Nedavnim izmenama Zakona o bezbednosti saobraćaja uređeno je testiranje autonomnih vozila na putevima u Srbiji, a sada su predložene i visine taksi koji će oni koji žele da dobiju odobrenje za testiranje autnomnog vozila morati da plate.
Za rešenje po zahtevu za odobrenje za testiranje autonomnog vozila predviđena je taksa od 3.310 dinara, a moraće da se plati i taksa od 1.140 dinara za metalne tablice kojima se obavlja testiranje autonomnog vozila, sa rokom važenja od jedne godine (par), piše u Predlogu zakona o izmenama i dopunama Zakona o republičkim administrativnim taksama koji se nalazi u skupštinskoj proceduri.
Autonomno vozilo je proizvedeno ili prepravljeno motorno vozilo, sa automatizovanim sistemom vožnje, koji ispunjava tehničke i druge propisane uslove i koji omogućava kretanje tog vozila u saobraćaju na putu, uz delimično upravljanje od strane vozača, odnosno uz potpuno odsustvo upravljanja od strane vozača, piše u Zakonu o bezbednosti saobraćaja na putevima.
Upravljanje autonomnim vozilom na putu dozvoljeno je isključivo u cilju testiranja tog vozila i obavlja se na osnovu dozvole, koju izdaje ministarstvo nadležno za unutrašnje poslove.
Ministarstvo unutrašnjih poslova (MUP) saopštilo je krajem avgusta da je izdalo dozvole za probnu vožnju za dva autonomna vozila.
Dozvole se odnose na nivo „tri“ autonomne vožnje, gde u vozilu mora da postoji vozač koji bi u slučaju problema preuzeo komande, rekao je tada ministar informisanja i telekomunikacija Mihailo Jovanović.
Autonomne tehnologije koje se testiraju na ulicama Beograda razvila je Self-Driving Grupa, vodeći developer autonomnih vozila, koji se odvaja od matične kompanije-Yandex, vidi se iz saopštenja Vlade objavljenog početkom jula.
„Ponosno želimo dobrodošlicu testiranju autonomnih tehnologija na ulicama Beograda, koje je razvila ‘Self-Driving Grupa’, vodeći developer autonomnih vozila, koji se odvaja od matične kompanije – Yandex. Kao deo posvećenosti digitalizaciji, Srbija postaje jedna od prvih evropskih zemalja koja je prigrlila autonomna transportna rešenja, zajedno sa Sjedinjenim Državama i Izraelom, i ostaje lider u razvoje veštačke inteligencije u regionu“, istakla rekla je premijerka Ana Brnabić.
Autonomna vozila postala goruća tema krajem 2010-ih. Brz progres u mašinskom učenju, razvoju kompjuterskih čipova i senzora učinilo je mogućem stvaranje automobila koji može da vozi sam po gradskim ulicama, i to na bezbedan i efikasan način, pisalo je u saopštenju,
Tada se navelo i da ne treba mešati autonomna vozila sa sistemima pomoći vozačima u modernim automobilima, poput Tesline Autopilot tehnologije i sličnih. „Dok ove tehnologije i dalje zahtevaju osobu sa vozačkom dozvolom za volanom, prava autonomna vozila su napravljena tako da odnos prema ljudima bude kao prema putnicima“.