Od 1. septembra na snagu su stupili izmenjeni i dopunjeni pravilnici o PDV-u i elektronskom fakturisanju, koji donose brojne promene za poreske obveznike u Srbiji. Ključne izmene odnose se na primenu odredaba Zakona o elektronskom fakturisanju koje uvode obavezu evidentiranja prethodnog PDV-a u Sistem elektronskih faktura (SEF).
Aleksandar Vasić, član Upravnog odbora Udruženja poreskih savetnika Srbije, za eKapiju je naveo da su i tehničke izmene i novi zahtevi izazvali zabrinutost među privrednicima zbog kratkog roka za implementaciju.
Najveće izmene se odnose na početak primene odredaba Zakona o elektronskom fakturisanju koje predviđaju obavezu evidentiranja prethodnog PDV-a u SEF-u.
„Pravilnik i korisničko uputstvo koji regulišu nova pravila usvojeni su tek tokom avgusta, što mnogim firmama ostavlja veoma malo vremena za prilagođavanje poslovnih softvera, pa će biti primorane na veći obim manuelnog rada“, istakao je Vasić.
Kako bi se olakšao prelaz, država je najavila da u početnom periodu neće biti kažnjavanja za eventualne greške u evidencijama, ali Vasić napominje da će tek videti da li će ovo biti dovoljno da se privreda prilagodi.
Nova pravila koja su propisana izmenjenim pravilnicima stupaju na snagu od 1. septembra, a nove evidencije se odnose na poreske periode koji počinju posle 31. avgusta.
To znači, dodao je Vasić, da će mesečni obveznici PDV-a nove evidencije voditi od poreskog perioda septembar, a tromesečni obveznici PDV-a od poslednjeg poreskog perioda oktobar-decembar.
„Obveznici koji vrše promet koji je oslobođen PDV-a ukoliko im je za poresko oslobađanje neophodan račun overen od strane Uprave carina, tu overu moraju pribaviti do 10. u mesecu za prethodni poreski period“, rekao je on.
Od septembra se ukida i mogućnost firmama koje su izdavale tzv. papire račune, da ukoliko je u istom poreskom periodu primljen avans i izvršen promet, izdaju samo konačan račun.
„Na njih se kao i ranije izmenjenim pravilima za korisnike SEF-a primenjuje isto pravilo, obavezno izdavanje avansne i konačne fakture“, objasnio je Vasić.
Bitna izmena je i da se faktura za promet građevinskih objekata izdaje posebno u odnosu na ostale promete.
„Na jednoj fakturi može biti iskazan promet jednog ili više građevinskih objekata, ali ne i promet drugih dobara ili usluga“, naveo je on.
Namera države, dodaje sagovornik eKapije, je da u SEF-u obezbedi preliminarnu poresku prijavu, ali smatra da nije potpuno jasno kakve to dobrobiti donosi privredi.
„Samo popunjavanje poreske prijave nije suštinski bitno. Bilo bi bitnije pojednostaviti evidencije. Sa druge strane, ako bi pokazali malo optimizma i vere u ono što nam državni aparat poručuje, mogli bi očekivati posredne koristi. Uvođenje novih evidencija, kažu, ima za cilj povećanje poreske discipline i smanjivanje jaza u naplati PDV-a“, zaključio je Vasić.
eFakture: Preliminarna PDV prijava počeo 1. septembra, greške se neće kažnjavati do Nove godine