Globalni IT prekid koji je uzrokovala firma CrowdStrike mogao bi koštati preko milijardu dolara, ali još uvek nije jasno ko će snositi te troškove.
Incident je doveo do otkazivanja više od 5.000 komercijalnih letova širom sveta i poremetio poslovanje u različitim sektorima, uključujući maloprodaju, dostavu paketa i bolnice.
Greška je nastala zbog problema u softverskom ažuriranju koje je CrowdStrike objavio, a ispravljanje greške traje znatno duže nego što je bilo potrebno da se ona izazove.
CrowdStrike je objavio da je„značajan broj“ od 8.5 miliona pogođenih uređaja ponovo online i izvinio se zbog prekida, ali nije naveo da li će pružiti nadoknadu za štetu.
Stručnjaci predviđaju da će biti zahteva za nadoknadom štete i mogućih tužbi.
Dan Ajvs, tehnološki analitičar za Wedbush Securities, izjavio je da će pravni tim CrowdStrike-a verovatno imati teže leto zbog ovog incidenta.
Trošak ovog prekida mogao bi lako premašiti milijardu dolara, rekao je Patrik Anderson iz Anderson Economic Group.
On je uporedio ovu situaciju sa nedavnim hakerskim napadom na CDK Global, koji je koštao oko milijardu dolara i trajao tri nedelje.
Anderson je dodao da bi troškovi mogli biti posebno visoki za aviokompanije zbog izgubljenih prihoda od otkazanih letova i dodatnih troškova rada i goriva, piše CNN.
Iako CrowdStrike dominira u sajber-bezbednosti, njihov godišnji prihod iznosi manje od četiri milijarde dolara.
Postoje i pravne zaštite koje bi mogle ograničiti odgovornost kompanije prema klijentima.
Džejms Luis iz Centra za strateške i međunarodne studije navodi da bi ugovori mogli zaštititi CrowdStrike od odgovornosti.
Kompanije pogođene prekidom verovatno će otkriti da tradicionalno osiguranje od prekida poslovanja neće pokriti njihove gubitke, rekao je Mark Fridlander iz Instituta za informacije o osiguranju.
Polise osiguranja od prekida poslovanja obično zahtevaju fizičku štetu na imovini da bi se isplatile naknade, dok su za kompjuterske kvarove potrebne posebne polise.
Nije jasno koliko će klijenata CrowdStrike izgubiti zbog ovog incidenta.
Ajvs iz Wedbush Securities procenjuje da bi manje od 5 odsto korisnika moglo preći na druge provajdere.
Najveći udarac za CrowdStrike mogao bi biti reputaciona šteta koja će otežati privlačenje novih klijenata.
Džordž Kerc, izvršni direktor CrowdStrike-a, izjavio je da je firma fokusirana na rešavanje problema i veruje da većina klijenata razume složenost situacije.
Međutim, konkurenti će sigurno pokušati da iskoriste ovu priliku i privuku klijente CrowdStrike-a, rekao je Erik O’Nil, stručnjak za sajber-bezbednost.