Vozila na električni pogon osvajaju svet

Metropole proteruju ʺdizelašeʺ

  • Broj 44, oktobar 2017

  • Gordana Bulatović

  • 0

Mnoge zemlje zahvaljujući olakšicama i podsticajima za kupovinu električnih automobila beleže pravi bum, kao na primer Danska, koja sada postepeno smanjuje te olakšice dok ih ne ukine. U Oslo se, sa druge strane, više ne može ući sa automobilom na dizel

Danska danas ima više stanica za punjenje električnih automobila nego benzinskih stanica. Ovaj podatak nedavno je objavila Agencija za energetiku Kraljevine Danske. Stanica za punjenje električnih automobila u ovoj zemlji ima 2.030, dok je klasičnih pumpi 2.028.

Iako je razlika u broju stanica za dopunu gorivom simbolična, jasno je da se može očekivati da u ovoj zemlji na putevima zavladaju vozila na električni pogon. Ljubav Danaca prema električnim automobilima počela je još osamdesetih, kada je predstavljen danski automobil Hope Whisper W1. Iako su, u to vreme, očekivanja bila velika, napravljena su samo 32 prototipa, od kojih se 14 još uvek vozi po danskim putevima. 

Prošle godine Danci su kupili skoro 5.500 električnih automobila. Istine radi, osim izuzetne ekološke kulture stanovnika Kraljevine Danske, razlog ovakvog buma leži i u činjenici da svaki kupac vozila na električni pogon do dve tone nije plaćao nikakav porez. Inače, Danska spada u države sa najvišom poreskom stopom na uvoz vozila. Recimo, automobili na tradicionalni pogon, vrednosti oko 10.000 evra oporezuju se sa čak 100 odsto, a ona vozila koja su skuplja od ovog iznosa sa neverovatnih 180 odsto. Poreske olakšice na vozila na električni pogon u Danskoj su umanjene, što je uticalo da se prodaja ovih vozila u prošlom kvartalu smanji za čak 60 odsto. Prema najavama, u 2019. godini porez na uvoz vozila na električni pogon bi trebalo da bude 40 odsto vrednosti standardnih uvoznih troškova, uz oko 1.400 evra što se dobija od države kao podsticaj za kupovinu električnog vozila. Danska najavljuje da će 2021. godine ukinuti sve dosadašnje olakšice. 

Susedna Švedska daje oko 4.400 evra podsticaja za kupovinu novog električnog vozila, a porez na njega se ne plaća pet godina. I Italija spada u države gde olakšice za kupovinu vozila na električni pogon i dalje postoje, što uslovljava pristojno visoku prodaju ovih automobila. Godišnje, u Italiji čak 6.000 ljudi postanu vlasnici vozila na električni pogon.

Velika Britanija je 2014. godine imala svega 500 registrovanih električnih automobila. Do kraja prošle godine u toj zemlji registrovano je više od 35.000 plag-in automobila, a u prvih šest meseci ove godine, u Ujedinjenom Kraljevstvu registrovano je više od 22.000 električnih automobila.

Francuska, koja veruje da će povećanom upotrebom vozila na električni pogon smanjiti zagađenost vazduha u Parizu i drugim većim gradovima, firmama i građanima koji svoja vozila na dizel zamene električnim vozilima daje bonus od čak 10.000 evra. Bonus dobijaju i građani koji svoje skutere na dizel zamene onim električnim.  Razmišlja se čak i da vozila na električni pogon budu izuzeta od plaćanja putarine na auto-putevima. Inače, Francuska najavljuje da od 2040. godine, na njenim putevima neće biti moguće voziti automobile na benzinski ili dizel pogon.

Već do 2025. godine iz velikih metropola poput Pariza, Madrida, Meksiko Sitija i Atine, odlukom lokalnih vlasti proteruju se vozila sa dizel motorom. Od januara ove godine, vozila sa dizel motorom ne mogu da uđu u Oslo. Ova odluka važi i za lokalne puteve, kao i za nacionalne puteve koji vode ka glavnom gradu Norveške. Kazna za nepoštovanje ove odluke iznosi 166 evra. 



Nastavak teksta možete pročitati u 44. broju štampanog izdanja časopisa "Nova Ekonomija".
pošaljite komentar

Nema komentara