Auto prevoznici izgubili 200 miliona, država im pomaže s 24 miliona

Foto: Pixabay

Zbog velikih gubitaka nastalih tokom pandemije, Vlada Srbije najavila je 600 evra pomoći za autobuske prevoznike po vozilu, koju će im se isplaćivati tokom šest meseci u 2021. godini. U Poslovnom udruženju drumskog saobraćaja "Srbijatransport", kažu za Novu ekonomiju da je sektor prevoza prošle godine u našoj zemlji izgubio oko 200 miliona evra zbog pandemije koronavirusa.

Prema rečima generalnog direktora "Srbijatransporta" Gorana Aleksića, očekivani paket pomoći autobuskim prevoznicima u Srbiji je oko 24 miliona evra, odnosno za nešto manje od 6.700 autobusa.

On naglašava da će tačan broj prevoznika koji će dobiti tu pomoć biti poznat tokom marta, kao i da je ona namenjena privatnim poslodavcima koji nisu korisnici budžetskih sredstava.

Aleksić podseća i da je u sektoru autobuskog prevoza bilo mnogo problema i pre pandemije, a među glavne ubraja starost voznog parka, niske zarade zaposlenih, nedostatak vozača, kao sivu ekonomiju.

Sve to je kako objašnjava uticalo na funkcionalnost i efektivnost tog sektora, pa su prevoznici državi već dostavili predloge za uređenje te oblasti.

POMOĆ OD 600 EVRA PO AUTOBUSU SAČUVAĆE VIŠE OD 20.000 RADNIH MESTA

"Sektorska pomoć autobuskim prevoznicima je izuzetno važna, mi smo je već puno puta pohvalili u medijima i dali punu podršku za brigu Vlade Srbije sektoru transporta", naglašava Aleksić. 

On kaže da su prevoznici zadovoljni odlukom Vlade Srbije da im dodeli pomoć, jer im je u interesu da zadrže radnike, a dodaje i da su bile dobre i veoma značajne mere koje su za pomoć privredi donete prošle godine.

"Privatni poslodavci odgovaraju sopstvenim kapitalom, svaka njihova pogrešna odluka za njih je vrlo skupa, teško izlaze iz toga a nisu u situaciji da sutra uzmu svoje diplome i tašne i da odu negde da rade", kaže generalni direktor "Srbijatransporta". 

Foto: Nova ekonomija

REZULTATI PRE KORONE

Prema podacima "Srbijatransporta" tokom 2019. godine sektor javnog drumskog transporta putnika u Srbiji ostvario je prihod od oko 600 miliona evra.

Tada je zaposleno oko 21 hiljadu radnika, poslovanje se odvijalo kroz 805 pravna lica, koji su imali sa oko devet hiljada autobusa.  

"Da Vlada nije prepoznala autobuske prevoznike kao ugrožen sektor kome je neophodna pomoć, pitanje šta bi bilo sa privatim firmama", smatra Aleksić. 

On ukazuje da je obim sive ekonomije u sektoru javnog prevoza putnika tada bio 40%.

Podseća i da je tokom vanrednog stanja, od 15. marta do 05. maja 2020. godine autobuskim prevoznicima bio zabranjen rad, pa su im zbog toga značajno smanjeni prihodi, za čak 96%.

"U drugoj polovini 2020. godine, pad prihoda se kreće u nivou od 35% za gradske (prevoznike), do 70% za međumesne linijske prevoze i do 95% za turističke i prekogranične autobuske usluge", kaže Goran Aleksić. 

On naglašava i da je posebno izražen pad poslovanja u međunarodnom linijskom i turističkom prevozu, ali i da će podaci o pravim rezultatima poslovanja i šteti koja je nastala biti poznati onda kada  dostave izveštaji za 2020. godinu.

Međutim, naglašava da su prema prvim procenama, očekivani gubici u sektoru prevoza u 2020. godini  preko 200 miliona evra. 

Od toga je, kako Aleksić naglašava, direktan gubitak preko 90 miliona evra (odnosno 45%), bez uračunatih troškova goriva, radne snage i direktnih troškova rada.

NEDOSTATAK VOZAČA I DALJE PROBLEM

U samom sektoru prevoza u Srbiji i dalje je veoma izražen problem nedostatka profesionalnih vozača, posebno vozača autobusa, "D" i "DE" kategorije, kažu u "Srbijatransportu", ali napominju i da je taj problem sada, zbog ograničenog kretanja naših građana, delimično umanjen.

"U Srbiji postoji sistemski problem pristupa profesiji, u smislu starosne granice i uslova za polaganje vozačkog ispita za 'D' kategoriju ali i veoma duge i skupe obuke za stručnu profesionalnu kompetenciju profesionalnog vozača", kaže Goran Aleksić. 

Naglašava i da je "Srbijatransport" zbog toga uputio niz inicijativa za izemnu nekih zakonskih akata, kako bi se u procesu edukacije profesonalnih vozača primenile direktive i prakse koje važe u Evropskoj uniji.

Aleksić kaže da bi sve to trebalo na vreme da se primeni i u Srbiji, jer treba da se obezbedi kvalifikovana radna snaga, ali i da se unapredi sama bezbednost saobraćaja.

Prema saznanjima Nove ekonomije, profesionalni vozači iz Srbije, prethodnih godina, često su odlazili u zemlje EU gde su plate mnogo veće nego u Srbiji.

Mnogima je destinacija bila Nemačka ili u Slovenija, gde sada voze kamione ili autobuse.

U Sloveniji se zarade vozača kamiona kreću i oko 1500 evra, a motiv za odlazak u tu zemlju često je bio dobijanje dokumenata neophodnih za odlazak u Nemačku, gde su zarade veće.

Među tim vozačima ima i porodičnih ljudi, čiji je motiv odlaska školovanje dece, ili otplata neke nekretnine.

Oni obično žive u kolektivnom smeštaju, ili u samom vozilu, ako voze kamion, jer tako lakše uštede novac.

Čedomir Savković

Novu ekonomiju možete pratiti na mrežama:

pošaljite komentar

Nema komentara