FOTO: Wikipedia

Žeželjev most svetski rekorder sa 219 metara raspona

FOTO: Wikipedia

Žeželjev most preko Dunava danas je otvoren i za drumski saobraćaj, a osim za Novosađane, taj most je od značaja za celu Srbiju.

Gradonačelnik Novog Sada Miloš Vučević je kazao da se Žeželjev most nalazi na koridoru koji železnicom povezuje Beograd i Budimpeštu, ali i olakšava funkcionisanje teškog drumskog saobraćaja. 

Vučević je kazao da će sada uslediti uklanjanje montažno-demontažnog mosta koji je izgrađen kako bi olakšao saobraćaj dok se Žeželjev most na izgradi. 

"Rok za uklanjanje je tri meseca po ugovoru. Nismo bili zadovoljni estetikom, ali zahvaljujemo montažno-demontažnom mostu jer je spasio funkcionisanje grada. Nakon uklanjanja moći ćemo da završimo sve radove oko novog mosta, završimo tu priču i kandidujemo temu novih mostova. Ne želimo da se samo vratimo na 1999, već da pričamo o novim mostovima", naveo je Vučević. 

Upitan o promeni imena Žeželjevog mosta, on je kazao da bi o tome trebalo da se izjasne građani. "Slušao sam argumentovane predloge. Nije problem da stavimo tablu, ali ljudi će ga i dalje nazivati Žeželjev most", ocenio je Vučević.

Žeželjev most je građen od 1957. do 1961. godine. U NATO bombardovanju 1999. godine gadjan je 12 puta i 23. aprila je srušen. 

To je most čelične konstrukcije, nalazi se na pet stubova, dugačak je 474 metra, a 31,45 širok. Puna cena mosta je 54 miliona evra, a više od polovine novca dala je Evropska unija. 

Arhitekta Aleksandar Bojović predstavio je, u razgovoru za Tanjug, novi most, njegove karakteristike, standardne po kojima je konstruisan, kao i negovu namenu. 

"Železničko - drumski most u Novom Sadu je prema projektu prema kom se zahtevalo da most bude čelični i lučni, suprotno od onoga što se pominjalo u javnosti. U urbanističko - tehničkim uslovima nije se tražila nikakva sličnost sa starim mostom, a što javnost uglavnom ne zna. Most je rađen prema evropskim standardima i kao dodatak su tehnički uslovi nemačkih železnica, koje su među tri ili četiri u svetu i uslovi su veoma strogi", rekao je on. 

Most sadrži dva železnička koloseka, koji omogićavaju brzinu od 160 km na sat za putničke i 120 kilometara na sat za teretne vozove. "Naravno, vozovi će se kretati onoliko brzo koliko je dozvoljeno u tom delu puta", naglašava Bojović.

Dve drumske trake su rađene tako da obe imaju širinu od 3,5 metra i odgovaraju standardima brzine vozila od 80 do 100 km na sat, uz propisano ograničenje. Na kraju, tu su dve pešačke staze širine 2,5 metra. Most je čelične konstrukcije i nalazi se na pet stubova, od kojih je jedan preuzet sa starog mosta. 

Dugačak je 474 metara, a 31,45 metara širok. 

"Razmak između luka i zatege je oko 42 metra, otprilike kao zgrada od 14 spratova, znači, dosta su visoki lukovi", pojašnjava arhitekta. 

Pošto se u javnosti često pravi paralela između ovog novog i starog mosta, Bojović kaže da su oba izuzetna ostvarenja i da odgovaraju standardima svog vremena. "Upoređivati nešto što je nastalo 60 godina kasnije je besmisleno", dodao je on.

Cena konstrukcije, što je posebno karakteristično, još unapred je zadata, a Bojović kaže da je to praksa u svetu, a da je rezultat jeftiniji most. 

Most je u klasi železničih lučnih mostova sa zategom i ukrštenim vešaljkama i svetski je rekorder u rasponu sa 219 metara raspona. 

"Projektovan vek trajanja je 100 godina, međutim čelični mostovi su dugotrajniji i mogu da traju i 200 godina, naravno, ako se ne pojavi problem neke druge prirode", ističe Bojović. 

Novi Žeželjev most je replika starog, izgrađenog 1961. godine po projektu arhitekte Branka Žeželja. 

Zvanično ime je bilo Most bratstva i jedinstva i na njegovom otvaranju, zbog izraženih sumnji u bezbednost mosta, inženjer Žeželj se prilikom probe koja se sastojala od prelaska najtežeg teretnog voza preko mosta vozio čamcem ispod mosta kako bi svima pokazao kako veruje u svoje delo.

Novu ekonomiju možete pratiti na mrežama:

Pročitajte još

pošaljite komentar

Nema komentara