Žena koja je od rasula napravila Fejsbuk

Šeril Sandberg FOTO: Vikimedia
  • 06.04.2019

  • 06:00

  • Lola

  • 0

Šeril Sandberg (49), operativna direktorka Fejsbuka, jedna je od najuspešnijih i najmoćnijih žena sveta.

Ova Amerikanka se celog života vodi parolom da "nemoguće" kao pojam uopšte ne postoji, pa je zahvaljujući svojim ambicijama i predanom radu sedam godina bila deo svetskog giganta – kompanije Gugl. Pre toga je radila u Svetskoj banci, gde je bila šefica personala Sekretarijata trezora.

Međutim, kada je 2008. godine počela cela priča oko razvoja Fejsbuka, njegov osnivač Mark Zakerberg poželeo je da u svom timu ima ne samo osobu poput Šeril, već da lično nju dovede u svoju kompaniju. 

Sve je počelo odlaskom na božićnu zabavu, na kojoj je sreo upravo Šeril. Ona je u to vreme radila kao potpredsednica za globalne operacije onlajn prodaje u kompaniji Gugl, a Fejsbuk u tom trenutku nije imao šta da joj ponudi jer Zakerbergova firma nije bila profitabilna. 

PROČITAJTE JOŠ:
Međutim, jako brzo je saznao da ona traži drugi posao, pa se usudio da joj ponudi da iz kompanije sa 4.000 zaposlenih pređe u firmu koja ima 130 radnika i nikakve prihode. 

Srećom, ovaj predlog se Šeril svideo i posmatrala ga je kao izazov. Nije marila za to što ostavlja siguran posao u velikoj firmi i stavlja sve na kocku.

Vrlo brzo je napustila Gugl i posvetila se tome da nađe način da Fejsbuk zarađuje novac. 

Mark je polagao sve nade u nju i bio ubeđen da će upravo ona spasiti njegovu kompaniju sigurne propasti. Šeril je kasnije govorila da su radnici Fejsbuka strepeli od nje jer su je doživljavali kao previše korporativnu osobu, dok  se u toj kompaniji sve svodilo na međuljudske odnose i instinkte, ali se ona time nije zamarala. Njen posao su bile finansije i tome je posvetila punu pažnju.

Stanje koje je zatekla u Fejsbuku se može opisati samo jednom rečju – rasulo. 

Svi u kompaniji su znali da imaju dobar proizvod, sa mnogo potencijala, ali nisu ulagali u njegovu prodaju, jer su smatrali da novac dolazi sam po sebi. U to doba im se predviđao isti ishod kao stranici Majspejs – propast. 

Kako je istakla u jednom intervjuu, nad glavama im je visilo pitanje da li će ikada zaraditi novac. 

Na njoj je bilo mnogo odgovornosti, jer su je gledali kao jedinu osobu koja može uraditi nešto po tom pitanju.

Okupila je direktore firme i naterala ih da svaki dan raspravljaju o tome da li bi njihova kompanija trebala da zarađuje od oglasa, elektronske trgovine ili pretplate. Svakog dana po tri sata vodile su se debate na ovu temu, da bi onda odlučili da svoje prihode većinom vežu uz direktne oglase na svojim stranicama. Usledilo je izučavanje marketinga i pronalaženje modela uz pomoć kojih bi privukli oglašivače.

Već naredne godine ova ideja je bila profitabilna, a Fejsbuk je počeo da beleži ogroman rast. Tokom tri godine zaposlili su još 2.370 radnika, dok je broj korisnika skočio sa 70 miliona na 700 miliona širom sveta. Fejsbuk se neverovatno razvio za jako kratko vreme i počeo da zarađuje velike količine novca, čime je stavio tačke na sve glasine o svom gašenju.
Seril%20Sandberg%20i%20muzFB
FOTO FB: Šeril Sandberg stalno ističe da je najveću podršku imala od svog muža Dejva Goldberga, koji je preminuo dok su bili na odmoru 

"Idite tamo gde raste cena vašim veštinama, menjajte sektore i izazove", savetovala je Šeril sve ljude iz poslovnog sveta.

Pored toga što je dokazala da je i te tako dorasla ovako složenom zadatku, i omogućila održivost najveće društvene mreže na svetu, Šeril je znatno uvećala svoje lično bogatstvo. Postala je jedna od najmlađih američkih milijardera.

Časopis Tajm proglasio je 2013. godine jednom od najuticajnijih žena na svetu, da bi već naredne godine bila na na Fortjunovoj listi najmoćnijih poslovnih žena. Čak 13 puta se njeno ime našlo na listama najuticajnijih osoba.

Danas su pod njenim nadzorom prodaja, razvoj poslovanja, javna politika i komunikacija sa medijima, marketing i ljudski resursi. Kao da sve ovo nije dovoljno, ona je i jedna od članica Upravnog odbora. To je jako mnogo posla za samo jednu osobu, ali je Šeril već dokazala da se može nositi sa svim izazovima koje joj povere.

Želeći da pomogne ženama i motiviše ih da preuzmu inicijativu u poslovnom svetu, Šeril je pre četiri godine objavila knjigu Lean In, u kojoj razmatra pitanja liderstva, feminizma i nedovoljnog broja žena na vodećim pozicijama, kako u državnim institucijama, tako i u poslovnom svetu. Knjiga se nalazi na samom vrhu liste bestselera i do sada je prodata u više od milion primeraka.

Kao cilj svoj pisanja, ali i delovanja, vidi osnaživanje žena da zauzmu liderske pozicije, tako što će srušiti i lične i društvene prepreke koje ih sputavaju u tome. 

Šeril je, takođe, osnovala Fondaciju Lean In koja se vodi istim motivima, a do sada je podržalo više od 380.000 ljudi u 157 zemalja.

Ovo su njeni najvažniji saveti svakome ko želi da bude uspešan u poslu:

1. Isplati se preuzimanje inicijative. Teško je zamisliti kao lidera nekoga ko uvek čeka da mu se kaže šta da radi.

2. Uspeh i dopadljivost su u pozitivnoj korelaciji za muškarce i u negativnoj za žene. Kada je muškarac uspešan, dopada se i muškarcima i ženama. Kada je žena uspešna, i jednima i drugima se dopada manje.

3. Liderstvo znači da činite da drugi budu bolji zahvaljujući vašem prisustvu i ono čini da ih taj elan drži i kada vi ne budete tu.

4. Što više žene pomognu jedne drugima, više ćemo pomoći sebi samima. Udruživanje zaista daje rezultate.

pošaljite komentar

Nema komentara