Poljska regulatorna agencija za zaštitu potrošača i konkurencije, UOKiK, izrekla je kaznu od osam miliona dolara kompaniji Amazon, zbog „obmanjujućih elemenata dizajna platforme“. Ova kazna naglašava kako jedan od najveći onlajn trgovaca svojim dizajnom stvara „lažan osećaj hitnosti kod kupaca“, dovodeći ih u zabludu u vezi sa dostupnošću proizvoda i rokovima isporuke.
Istraga UOKiK-a, pokrenuta je u februaru 2023. godine, nakon pritužbi potrošača još od septembra 2021. godine, utvrdila je nekoliko ključnih problema sa Amazonovim poslovanjem.
Pre svega, identifikovano je da Amazon ne smatra moment kupovine kao zaključenje ugovora o prodaji, uprkos tome što šalje potvrdu o naručivanju, čak i kada su potrošači već izvršili plaćanje.
Ugovor se, po Amazonu, zaključuje tek nakon što je poslata informacija o stvarnom slanju robe, piše TechCrunch.
Osim toga, pronađeni su i primeri korišćenja taktike poznate kao „dark patterns“, gde se potrošačima otežava pristup ključnim informacijama, kao što su detalji o pravilima povraćaja novca ili garantovanom roku isporuke.
Dodatno, regulator je kritikovao praksu prikazivanja lažnih informacija o dostupnosti proizvoda i rokovima isporuke, kao što su broj preostalih artikala na lageru ili odbrojavanje do krajnjeg roka za naručivanje, kako bi se isporuka obavila do određenog datuma. Ustanovljeno je da Amazon često ne ispunjava ove rokove niti odmah šalje proizvode, uprkos tvrdnjama o njihovoj dostupnosti.
UOKiK naglašava da, iako Amazon nudi garanciju isporuke i povraćaj novca u slučaju kašnjenja, informacije o ovim uslugama nisu adekvatno predstavljene potrošačima pre zaključenja kupovine.
U odgovoru na kaznu, Amazon je najavio žalbu, naglašavajući kontinuirane napore u poboljšanju iskustva kupaca na platformi Amazon.pl, kao i ulaganja u osiguranje brze i pouzdane isporuke. Kompanija ističe da se strogo pridržava zakonskih standarda u svim zemljama u kojima posluje i izražava neslaganje sa procenom i kaznom UOKiK-a.