FOTO: Mondo

Efektiva: JKP Infostan nastavlja sa nezakonitim ponašanjem na štetu građana

FOTO: Mondo
Udruženje potrošača Efektiva upozorava javnost da JKP Infostan tehnologije nastavlja sa višestrukim nezakonitim ponašanjem na štetu građana, koje sada poprima više nego ozbiljne razmere.

Problematično ponašanje sa sastoji u nastavljanju politike slanja opomena pred utuženje i pokretanja izvršnih postupaka radi prinudne naplate mesečnih potraživanja iz poslednjih godinu dana koja su uredno plaćena, to jest u  upornoj primeni obustavljenog, prevarnog sistema knjiženja koji uplate građana za tekuća potraživanja preusmerava na najstarija neplaćena potraživanja koja mogu biti i zastarela. Zatim, ustanovljavanje politike neodgovaranja na reklamacije građana, pisanje predloga za izvršenje bez JMBG brojeva i datuma rođenja izvršnih dužnika, kao i na korišćenje advokata za pisanje opomena pred utužnje, a potencijalno i za pisanje predloga za izvršenje, što sa sobom nosi opasnost od povećanja troškova izvršnog postupka za najmanje 6.000 dinara, navodi se u saopšetnju.

Kao što je javnosti poznato, JKP Infostan tehnologije je u maju 2018. godine, posle šest godina odustao od nezakonitog, na obmani potrošača zasnovanog saldo sistema knjiženja uplata, koji je kroz manipulaciju podacima na računima (uklanjanje oznaka meseca i godina sa priznanica i uplatnica kao sastavnih delova računa koji se prilikom plaćanja otcepljuju od ostatka računa) i stavljanje uvek istog poziva na broj omogućavao Infostanu da simuluje sebi zakonski osnov iz člana 312 Zakona o obligacionim odnosima, to jest da uplate za tekuće mesece proknjižava na najstarija potraživanja, koja mogu biti i zastarela. Infostan je ovakav sistem primenjivao čak i onda kada su potrošači plaćali svoja mesečna zaduženja opštim uplatnicama i elektronskim putem, uz navođenje svrhe uplate (mesec i godina za koju se plaća), pa je onda utuživao građane radi naplate mesečnih obaveza koje su uredno izmirene a sa vrlo očiglednim ciljem naplate zastarelih potraživanja.

Bez obzira na to što je Infostan, pod pritiskom nekoliko udruženja potrošača vratio prvobitni sistem knjiženja koji je važio do oktobra 2011. godine, a što znači da je na priznanice i uplatnice vratio uklonjene oznake meseca i godine i vratio različitost poziva na broj od meseca do meseca, ovo javno komunalnu preduzeće za objedinjenu naplatu komunalnih usluga i dalje istrajava na primeni nezakonitog saldo sistema, pa i dalje šalje opomene pred utuženje za uredno plaćene račune zaključno sa aprilom 2018. godine, a što je najgore, opomene se u nekim slučajevima odnose i na plaćene račune od maja 2018. godine pa nadalje – kao da sistem knjiženja uopšte nije promenjen.

Udruženje Efektiva navodi i da je primetno je takođe da je Infostan poslednjih meseci počeo da pribegava neodgovaranju na reklamacije građana, što je zakonski prekršaj iz člana 160 Zakona o zaštiti potrošača. S obzirom na količinu pritužbi na ovakvo ponašanje, možemo slobodno da kažemo da se ne radi tek o pojedinačnim propustima već o veoma drskoj, promišljenoj politici Infostana.

Podaci Efektive pokazuju da Infostan na ovaj način prevashodno ignoriše po sebe vrlo neugodne, ali osnovane zahteve građana za preknjižavanje njihovih uplata, a sa ciljem da prinudnim putem, preko izvršitelja, izdejstvuje duplu naplatu potraživanja za iste, uredno plaćene mesece.

Međutim, Infostan ignoriše i druge vrste reklamacija, na primer za prevođenje računa sa prethodnog vlasnika na novog vlasnika. Zbog ovakvog ponašanja, članovi Efektive su samo u prošlih mesec dana podneli tri prekršajne prijave protiv Infostana i odgovornih lica u Infostanu, radi njihovog kažnjavanja.

Pročitajte još

pošaljite komentar

Nema komentara