Beograd planira da još 84 linije javnog gradskog prevoza putnika poveri privatniku. Većinu su i u prethodnim godinama održavali privatnici, dok na 33 linije prevoz (trenutno) obavlja Gradsko saobraćajno preduzeće GSP Beograd. Nakon što i ove linije budu predate privatniku, GSP-u će u celom gradu ostati samo oko 30 autobuskih linija, odnosno jedna četvrtina postojećih pravaca. Predstavnici sindikata u ovom preduzeću za Novu ekonomiju navode da njihova „gruba računica“ ukazuje da bi prihodi GSP-a od linijskog prevoza usled toga mogli biti prepolovljeni, ali napominju da će precizniju računicu imati u predstojećim danima.
Podsetimo, Grad je nedavno sproveo postupak u kojem je 34 linije gradskog prevoza u Beogradu poverio privatniku – od kojih su 27 bile linije GSP-a.
Posao vredan 54,1 milijardu dinara (oko 460 miliona evra) dobile su firme Strela Ub i Strela Obrenovac.
Nedugo nakon toga, Privremeni organ Grada Beograda juče usvojio i Predlog odluke o usvajanju predloga projekta javno – privatnog partnerstva za poveravanje javnog autobuskog prevoza putnika na delu linija na teritoriji opština Grocka i Zvezdara, potez 300, Voždovac, potez 400 i Čukarica i Rakovica, potez 500 i delu linija sa pretežnom dužinom trase na tim opštinama uključujući i gradsku opštinu Savski venac.
Prema novom projektu, koji je juče odobrio Privremeni organ, ugovor između Grada i budućeg privatnog partnera bio bi zaključen na deset godina, dok je vrednost projekta oko 146,4 milijarde dinara bez PDV-a (odnosno 1,25 milijardi evra).
Konkretno, privatnom prevozniku planira se poveravanje još 84 linije gradskog prevoza:
20, 25P, 26L, 30, 33 , 34, 39 , 42 , 46, 47, 48, 49,
50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 56L, 57, 59, 64, 66,70,79,88, 89, 91, 91a, 91, 94,
302,302a, 302b, 303, 304, 305, 305a, 306, 306a, 306b, 306v, 307, 308, 309, 309l, 310, 311, 312,
401, 401a, 402, 403, 404, 405, 405L, 406, 406 l, 407 , 407 L, 408, 409,
501, 502, 503, 504, 505, 506, 507, 511 ,512, 513, 521, 522, 521a, 522, 531, 532, 532a, 533, 534, 551, 553
„Od ove 84 linije, 33 linije su linije GSP-a, dok na nekim linijama već rade privatni prevoznici u okviru konzorcijuma ‘MobiLitas’ i ‘Avala bus 500’, dok na 33 linije saobraća GSP Beograd“, kaže za Novu ekonomiju, Ivan Banković, predsednik sindikata Centar GSP.
Banković navodi da je argumentacija za ovaj projekat vrlo tanka i da ne može da zaključi ništa drugo sem da se radi o poslovima koji su „unapred dogovoreni“.
„Navodi se kako Grad Beograd ne može da nabavi potreban broj autobusa za GSP, a kako bi svi bili starosti do pet godina – ali sa druge strane će imati ovolika sredstva da plati privatnog prevoznika da obavlja uslugu prevoza“, poručuje Banković.
On navodi da se novcem koji će Grad Beograd dati privatniku, može obnoviti čitav vozni park GSP-a i da ostane novca za dva nova saobraćajna pogona.
Banković postavlja pitanje i da li Privremeni organ ima ovlašćenja da donosi ovakve odluke, jer prema zakonu on bi trebalo da obavlja tekuće i neodložne poslove.
„Mi danas imamo konstitutivnu sednicu Skupštinu grada. Zašto to nije moglo da sačeka, i da se izađe pred Skupštinu sa ovim projektom. Zašto se donose odluke na telefonskim sednicama?“, navodi on.
Smanjenje prihoda za GSP, a šta će biti sa zaposlenima?
Poveravanje linija privatnicima, pre svega će se odraziti na smanjenje prihoda GSP-a, jer je prevoz putnika osnovna delatnost ovog preduzeća, smatra Banković.
„Prihodi će biti drastično manji, gruba računica je da će biti 50 odsto manje prihoda u odnosu na prihode koje sada GSP ostvaruje od linijskog prevoza putnika“, rekao je Banković, dodajući da će precizniju kalkulaciju imati u narednim danima.
Banković ukazuje i da su linije koje se daju privatnicima veoma profitabilne, a da je namera gradskih vlasti da GSP vozi samo u centru grada.
