Sve kontroverze kineske firme koja gradi puteve širom Srbije

FOTO: Pexels

Kineska kompanija China Communications and Construction (CCCC), kojoj su povereni višemilionski građevinski poslovi u Srbiji, dovođena je u vezu sa korupcijom, maltretiranjem radnika u inostranstvu i ugrožavanjem životne sredine.

Ova firma treba da gradi autoput Požega-Preljina i prugu Novi Sad-Kelebije, projekte vredne oko 1,7 milijardi dolara za koje je Skupština Srbije nedavno odobila zaduživanje kod kineske Eksim banke.

Prema pisanju medija, CCCC zapošljava oko 120.000 ljudi i posluje u 157 zemalja sveta. U Srbiji CCCC i njene ćerke firme rade na deonici Koridora 11 Surčin-Obrenovac i drugim projektima, izgradile su Pupinov most u Beogradu, a gradiće i industrijski park u glavnom gradu.

Međutim, ovaj kineski gigant umešan je u kontroverze u Australiji, Keniji, Šri Lanki, Tanzaniji i drugim zemljama, prema pisanju inostranih medija. Kanada je 2018. godine sprečila CCCC da kupi jednu kanadsku firmu zbog razloga koji imaju vezu sa nacionalnom bezbednošću.

CCCC se nalazila na crnoj listi Svetske banke od 2009. do 2017. godine zbog „prevarljive poslovne prakse", što znači da u tom periodu nije smela da učestvuje u izgradnji nijednog projekta koji finansira Svetska banka.

U 2016. godini, ćerka firma CCCC u Australiji optužena je za nemar prilikom nadzora gradnje dečije bolnice u Pertu, u čijim je krovnim panelima pronađen azbest.

Takođe su otkrivene greške u postupku javne nabavke za taj posao, ali CCCC je negirao odgovornost.

Prema pisanju medija, vlasti u Tanzaniji podigle su optužnice protiv dvojice državnih zvaničnika 2014. godine, navodeći da su CCCC-u dodelili ugovor čija je vrednost veštački uvećana na 523 miliona dolara. 

Projekat je napušten nakon što su vlasti počele da postavljaju pitanja o njegovoj ceni, koja je bila „duplo viša od cene sličnih projekata", prema pisanju lista Malta Independent.

Takođe u Tanzaniji, CCCC je 2018. godine došao u sukob sa vlastima zbog navodnog neplaćanja poreza nakon završetka izgradnje 260 kilometara puta u toj zemlji.

PROČITAJTE JOŠ:

Pruga Novi Sad-Kelebija koštaće skoro 11 miliona evra po kilometru

Kineski krediti od milijardu evra mimo domaćeg zakona

U Šri Lanki, ova kineska firma je angažovana na projektu rekonstrukcije obalskog grada Kolomba vrednom milijardu dolara, koji je imao ozbiljne negativne posledice po životnu sredinu i riblji fond.

Blumberg je javio da je velika šteta pričinjena duž 280 kilometara obale severno i južno od grada Kolombo, zbog čega je ozbiljno pogođeno 80,000 domaćinstava koji žive na obali.

Takođe, sadašnji premijer Šri Lanke optužio je CCCC da je finansirala jednog opozicionog kandidata tokom izbora 2018. godine.

Prema pisanju medija, Kenija je u opasnosti da upadne u „dužničku zamku" zbog učešća u kineskoj inicijativi Pojas i Put. 

Kenijski glavni revizor objavio je u 2018. godini da ta država može izgubiti kontrolu nad važnom lukom u gradu Mombasa ukoliko ne bude u stanju da redovno otplaćuje dug kineskoj Eksim banci.

Dug je nastao tako što je Kenija pozajmila 2,3 milijarde dolara za izgradnju pruge Mombasa-Najrobi, što je povereno kompaniji China Roads and Bridges Corporation (CRBC).

Izgradnju su pratili ozbiljni navodi o maltretiranju radnika od strane kineskog izvođača radova, a u jednom trenutku u 2018. izgradnja je stala jer su stotine radnika stupile u štrajk.

pošaljite komentar

6 komentara

  • Ranko

    Bajkovito i lazljivo,vladari sveta su izgubili kompas.Prica o slobodnom protoku rada i robe je dobra samo kada oni zaradjuju.Podrska Kinezima,sredice planetu i sredice trulez visevekovnu koja je unistila i pobila milone ljudi radi svog profita.

  • Perica

    Dodji u Bor da vidis kinesko cudo! Visestruko vece zagadjenje nego ikad!

  • Sasa

    Kamo srece da su gradili i most preko Ade!

  • stane

    TAMAN za nase politicare.

  • Bojan

    Ubi vise ova zapadna propaganda, ne mogu nista kinezima pa njihove kompanije stavljaju na crne liste..isto su pljuvali kineze sto uzimaju rtb bor a ovi napravise cudo ...

  • TRex

    Pored tolikog broja zaposlenih i mnogih projekata u preko 150 država, nije čudno da postoji i nekih problema, kao i kod svih ostalih firmi.Setimo se samo Vest Alpine.