Tender za privatizaciju Luke Novi Sad trebalo bi da bude objavljen u septembru, a za tu luku su zainteresovane najpoznatije kompanije u svetu, rečeno je Tanjugu u Ministarstvu građevine, saobraćaja i infrastrukture.
Luka Novi Sad je jedina preostala luka u većinskom vlasništvu države, a država je spremna za značajna ulaganja u vodni saobraćaj uopte.
– Završavamo rad na imovinskom stanju Luke Novi Sad. Da bi se sprovela privatizacija, u skladu sa propisima Srbije, neophodno je izdvojiti lučko zemljište i infrastrukturu, koji će ostati u svojini Republike Srbije, tako da će predmet privatizacije biti biznis luke i ono što se zove suprastruktura – kranovi, zgrade, magacini i slično – rekao je Tanjugu pomoćnik ministra za vodni saobraćaj Veljko Kovačević.
Više od 15 miliona evra ulaganja
Privatizacijom će, kako je kazao, biti obezbeđeno više od 15 miliona evra investicionog ulaganja u razvoj Luke: izgradnju nove operativne obale, novog silosa i mehanizacije.
To će ubrzati njen rad, jer Luka trenutno ima pretovar od oko milion tona robe godišnje, a kapaciteti su joj veći od 2,5 miliona tona.
– Zastarela mehanizacija, neefikasnost i sporost luke je nešto što je trenutno „ubija“ na tržištu. I privatizacija i novi investicioni kapital treba da omoguće brži razvoj luke – napominje Kovačević.
Sproveden je, dodaje, postupak izdvajanja dela imovine i prenos na Republiku Srbiju i trenutno se završava privatizaciona dokumentacija.
– Očekujemo da ćemo u septembru imati raspisan tender za privatizaciju, odnosno izbor lučkog operatera. Imamo ogroman interes za tu luku i to najrenomiranijih firmi u svetu u oblasti lučkog biznisa – kazao je on.
Neke od tih kompanija su, prema njegovim rečima, Dubai Port World iz Ujedinjenih Arapskih Emirata, nemački Renus i američka grupa Valona. Takođe, veliki broj drugih poznatih kompanija je već poslao pismo o namerama.
Nov terminal u Luci Smederevo
Kovačević je najavio da će sledeće godine početi i izgradnja terminala za rasute i generalne terete u Luci Smederevo, za koju se trenutno radi projekat.
Do kraja godine imaćemo usvojenu celu tehničku dokumetaciju i nakon toga ući u teder za izbor izvođača radova i nadzor. Očekujemo zaključenje ugovora i početak radova u novembru naredne godine, a rok za završetak je dve godine. Do 2021. imaćemo terminal u Smederevu na više od 60 hektara, koji treba da obezbedi pretovar više od pet miliona tona tereta godišnje – naveo je on.
Procenjena vrednost cele Luke Smederevo je 93 miliona evra, od čega je 42 miliona vrednost lučke infrastrukture.
Ove godine će biti izabran i izvođač radova u okviru projekta rekonstrukcije brodske prevodnice Đerdap 1, čija je vrednost 28,5 miliona evra, koji će sufinansirati Evropska komisija grantom od 12 miliona evra.
Ministarstvo će ove godine realizovati i projekat „AtoN“ u okviru kojeg će biti uvedena najmodernija navigaciona signalizacija na Dunavu. Takođe, predviđeno je i uvođenje hidro-meteo stanica naredne godine, koje će davati tačne podatke o visini talasa, brzini vode, vidljivosti i slično. Podatke će moći da koriste zapovednicima brodova.