Oporavak tražnje za poslovnim prostorom

Boško Tomašević, direktor CBRE d.o.o.

Američka kompanija CBRE, sa sedištem u Los Anđelesu, najveća je konsultantska kuća iz oblasti nekretnina na svetu, sa prihodom od 23,9 milijardi dolara u 2019. godini. Broji više od 100.000 profesionalaca koji pružaju svoje ekspertske usluge investitorima i zakupcima u 450 poslovnica, smeštenih u preko 100 zemalja (ne računajući podružnice). Od 2008. godine CBRE se nalazi na poznatoj „Fortune 500“ listi, listi koja okuplja 500 najuspešnijih kompanija na svetu prema godišnjem prihodu, rangirajući se u 2020. godini na 128. mestu.

Boško Tomašević, direktor CBRE d.o.o.

CBRE svojim klijentima nudi širok spektar usluga, uključujući upravljanje objektima, transakcijama i projektima, kao i usluge upravljanja investicijama, usluge vezane za procene vrednosti, izgradnju, lizing, prodaju i zalaganje nepokretnosti i druge konsultantske usluge.

Kompanija CBRE od 2018. godine ima direktno predstavništvo u Beogradu, odakle posluje u osam zemalja regiona jugoistočne Evrope - Sloveniji, Hrvatskoj, Srbiji, Bugarskoj, Bosni i Hercegovini, Severnoj Makedoniji, Albaniji i Crnoj Gori. 

Koliko je pandemija uticala na trendove na tržištu stambenog, a naročito kancelarijskog prostora u Srbiji i regionu? 

Pandemija je imala veliki uticaj na tržište nekretnina, ponajviše na sektor maloprodaje, koji je doživeo najveći pad. Tržište kancelarijskih i stambenih prostora je doživelo pad u mnogo manjoj meri, i kao takvo pokazuje stabilnost i potencijal za dalji rast u narednim godinama. Što se tržišta kancelarijskog prostora tiče, period uvođenja vanrednog stanja je svedočio o usporavanju potrebe za kancelarijskim prostorima i stagniranju kompletnog sektora. 

        Cene zakupa za maloprodajne objekte su snižene od početka pandemije

Međutim, situacija se menja sredinom prošle godine, firme se polako vraćaju na staro, i potražnja za poslovnim prostorom nastavlja uobičajenim rastom. Ovaj trend se očekuje i tokom tekuće godine. Kada je u pitanju stanogradnja, dovoljno je istaći podatak da je 2019. godine izgrađeno najviše stanova u protekloj deceniji, da bi se razumelo koliko je naše tržište nezasićeno. Trend rasta cena će verovatno usporiti na teritoriji Beograda, ali trend kupovine stanova neće. 

Očekujete li dolazak novih brendova kad je reč o modernim tržnim centrima zapadnog tipa i snižavanje cene rente? 

Budućnost će definitivno doneti novitete na naše tržište, i to je trend koji nas zasigurno čeka. Sa druge strane, smatram da će proći još neko vreme dok se to ne desi, imajući u vidu da je pandemija COVID-19 potpuno poremetila ovaj sektor. Cene zakupa za maloprodajne objekte su snižene od početka pandemije, i mišljenja sam da su trenutno na nivou koji je prihvatljiv zakupcima kako bi ti biznisi preživeli trenutnu situaciju.Cene zakupa za maloprodajne objekte su snižene od početka pandemije

CBRE je u svojim ranijim analizama podsetio da milenijalci postaju najveća demografska grupa u Evropi i da ulaze u svoje primarne potrošačke godine. Kako odgovoriti na ove specifične ukuse i navike kad je reč o tržištu nekretnina u regionu?

Modernizacija celog našeg društva i praćenje svetskih trendova su zasigurno uticali i na celokupno tržište nekretnina u Srbiji. Vreme mediokriteta u gradnji, nepotpuna ponuda i generalno nepoznavanje tržišta, navika i želja potrošača su  iza nas. Investitori koji to ne prepoznaju, neće moći da na ispravan način odgovore zahtevima kupaca. 

Novu ekonomiju možete pratiti na mrežama:

pošaljite komentar

Nema komentara