Dobavljač e-autobusa za GSP: Nije sporno što smo promenili delatnost

Foto: Nova ekonomija

Gradsko saobraćajno preduzeće (GSP) kupilo je deset novih elektroautobusa od konzorcijuma firmi Dat Holding i Chariot Motors. Dok iz opozicije pitaju kako je moguće da posao od šest miliona evra dobije mikro firma poput Dat Holdinga, koja se zvanično do pre četiri dana bavila rashladnom opremom, direktor te kompanije Aleksandar Tomašević za Novu ekonomiju objašnjava da je sve "potpuno čisto" i da su oni u ovom poslu manjinski partner.

Beogradski GSP u četvrtak je potpisao ugovor o kupovini deset elektoautobusa i četiri punjača, objavio je Beoinfo.

Dobavljač je konzorcijum firmi koji čine Dat Holding iz Beograda i Chariot Motors iz Sofije.

Tomašević dodaje da je vrednost posla "na donjoj granici", iako se na tenderu prijavila i firma sa oko 1,5 miliona nižom ponudom.

Pola miliona evra za tri godina, šest miliona za jedan posao

Dat Holding je mikro preduzeće i u svim dosadašnjim finansijskim izveštajima imali su dvoje ili troje zaposlenih, a prihod firme je u periodu 2015. do 2018. godine bio ukupno oko 270.000 evra.

Tokom 2019. godine, prema poslednjim objavljenim finansijskim rezultatima, preduzeće je prihodovalo 365.000. 

Na pitanje kako je moguće da ovako mala firma pogodi posao sa gradom koji je skoro 20 puta vredniji od njihovih godišnjeg prihoda, direktor i vlasnik ove kompanije Aleksandar Tomašević za naš portal objašnjava da su se na tender prijavili zajedno sa Chariot Motorsom.

"Chariot Motors je, mogli bismo reći, eksluzivni distributer Higer autobusa za ceo svet, a u partnerskom je odnosu sa Dat Holdingom za tržište bivše Jugoslavije", kaže Tomašević za Novu ekonomiju.

On dodaje i da nijedna isplata grada neće ići na Dat Holdinga.

"Autobuse isporučuje Chariot Motors. Praktično, u sporazumu o zajedničkom nastupu naš deo posla je mnogostruko manji. Mi smo zaduženi za besplatno servisiranje u garantnom roku i za organizaciju i za obuku kadrova", rekao je Tomašević.

Ništa sporno oko promene delatnosti?

Dat Holding se, makar prema podacima Agencije za privredne registre (APR), sve do pre tri dana bavio proizvodnjom rashladne i ventilacione opreme, da bi 1. marta promenio svoju delatnost u "održavanje i popravku motornih vozila".

Ugovor za nabavku novih e-autobusa je, prema medijskim navodima, potpisan tri dana nakon toga.

Tomašević ne vidi ništa sporno u vezi sa ovom promenom i objašnjava kako ona nema nikakve veze sa tenderom na kome su pobedili.

"Po zakonu, svaka firma ima pravo da se bavi svakom delatnošću, a prilikom registracije firme vi se opredelite za jednu delatnost, u tom trenutku… U vreme kada je firma osnovana, ideja je bila da se bavimo industrijskom ventilacijom, vezano za auto servise i za auto industriju. To se pre nekih šest godina promenilo i od tada se firma bavi poslom za koji je sada registrovana", objašnjava Tomašević.

Incijativa "Ne davimo Beogad" nema sumnje – tender je upitan jer je firma nepoznata, nema kredibilitet u poslovima u vezi sa e-autobusima, sajt joj je sve do marta bio u pripremi, a delatnost su promenili "tek nakon što su pobedili na tenderu".

"Ko ima tri zaposlena i dobije šest miliona evra od grada, a bavi se rashladnom tehnikom, čak ni ne učini da zameni veb sajt i podatke u APR-u pre nego što dobije tender pa onda kad se javno prokaže, onda brže bolje to urade. Ne treba biti mnogo promućuran da bi se to shvatilo," kaže Dobrica Veselinović iz "Ne davimo Beograd".

Foto: Sajt Dat Holdinga u februaru, neposredno pre potpisivanja ugovora

Jeftinija ponuda odbijena

Veselinović dodaje da veruje da se Dat Holding pojavio kao firma koja će podići cenu autobusa i dodatno zaraditi kao posrednik u poslu.

"Oni su se sad pojavili kao neko ko će uzeti autobus koji košta X, na to nabaciti Y cenu i onda prodati GSP i taj Y staviti sebi u džep i namerno ošteti budžet grada jer onaj ko je pravio ponudu im je namerno takavu i napravio", smatra Veselinović.

S druge strane, Tomašević kaže da su autobusi veoma povoljni, da im je radni vek makar 15 godina, a da će se isplatiti već nakon sedam.

Građani su elektroautobuse mogli da plate i manje, ali je GSP odbio ponudu kineske kompanije Lanzhou Guangdong New Energy Automobile koja je bila za više od 1,5 miliona dinara povoljnija zbog toga što je, kako se pojašnjava u odluci, kompanija navela da nastupa samostalno, a u svojoj ponudi se pozivala na stručne i tehničke kapacitete Ikarbusa.

Tomašević dodaje i da firma nije dostavila bankarske garancije, pa samim tim nemaju nikakve posledice za ono što su napisali u ponudi, kao i da autobusi koje su ponudili "nisu u skladu sa evropskim standardima".

U Sofiji 30 e-autobusa i deset punjača za 17 miliona evra

Elektroautobusi kompanije Higer se već voze beogradskim ulicama i to na liniji EKO 1, a ima ih takođe u susednoj Bugarskoj. Sofija ih je nabavila krajem prošle godine, a 30 električnih autobusa i deset stanica za punjenje plaćeni su 17,2 miliona evra, javio je portal Electrive.

Dat Holding je u decembru i januaru pobedio na još dva tendera koje je raspisao GSP – prvo, za održavanje Higer autobusa u vrednosti od pola miliona evra, a zatim i za održavanje e-buseva za koji su dobili nešto više od 120 hiljada evra.

Firma se na svom sajtu prestavlja kao partner kompanije Higer, a kada je ova kineska kompanija donirala GSP-u 4.000 zaštitnih maski u maju prethodne godine, predstavnik kineskog proizvođača autobusa tom prilikom je bio upravo Aleksandar Tomašević, direktor Dat Holdinga.

Novu ekonomiju možete pratiti na mrežama:

pošaljite komentar

Nema komentara