Kolumna Dušana Pavlovića

Nagrada za najneuspešnijeg preduzetnika

  • Broj 18, mart 2015.

  • Dr Dušan Pavlović

  • 0

U svojoj knjizi Antifragile, Nasim N. Taleb predlaže da svako društvo kome je stalo do tržišne privrede, pored nagrade za najuspešnijeg preduzetnika, uvede nagradu za najneuspešnijeg preduzetnika godine (ili meseca). Zašto je ovakva nagrada važna? Iz apsolutno istih razloga zbog kojih je važna nagrada za uspešnog preduzetnika.


Uspešni privrednici nam šalju informaciju o tome gde se isplati ulagati. Međutim, informacija je nekompletna, jer kada svi saznaju da postoji privredna grana u koju se isplati ulagati, u nekom trenutku mora da dođe do pada profita u toj grani, tako da se dalje ulaganje u tu granu više ne isplati.

Mehanizam je veoma jednostavan. Zamislite da ste prvi otvorili pekaru u komšiluku. Ceo komšiluk dolazi da kupuje pecivo kod vas. Dokle god ste jedini pekar, poslovaćete sa profitom (granična dobit biće veća od graničnog troška). Međutim, informacija o poslovnom uspehu (profitu) se širi i za vaš uspeh saznaju i drugi preduzetnici i investitori. Kada vide da ubirete profit, oni ulaze na tržište i otvaraju nove pekare, jer i oni žele da zarade. Ali kada se pojavi konkurencija, mora da padne cena, a to znači da će vaš profit (kao i profit vaših konkurenata) morati da se smanjuje. Što se više pekara otvori, cena i profit će biti sve niži, sve dok se granična korist i granični trošak od svakog narednog proizvedenog peciva ne izjednači. Tada više nema profita: svi posluju sa taman onolikim prihodom koliki je neophodan da pokriju troškove proizvodnje. Ako bi se nakon toga otvorila još jedna pekara, neko bi morao da posluje sa gubitkom, tj. morao bi da napusti tržište. Preduzetnici nemaju informaciju o tome kada je broj pekara na nekom geografskom području optimalan, tako da, dok se ne uspostavi optimalan broj pekara, neminovno dolazi do zatvaranja jednog broja pekara, odnosno do izlaska iz biznisa.

Ta informacija o propasti i napuštanju tržišta je važna, jer nam kaže gde ne treba ulagati. Za preduzetnika je to važna informacija isto koliko i informacija o tome gde treba ulagati.



Nastavak teksta možete pročitati u osamnaestom broju štampanog izdanja časopisa "Nova Ekonomija"

pošaljite komentar

Nema komentara