavnice otvoren je i kafe koji u ponudi ima domaće specijalitete i autohtone sorte vina iz Srbije. 

Nova ekonomija: Zanatstvo je u Srbiji zapostavljeno, koliko ima interesovanja za umetničke i zanatske predmete, čini se da ljudi nisu toliko zainteresovani za neke etno-predmete, da li je tako?

Milena Radenković: Zanatstvo je u Srbiji na niskim granama i zanatski radovi se najviše traže kad neko pravi nešto u svojoj  kući. Majstori sa kojima sarađujemo su prilično stari ljudi, koji su veoma razočarani i skeptični u vezi sa bilo kakvom saradnjom. Oni ne znaju kako da plasiraju i kako da osavremene svoje proizvode, tako da nije bilo lako ubediti ih da sarađujemo, ne očekuju da mogu da žive od onoga što rade. Na Zapadu je potpuno drugačije, zanatski radovi se cene i imaju svoje kupce. Moja ideja je da pomognem malim preduzetnicima da plasiraju svoje radove i da podstaknem preduzetništvo u Srbiji. Nije jednostavno sarađivati sa zanatlijama jer stariji ljudi nemaju savremenu percepciju poslovanja, a da bi zanati opstali, moraju da se obnove na neki način. U prodavnici nemamo izložbene komade, već isključivo one koji su upotrebljivi. „Makadam" postoji godinu dana i teško je predvideti kako će biti ubuduće, ali se pokazalo do sada da predmeti koje prodajemo imaju svoje kupce. Izložene predmete podjednako kupuju turisti koji dolaze u Beograd i naši ljudi koji žele da imaju ili poklone nekome predmet koji je ručno rađen. 

NE: Koliko imate dobavljača i kakva je saradnja sa zanatlijama, koliko su spremni da osavremene svoje radove? 

M. Radenković: Trenutno imamo 40 dobavljača iz različitih krajeva Srbije. U prodavnici imamo predmete od stare zanatske izrade, tkane ćilime, pletene džempere, umetničke keramičke predmete, filigranski nakit, prirodnu kozmetiku. Neki predmeti su urađeni u zanatskim radionicama koje imaju svoju tradiciju i koje sam odabrala putujući po Srbiji, jer smatram da su najkvalitetnije izrađeni. Veoma je važno da svi predmeti budu kvalitetni i da dobavljači isporučuju robu na vreme, da su spremni na komunikaciju i profesionalnu saradnju. Međutim, u početku sam imala i više dobavljača, ali sam sa nekima prestala da sarađujem, jer neozbiljno pristupaju poslu. 

Nastavak teksta možete pročitati u 33. broju štampanog izdanja časopisa "Nova Ekonomija"

pošaljite komentar

Nema komentara