Australija će primorati Gugl i Fejsbuk da medijima plaćaju korišćenje sadržaja

Foto: Pixabay

Ministar finansija Džoš Fajnberg najavio je da će ta država zakonom primorati globalne digitalne platforme Gug i Fejsbuk da plaćaju tamošnjim medijima korišćenje njihovih sadržaja, prenosi agencija Rojters.

Obavezne mere su predložene nakon brojnih žalbi medija da Gugl i Fejsbuk zarađuju od oglašivača putem njihovih sadržaja, te će mera verovatno podrazumevati deljenje ne samo profita od reklamiranja, već i korisničkih podataka, najvažnijih za formiranje cena u advertajzing industriji, ali i transparentnost u distribuciji sadržaja putem algoritma i kaznene odredbe.

Internet kompanije indirektno zarađuju od samog prikazivanja medijskih sadržaja na svojim platformama ili agregatorima vesti, a medijske kuće širom sveta apeluju na izvršne vlasti da ubrzaju donošenje zakona koje bi zaštitile njihova prava, naročito u trenutku kada se zbog globalne pandemije očekuje pad prihoda od oglasa.

Fajnberg je nakandno objavio članak u listu Austrejlijan frajdej, u kom je rekao da je država prvobitno planirala da napravi pravilnik po kom bi digitalne kompanije medijima uplaćivale novac od oglašivača na dobrovoljnoj bazi, ali da su pripreme tog dokunmenta obustavljene zato što nije ostvaren "dovoljni napredak" u pregovorima. 

Za izradu pravilnika je zadužena Australijska komisija za konkurenciju i potrošače (ACCC), koja je u svom poslednjem izveštaju izračunala da je tržište oglažavanja u toj državi vredno skoro devet milijardi australijskih dolara (preko 5,3 milijardi evra), a da Gugl i Fejsbuk zauzimaju trećinu digitalnog dela tog "kolača".

Kompanija Fejsbuk je saopštila da je "razočarana" pokušajima kabineta u Kanberi da redsistribuira stotine miliona dolara lokalnim medijima, prenosi britanski Gardijan.

Debata oko uloge internet giganta u medijskoj sferi nije nova, obzirom da novinske kuće za svoje višedecenijske probleme sa manjkom prihoda  optužuju, između ostalog, i društvene mreže, koje medijskim sadržajima zadržavaju pažnju publike, ali i profite i podatke koje su za marketinške agencije "suvo zlato" u kreiranju kampanja.

Primera radi, kada je Španija uvela obaveznu naknadu za medijske kuće ze korišćenje makar i delova njihovog sadržaja, Gugl je ukinuo svoj agregator vesti Gugl Njuz u toj državi.

Ovog meseca, institucije Francuske su izvršile pritisak na Gugl da otpočne pregovore sa medijskim kućama o podeli profita od oglašavanja, odnosno korišćenja njihovog sadržaja, u "dobroj veri", prenosi portal TechCrunch.

Digitalni gigant je takođe prethodno obustavio svoj servis agregiranja vesti nakon što je Pariz u parlamentu usvojio pan-Evropsku reformu koja uređuje autorska prava i proširuje zaštitu istih i na isečke iz medija.

Novu ekonomiju možete pratiti na mrežama:

Pročitajte još

pošaljite komentar

Nema komentara