Politička bitka italijanske vlade sa porodicom Beneton

FOTO: Marek Ślusarczyk, Wikimedia Commons

Nastavlja s politička borba italijanske vlade sa kompanijom Beneton oko oduzimanja koncesije za upravljanje putevima, a koja je počela 2018. godine nakon što se srušio most u Đenovi a 43 osobe poginule, piše Politico EU.

Vlada je još tada iskazala nameru da oduzme koncesiju infrastrukturnoj grupi Atlantija, čija je kompanija Autostrade per l'Italia upravljala mostom. Kao najveći akcionar iza Atlantije stoji porodica Beneton, poznata po istoimenoj modnoj marki.

Za antiestablišment pokret 5Star, koji vlada u koaliciji sa Demokratskom strankom levice centra, ovo je šansa  da svojoj antielitnoj retorici doda opipljive rezultate. Pokret je izgubio oko polovinu glasača od dolaska na vlast 2018. godine, prema POLITICO-ovoj anketi.

Nedavni izveštaj anti-korupcijskog tela otkrio je da kompanija u vlasništvu Benetona nije dovoljno ulagala u održavanje i provere sigurnosti puteva. 

Međutim, osobe bliske porodici navele su da je Ministarstvo saobraćaja odobrilo svaki plan za održavanje, i da je vlada nepravedno napala porodicu zbog političke dobiti.

Koristeći opuštenija pravila potrošnje u Evropskoj uniji uoči pandemije koronavirusa, vlada je naterala Benetone da prihvate dogovor u kojem se kontrola nad kompanijom ustupa državnoj firmi za upravljanje putevima. 

Ulog  je 7,000 poslova na infrastrukturnoj mreži, finansijska propast institucionalnih i manjih investitora, kao i banaka, kojima je kompanija dugovala potencijalno destabilizirajućih 10 milijardi evra.

Međutim, neki misle da je kompanija od vlade dobila dobar dogovor umesto trenutnog oduzimanja koncesije.

“Bilo je od početka očigledno da neće biti trenutnog oduzimanja, već dogovora sa Benetonima,“ rekao je bivši italijanski premijer Mateo Renci. “Umesto da budu izbačeni, dobili su isplatu.“

Igra moći je pojačala napetosti u vladajućoj koaliciji, pri čemu su neki optužili vladu da sklapa sporazum koji je povoljan za kompaniju, i rizikuje da uruši poverenje tržišta u pravni sistem Italije.

Visoko politizovana odluka takođe je izazvala uznemirenost među međunarodnim investitorima kompanije, uključujući nemačku osiguravajuću kompaniju Allianz i Silk Road, i kineski državni fond. 

Zainteresovanost nemačke kancelarke Angele Merkel predstavlja dodatni pritisak, pošto je rekla novinarima posle sastanka sa italijanskim premijerom Đuzepeom Konteom da je „veoma radoznala“ da zna ishod pregovora sa Benetonom.

Glavni hedge fond, TCI Fund Management, prošle je nedelje optužio vladu za nelegitimno prisvajanje privatne kompanije i pokrenuo postupke protiv Italije zbog kršenja ključnih principa, uključujući pravnu sigurnost i nepristrasnost.

Trenutno je i dalje u toku više kriminalnih istraga bivših menadžera i tehničara iz Atlantije za razne optužbe, među kojima su nemarnost, falsifikovanje dokumenata kao i ubistvo iz nehata. Sa druge strane, Politico piše da se politika rizika u kompaniji značajno unapredila od nesreće 2018. kada se srušio most.

Beneton porodica je u posao sa putevima uključena 1999. godine nakon što je njihov osnovni maloprodajni posao usporio. Italija se pripremala za ulazak u evronu zonu, a italijanskoj vladi je trebalo da smanji javni dug tako što će se osloboditi nekih državnih kompanija. 

Tražila se  italijanska kompanija sa širokim ramenima koja će omogućiti dugoročna ulaganja. I tako je Beneton ušao u posao izgradnje puteva. 

Novu ekonomiju možete pratiti na mrežama:

pošaljite komentar

Nema komentara