Tok savremenog poslovanja se u skoro potpunoj meri promenio u odnosu na ono šta je bilo poznato i očekivano pre dve decenije. Za kratko vreme se najpre promenila struktura radnika i način razmišljanja radnika kakvu poslodavci žele da uposle, iako oglasi za posao često imaju taksativno popisane stavke koje se zahtevaju od kandidata, neke smernice se u njima mogu pronaći koje u stvari ukazuju čemu jedna kompanija teži.
Oglasi za posao su, u najvećoj meri, vrlo iscrpni i detaljno prestavljeni. Od glavnih generalija, kao što su zahtevi o obrazovanju, nekim striktnim veštinama i sposobnostima kandidata, dati su i opisi koji dodatno upućuju sve zainteresovane da bolje upoznaju poziciju za koju je konkurs raspisan, da steknu prvi utisak o poslodavcu, ali i o svemu onome što se od njih zahteva. Na taj način se, pre zvaničnog odabira, vrši već prva selekcija kandidata. Možemo je nazvati tihom. Ali, šta je to što današnje firme potražuju, a šta nude svojim zaposlenima i kako oglasi za posao mogu da vas bolje upute da pronađete svoje radno mesto iz snova.
Da li je obrazovanje važno današnjim poslodavcima?
Svi oglasi za posao danas vrlo detaljno opisuju zahteve kada je u pitanju stepen obrazovanja i stručna spremnost u tom smislu koja se očekuje od kandidata. Međutim… Kod savremenih kompanija/udruženja/organizacija ključ nije samo u obrazovanju i posedovanju papira sa pečatima. To znači da osoba koja nije dovoljno spremna da obavi svoj deo posla, neće uspeti na tom mestu i pored diploma, dok će se sposobnost za obavljanje određenih radnih zadataka i bez formalnog obrazovanja više ceniti i uvek zadržati.
Zato je jako važno da pored formalnog obrazovanja i sticanja diploma, ulažete vreme i trud u neformalne strane obrazovanja i osposobljavanja, jer na taj način dobijate širinu koja je savremenom poslovnom čoveku najpotrebnija.
Specijalne veštine
Svaka radna biografija, svaka prijava za određenu poziciju i svi oglasi za posao nude opciju dopisivanja posebnih veština, sposobnosti, znanja, koji ne spadaju u krug formalne obrazovanosti kandidata. Mnogo pre diplome fakulteta će se dogoditi da upravo te veštine privuku nekoga iz HR-a da vas pozove na razgovor za posao. Posedovanje određenih veština, znanja, ne govore samo o tome da su kandidati sposobniji i veštiji za jednu poziciju u radnoj organizaciji, već i da su spremni da se usavršavaju, da dopunjuju svoja znanja, da usvajaju nove kompetencije, a takvi kandidati su uvek motor jednog radnog okruženja i svima su potrebni.
Timski rad
Uvek će se u oglasima za posao napomenuti da je potrebno da budete timski igrač, jer timski rad čini da organizacija napreduje i da u okviru nje svaki pojedinac raste, najpre u poslovnom smislu. Zato se timski rad uvek predstavlja kao jedna posebna, vrlo poželjna i potrebna veština, na kojoj treba raditi konstantno i koju, ukoliko postoji, uvek treba usavršavati dodatno. Ne zaboravite, timski rad nije ništa drugo nego spremnost na dogovor, pomoć, podršku, a to ne govori onda samo o poslovnim stremljenjima i poslovnoj prirodi kandidata, već o jednom kandidatu kao osobi.
Šta poslodavci danas nude?
Danas svi oglasi za posao dobro ukazuju na to šta poslodavac želi, ali šta on nudi? Vrlo je važno da u samom oglasu obratite pažnju i na to, a ako nije istaknuto, onda je to pitanje koje je dobro i poželjno postaviti na samom razgovoru. “Šta vi nudite kao poslovna organizacija da biste dobili baš mene za svog kolegu?“ Plata, sigurno radno okruženje, određene vrste zaštite, sve su to stvari koje se podrazumevaju. Zavisno od vrste posla i radnih obaveza, ono šta se nudi se razlikuje.
Određene kompanije nude korišćenje teretane na poslu, bazena i odmora, neke imaju ketering kao dodatni podstrek za druženje među kolegama i svakako čuvanje snage za brainstroming. Ketering ili mogućnost korišćenja teretane, neka poslovna putovanja koja su više odmor nego rad, određeni pokloni, govore o tome koliko jedna radna organizacija brine o svojim zaposlenima i koliko je bitno da se stvori zajednica koja nije isključivo poslovna. Zato ketering ne mora baš da vas privuče na prvu da se prijavite na neki oglas za posao, ali može da vam kao informacija pomogne da brže vršite selekciju poslodavaca kakve želite, odnosno zaobilazite.