„Nije isto da GSP-u date (na primer) da vozi pet kilometara na liniji 26, od Braće Jerkovića do Trga Republike, i da date liniju 405 od Voždovca do Ralje gde je kilometraža mnogo veća, vozila se mnogo više upošljavaju, pa su samim tim i prihodi i profit mnogo veći – zato su te linije interesantne privatnim prevoznicima, a GSP-u će biti dato ono što se nalazi u centru grada“, kaže Banković.
On navodi i da predsednik Privremenog organa grada Beograda Aleksandar Šapić uverava da niko od zaposlenih GSP-a neće biti otpušten, da neće dolaziti do smanjenja zaposlenih.
„Ako će GSP-u biti oduzet ovoliki broj linija, biće nam drastično smanjen broj autobusa sa kojima GSP radi – da li je onda logično da će GSP stvarno zadržati toliki broj zaposlenih. Imaćemo situaciju da će GPS biti katastrofalno neefikasan. Nije logično da ako sada radimo sa 700 autobusa, a radićemo sa 380, vi kažete ‘ne, ne nećemo nikog da otpustimo’ – šta će onda svi ti ljudi da rade ako se smanji osnovna delatnost za 50 odsto“, rekao je on.
Potreban privatni partner i za gradnju gasnih stanica?
Privremeni organ Grada Beograda na jučerašnjoj sednici je usvojio i informaciju o potrebi sprovođenja postupka javno-privatnog partnerstva za izgradnju gasnih stanica, kao i snabdevanje komprimovanim prirodnim gasom.
Kako se objašnjava u informaciji, odlukom o javnom linijskom prevozu, definisano je da se prevoz mora obavljati vozilima koja ispunjavaju najviše ekološke standarde i to u zoni užeg gradskog jezgra od 1. septembra 2027. godine, a u zoni šireg gradskog jezgra od 1. septembra 2023. godina.
Grad je zbog toga u obavezi da nabavlja vozila koja moraju biti sa pogonom na gas, hibridnim ili električnim pogonom. „Nabavka velikog broja autobusa sa pogonom na komprinovani prirodni gas ukazuje na potrebu obezbeđenja stanica za snabdevanje prirodnim gasom“.
„Mi sada imamo 100 autobusa na komprimovani prirodni gas. 25 juna se otvara tender za kupovnu 150 autobusa na gas, a imamo i najavu Šapića (predsednik privremenog organa grada Beograda Aleksandar Šapić) da će se već u naredih mesec-mesec i po dana raspisati tender za još istu toliku količinu autobusa. Kada se sve nabavi će biti oko 400 autobusa i praktično će biti svi na gas“, navodi Banković.
On je naveo i da će se na informaciju o tome gde će biti tačne lokacije gasnih stanica, koji će to biti pogoni, kolika je procenjena vrednost, sačekati sigurno 2,3 meseca, da Sekretarijat za javni prevoz napravi neke svoje kalkulacije.
Banković navodi da ukoliko se ovaj projekat sprovede, to bi značilo da će tim stanicama upravljati privatni partner i da će on biti jedini snabdevač gasom.
„To znači da vi sutra nećete moći da menjate dobavljača gasa. GSP će morati da se snabdeva gasom od jedne jedine firme što je štetno i smanjuje konkurentnost“, rekao je on.
On je podsetio i da trenutno postoji projekat javno privatnog partnerstva za gasnu stanicu u pogonu Karaburma, koji nije završen.
Naime, GSP je u septembru 2022. godine zaključio ugovor o javno privatnom partnerstvu sa firmom Bedem Energy Solutions za izgradnju stanice komprimovanog prirodnog gasa. Ugovor je zaključen na 15 godina.
Predmet tog javno privatnog partnerstva između Grada i firme Bedem Energy Solutions je izgradnja priključnog gasovoda, stanice komprimovanog prirodnog gasa i nabavka i ugradnja opreme za snabdevanje i distribuciju komprimovanog prirodnog gasa u gradu Beogradu, kao i snabdevanje i distribucija ovim gasom vozila GSP-a koja učestvuju u javnom gradskom prevozu putnika i drugih potrošača (ličnih putničkih vozila, taksi vozila, vozila za distribuciju).
Ta stanica treba da bude izgrađena unutar saobraćajnog pogona „Karaburma“. Ukupna vrednost tog projekta procenjena je na 23,6 miliona evra, dok je ukupna vrednost investicionog ulaganja 3,2 miliona evra.
Strela dobija 460 miliona evra od Grada Beograda za autobuski prevoz u Zemunu i Paliluli