Niški đaci prodaju planinske čajeve Nemcima

  • 30.01.2019

  • 12:42

  • 0

IIlustracija FOTO: Pixabay

Dve tone divljeg planinskog čaja plasiranog na nemačko tržište bilans je dosadašnjeg rada učeničke kompanije Organik u niškoj Ekonomskoj školi. Do tržišta u Nemačkoj stigli su izlažući svoje proizvode na sajmovima u okviru đačkog preduzetništva koje već nekoliko godina postoji u našim školama, pišu Niške vesti.

I tako ono što mnogima do sada nije uspelo - da osvoje tržište zemalja Evropske unije, jeste uspelo niškim srednjoškolcima. 

Sve je počelo proizvodnjom "kafenog papira" u jednoj od učeničkih kompanija ove škole. Onda se krenulo i sa proizvodnjom organskih čajeva i slatka. 

Ideja se dopala jednom nemačkom vlasniku prodajnih objekata i čajevi su krenuli put Nemačke. 

Potražnja je i dalje velika, pa je saradnja nastavljena. Učenicima pomaže i profesor Ekonomske škole Bratislav Vasić, rukovodilac školske zadruge, a u pomoć su im priskočili i prijatelji. Kako se posao širio pridružili su im se i učenici Ugostiteljsko-turističke škole sa kojom đaci iz Ekonomske dele zgradu. Kako je vreme odmicalo proizvodnja se širila, a sada se u ponudi nalaze šest vrste čajeva.

"Ono što naše čajeve odvaja od drugih to je njihovo organsko poreklo", kaže Kristina Petrović, sada student treće godine Ekonomskog fakulteta Univerziteta u Nišu a nekada učenik Ekonomske škole i član tima kompanije Organik. Sada je student mentor učenicima Ekonomske škole.

"Čajevi dolaze sa naših planina, Suve i Stare planine i nazivamo ih divljim čajevima jer ih ne uzgajano. U ponudi su čaj od divlje nane, od divlje kupine, divlje kruške, divlje jabuke, koprive i šipuraka. Svaki od ovih čajeva uz predivnu aromu ima i neka lekovita svojstva što je uobičajeno za čajeve", dodaje ona.

Učenici sami beru čajeve, ali su pre toga prošli odgovarajuću obuku kod iskusnih berača biljaka i uspešno je savladali. Nakon toga se biljke suše u licenciranoj sušari, a potom pakuju i nude kupcima. I dok domaći kupci nisu bili baš zainteresovani u prvom trenutku za čajeve sa planina, ponuda je stigla sa zapada. Krsitina kaže da je to pomalo i razumljivo i zbog cene čaja, jer su organski proizvodi i inače skuplji od drugih proizvoda. Domaći kupci mogu da naruče čajeve preko sajta Kompanije Organik gde mogu da se obaveste i o samoj kompaniji, ali i o proizvodima.

"Važnu ulogu u celoj priči odigralo jei pakovanje u kojem čajeve prodajemo", dodaje Kristina.

Kutijice su urađene od već pomenutog kafenog papira koji učenici sami prave. Posebna ekipa u Organiku sklapa kutije. Onda čaj i kutije odlaze kod učenika Ugostiteljsko-turističke škole koji ih mere i pakuju.

Anita Stefanov je učenica četvrte godine Ekonomske škole i top menadžer je kompanije Organik. Ona je od prve godine u kompaniji i ima važan zadatak.

"Rad u kompaniji me je privukao jer je to bio jedan od načina da izrazimo svoju kretivnost i na praktičan način proverimo svoje teorijsko znanje. Najzanimljivije je to što još kao srednjoškolci možemo da se upoznamo sa načinom rada neke kompanije, od početka do krajnjeg proizvoda", kaže Anita.

U Ekonomskoj školi vlada veliko interesovanje za rad učenika u učeničkim kompanijama. Samo u Organiku radi njih dvadesetak, ali u školi postoji još kompanija koje privlače gotovo istu pažnju kao i ova.

Dve tone organskog čaja na nemačkom tržištu je i velika dobit u novčanom smislu.

"Novac koji kompanija zaradi ostaje u kompaniji, a da bi učenici koji rade u njoj na neki način bili motivisani za rad koji su uložili, oni od tog novca odlaze na ekskurzije, putovanja, usavršavanja. Deo novca se, svakako, ulaže u dalji rad kompanije, odnosno, nabavku sirovina", objašnjava Kristina i dodaje da pomažu i učenicima slabijeg materijalnog stanja kojima, takođe, plate ekskurziju a nekima nabave i udžbenike.

Ekonomska škola u Nišu je jedna od retkih škola u Srbiji koja ima Učeničku zadrugu sa tradicijom dugom preko 25 godina. U okviru zadruga se odvijaju vannastavne aktivnosti i razvija preduzetnički duh učenika.

Učenici Ekonomske škole u Nišu već pripremaju nove kompanije, nova iznenađenja i nove proizvode. Možda pored organskih čajeva put zapadnog tržišta krene još neki od njih.
pošaljite komentar

Nema komentara