Pobeda kreativaca i novinara: Google i Facebook moraće da plate svaki sadržaj

  • 26.03.2019

  • 16:28

  • 0

Evropski parlament konačno je odobrio Direktivu o autorskim pravima, kontroverzni paket zakona kojim se reformiše Zakon o autorskim pravima u Evropi na internetu.

Za ovaj zakon glasalo je 348 poslanika Evropskog parlamenta, a protiv njega je glasalo njih 274, doke je njih 36 bilo suzdržano. 

Time je on konačno usvojen nakon dvogodišnjih neuspešnih pokušaja. 

Inače, ovaj Zakon ostaće upamćen i po tome što se za njega lobiralo više nego za bilo koji drugi u skorije vreme.

Direktiva će sada biti prosleđena zemljama članicama EU, koje će imati 24 meseca da ga uključe u zakone svojih država. 

PROČITAJTE JOŠ:

Zašto je ovaj zakon podigao toliko prašine?

Zato što će zahvaljujući njemu kreativci i mediji moći da pregovaraju sa IT gigantima. To im, naime, omogućavaju nova pravila o autorskim pravima koja, takođe, sadrže mere zaštite slobode izražavanja. Dosada je sadržaj koji mediji objavljuju bio dostupan svima na korišćenje, a mediji i kreativci su se žalili da velike IT kompanije zarađuju na njihovom sadržaju, bez njihove dozvole.

Zakon dugo nije bio usvojen zbog spornih Čanova 11. i 13., čiji tekst je nedovoljno jasno formulisan i ostavlja prostor za različitu interpretaciju.

Član 11. odnosi se na internet platforme koje objavljuju delove informacija, obavezujući ih da traže odobrenje od izdavača za korištenje njihovog sadržaja, dok Član 13. obavezuje internet platforme da koriste filtere koji bi nadgledali preuzimanje sadržaja, kako bi se sprečilo kršenje autorskih prava. 

"U tom smislu najveća odgovornost stavljena je na takozvani GAFA internetske platforme, tj. Google, Amazon, Facebook i Apple, ali i YouTube. Anti-plagijatorskom licencom ponuđači kreativnog sadržaja na internetu morali bi da se obavežu na kontrolu korišcenja autorskog sadržaja u budućnosti. S obzirom na to da u najspornijem Članu 13. postoji klauzula koja državama članicama daje suverenitet pri implementaciji Direktive, sve bi internetske platforme bile prisiljene prilagoditi svoje poslovanje svakoj pojedinoj članici Unije. Time se ionako komplikovan proces dovodi do apsurdne kompleksnosti", navodi se na sajtu Euroactiv-a.

Ova direktiva je uvedena kako bi se ispravila situacija koja je omogućila nekolicini kompanija da zarade ogromne sume novca, a da pritom ne plate ni medije, niti kreativce, čije sadržaje su koristile.
pošaljite komentar

Nema komentara