Za stranu investiciju čiji su brojni dogovoreni detalji i dalje nepoznanica desetogodišnji ugovor ističe naredne godine. Dolazak Fijata u Srbiju, jedni su nazivali investicijom veka, a drugi katastrofom na pomolu, prenosi N1.
Iako izvoz automobila beleži rast i u 2017. godini, još nije sasvim izvesno da li će fabrika u Kragujevcu ostati i po isteku ugovora.
Ova fabrika bi mogla da ponese zlatnu medalju za ostvaren izvoz u prva četiri meseca 2017. godine, jer je Fijatova zarada od izvoza dostigla 382,2 miliona evra.
„Velika je stvar što Fijat ponovo ide uzlaznom linijom i proizvodnja i izvoz i mi vidimo da je reč o modifikaciji odnosno da je reč o redizajnu, ali ne jednog automobila, nego nekoliko podmodela. E sad ti modeli posebno što znamo da tržište automobila teži ka tim nekim srednjim – malim automobilima, očigledno da on ima ekspanziju, a očigledno je i da ekspanzija doprinosi našem izvozu“, kaže Miladin Kovačević, iz Republičkog zavoda za statistiku.
Aktuelnih tri posto učešća u BDP-u je nedovoljno, pogotovo – upozoravaju stručnjaci – uzimajući u obzir da nije u pitanju „čist“ neto izvoz. Razlog je u tome što komponentaši nisu iz Srbije, kako je najavljivano:
„Razlikujemo neto efekte, odnosno neto izvoz – to je izvoz umanjen za uvoz i kada govorimo konkretno o modelu 500L – jeste da mi puno izvezemo tih automobila, mnogo uvezemo pre svega komponente koje se ugrade u taj automobil. Tako da je neto efekat daleko manji od onoga što se iskaže kao izvoz samih automobila“, objašnjava Ivan Nikolić, ekonomski analitičar.
Ugovor s fabrikom potpisan je 2008. godine – na deset godina – tako ugovoreno ističe već naredne, 2018. godine. Ekonomisti podsećaju da je projektovano bilo 300.000 vozila godišnje, a da je Srbija trebalo da bude konkurentna zemljama u regionu: Rumuniji, Slovačkoj, Češkoj.
„Nije ni realno očekivati, da bi se Fijat eventualno povukao iz Srbije, imajući u vidu velika ulaganja – ogromna ulaganja, koju je i sam Fijat uložio u opremu, u postrojenja, građevinske objekte, nekretnine u fabrici u Kragujevcu“, smatra Dragan Vujadinović, ekonomski analitičar – kolumnista.
„Država se obavezala i da će ubrzo po potpisivanju obezbediti i velike infrastrukturne projekte da bi Fijat brže došao do tržišta prodaje“ – dodaje Vujanović – poput spajanja sa Koridorom 10 (Batočina-Kragijevac) ili obilaznice oko Kragujevca.
„Šta će biti dalje, verovatno u Srbiji zna samo jedan čovek…“, zaključuje Vujadinović.