Kolumna Dušana Pavlovića

Kako rešiti problem parkiranja?

  • Broj 14, oktobar 2014.

  • Dr Dušan Pavlović

  • 0

Parking prostor je i dalje jedan od oskudnijih resursa u Beogradu. Kako vreme prolazi, biće još oskudniji. Iako je sistem za naplatu parkinga dobro zamišljen, postoji prostor za značajna unapređenja


Šta je dobar parking sistem? Onaj koji omogućuje bilo kome da, kada stigne kolima u centar grada, može lako da nađe parking mesto. Danas u širem centru Beograda to više nije moguće. U najudarnijem vremenu (između 9.00 i 17.00 časova) praktično je nemoguće naći parking mesto u mnogim delovima užeg i šireg centra. Cenu parkiranja bi, prema tome, trebalo povećati. Ali do koje granice? Jedan predlog izneo je 2005. godine Donald Šup u poznatoj studiji High Cost of Free Parking. Šup iznosi rešenje zvano "85%”, On tvrdi da cenu parkiranja treba podizati dok se ne dosegne 85 odsto popunjenosti parking prostora. Dobar parking sistem je, sledstveno tome, onaj sistem koji omogućuje da, za najnižu moguću cenu, u svakom trenutku na svakih 100 parking mesta 15 mesta bude slobodno.

Ima još načina kojima je moguće smanjiti navalu na parking prostor u centru grada u "udarnim” časovima. U ovom trenutku u svim zonama cena parkiranja je ista od 7 ujutru do 9 uveče. Ova podela ne vodi računa o tome da postoje tri grupe ljudi koji zauzimaju parking prostor u centru – oni koji rade u centru; oni koji moraju da idu pre podne i rano po podne u centar da bi nešto obavili, jer mesta gde to može da se obavi rade samo ujutru i rano po podne; i oni kojima je svejedno u koje doba dana će ići u grad.

Prva i druga grupa su, da tako kažem, prisiljene da idu u grad tokom prepodneva. Međutim, treći nisu. Recimo, ako želite da automobilom idete u knjižaru u centru grada, podignete pretplaćenu avionsku ili kupite autobusku kartu, uplatite aranžman za letovanje, kupite nešto u Knez Mihailovoj ili jednostavno popijete kafu sa drugaricom, to možete da uradite kako pre podne, tako i predveče. Najveći broj ustanova i mesta koje pružaju takve usluge rade do 21.00 čas (pa i duže). Ali ako se parking naplaćuje tokom celog dana, bićete podjednako motivisani da u centar za takvu vrstu potrebe idete pre podne i predveče, jer ćete svakako morati da platite parking kad god da idete. Tako će veliki deo ove treće grupe ići u grad autom pre podne i praviti gužvu na parking prostoru.


Nastavak teksta možete pročitati u četrnaestom broju štampanog izdanja časopisa "Nova Ekonomija"
pošaljite komentar

Nema komentara