KRIK: Stanko Subotić od koncesije za aerodroma zaradio 47 miliona evra

Foto: Wikimedia

Kontroverzni biznismen Stanko Subotić je od koncesije za beogradski aerodrom zaradio 47 miliona evra, pošto je iznad cene prodao zemlju koncesionaru, francuskoj kompaniji Vansi, otkrivaju KRIK i OCCRP. Nakon toga, Subotić je ušao u poslovno partnerstvo sa bivšim portugalskim ministrom i advokatom Žozeom Luizom Arnoom, koji danas radi za Vansi. Istraživački novinari navodea da je upravo Arnoova advokatska kancelarija savetovala Vladu Srbije da aerodrom "Nikola Tesla" da pod koncesiju na 25 godina.

Kada je francuski Vansi dobio koncesiju nad beogradskim aerodromom "Nikola Tesla", predsednik države Aleksandar Vučić rekao je da je to "veliki uspeh Srbije".

"Aerodrom će da izgleda mnogostruko lepše i mnogostruko bolje nego sada", naveo je Vučić na konferenciji za medije, održanoj u januaru 2018. godine. 

Vansi je Srbiji platio nešto više od pola milijarde evra za prava da 25 godina upravlja najprometnijim aerodromom u regionu.

Francuska firma obećala je da će da uloži 732 miliona evra u njegov razvoj, kao i da će do kraja koncesije više nego udvostručiti broj putnika.

Deo novca za ulaganje u aerodrom Vansi je dobio kao zajam od Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD).

Ubrzo je bilo jasno da će od ovog ugovora korist imati i moćni pojedinci povezani sa vlastima. Jedan od njih je Stanko Subotić, kontroverzni biznismen koji je poslovno sarađivao sa Vučićevim kumom Nikolom Petrovićem

KRIK i novinarska mreža OCCRP još 2018. godine otkrili su da će ovaj kontroverzni biznismen Vansiju da proda zemljište koje je posedovao u blizini aerodroma, a na koje će aerodrom da se proširi.

Prodajom ove zemlje francuskoj kompaniji, Subotić je zaradio 47 miliona evra.

Vansi je Subotiću platio zemlju čak četiri puta više od toga koliko je njena cena bila navedena u prilogu ugovora o koncesiji do kog je ranije došao KRIK.

Nakon prodaje zemlje, Subotić je ušao u posao sa bivšim ministrom regionalnog razvoja u Portugalu Žozeom Luizom Arnoom, trenutno predsednikom upravnog odbora jedne od Vansijevih firmi, otkrivaju KRIK i OCCRP u okviru međunarodnog novinarskog projekta "OpenLux” ("Otvoreni Luksemburg”).

Arno je i jedan od vlasnika advokatske kancelarije "CMS Rui Pena & Arnaut" koju je Vlada Srbije angažovala da je savetuje oko koncesije aerodroma. Ista kancelarija savetovala je i "Vansi" kada su u Portugalu privatizovali deset aerodroma.

Nakon što je "Vansi" preuzeo "Nikolu Teslu", a Subotić im prodao zemlju, biznismen ušao je u posao sa Arnoom – partneri su u vlasništvu portugalske kompanije "Vanguardlevel" koja se bavi nekretninama.

Arno je, kada su ga novinari KRIK-a pozvali telefonom, prvo negirao da je u poslu sa kontroverznim biznismenom. "Nemam nikakav posao. Ja sam advokat", rekao je.

Kasnije je, u pisanom odgovoru na pitanja novinara, potvrdio da je suvlasnik "Vanguardlevel"-a, a da je to negirao jer je posumnjao da ga na telefon zovu "lažni novinari".

Arno, međutim, tvrdi da on lično nije bio deo tima svoje advokatske kancelarije kada je savetovala Vladu Srbije oko razvoja aerodroma.

Iz "Vansija" je novinarima KRIK-a rečeno da je kompanija kupila zemljište od Subotića zato što im je ono bilo potrebno za proširenje aerodroma. Subotiću su isplatili iznos koji je višestruko iznad vrednosti zemlje jer je, kako objašnjavaju, bio u privilegovanoj poziciji kao prodavac zemljišta koje im je bilo neophodno.

Rekli su i da nadalje neće kupovati još Subotićeve zemlje.

Subotić nije odgovorio na pitanja KRIK-a, ali ih je njegov advokat obavestio da je u Ženevi tužio novinarsku mrežu OCCRP i novinarku KRIK-a zbog priče o njegovoj zemlji nadomak aerodroma, objavljene 2018. godine.

"Već više od 15 godina gospodin Stanko Subotić je žrtva medijske kampanje klevetanja koju su organizovale mafijaške mreže, tajne službe, posebno srpske i korumpirani političari", tvrdi se u tužbi i dodaje da su OCCRP i KRIK deo te kampanje.

Biznismen smatra da je žrtva medijskih napada jer je bio protivnik bivšeg predsednika Jugoslavije Slobodana Miloševića.

Ceo tekst pročitajte OVDE.

Novu ekonomiju možete pratiti na mrežama:

pošaljite komentar

Nema komentara