
Šta je 5G mreža?
Sva tri mobilna operatera koja posluju u Srbiji, objavila su da su pustila 5G mrežu. Međutim, malo ko zna šta je zapravo 5G mreža i zašto je ona značajna, da li je opasna po zdravlje i da li ćemo kada upalim...
Foto: PixabayStrah da će vam aviokompanija naplatiti dodatni trošak zbog ručnog prtljaga nešto je što je skoro svako ko leti avionom bar jednom iskusio. Ispostavlja se, da taj strah, uopšte nije tako iracionalan kako se možda čini. Zbog dodatnih taksi, odnosno skrivenih troškova, Španija je odlučila da kazni pet aviokompanija koje su putnicima dodatno naplaćivale ručni prtljag. A sada je borba sa ovom nepoštenom praksom prevoznika prešla i na druge zemlje.
Organizacije za zaštitu potrošača iz 12 evropskih zemalja pridružile su se pravnoj borbi Španije protiv niskobudžetnih aviokompanija koje neprekidno naplaćuju veći ručni prtljag. Ovakav način poslovanja najviše praktikuju Ryanair, Easyjet, Wizz Air, Transavia, Volotea, Vueling i Norwegian Airlines.
Koalicija koju predvodi Evropska organizacija potrošača (BEUC) podnela je žalbu Evropskoj komisiji zbog ,,nezakonitih“ taksi zahtevajući istragu o komercijalnoj praksi navedenih kompanija.
Akciju je pokrenula novembarska kazna od 179 miliona evra koju je španski ministar za zaštitu potrošača Pablo Bustinduy izrekao za pet gorepomenutih kompanija zbog praksi koje se smatraju nepoštenim kao što je dodatno naplaćivanje ručnog prtljaga.
Međutim, izvršni direktor Ryanair-a nije smatrao da je prikladna kazna, govoreći da je ministar Bustinduya ,,ludi španski komunista“, i zatim prikazao njegovu kartonsku figuru obučenu kao klovn s keceljom na kojoj je natpis ,,Ja povećavam cene“. Logika njegovog poteza bila je da ukaže da će zabrana naplate prtljaga neminovno povećati cene avionskih karata.
Sukob se dalje nastavio kad je Bustinduy odgovorio da je njihov poslovni model zasnovan na nezakonitim praksama, i da treba da ispitaju isti. Njegovo izlaganje desilo se u sredu na predstavljanju žalbe potrošačkih organizacija u sedištu BEUC-a, u Briselu.
Najnoviji godišnji izveštaj Ryanair-a koji sadrži dodatne prihode, uključujući i takse za ručni prtljag, kao i prioritetno ukrcavanje i izbor sedišta, iznosili su 4,7 milijardi evra od ukupnih 13,95 milijardi evra.

![]()
![]()
Bustinduy nije odustao od svog izlaganja, ističući da „niskobudžetne kompanije već dugo praktikuju ovu eksploataciju prava potrošača… u otvorenom nepoštovanju najvišeg suda EU, koji je presudio da je naplata za razumno veliki ručni prtljag nezakonita“.
Takođe se pozvao na Sud pravde EU iz 2014. kojom je odlučeno da se za ručni prtljag ne može naplaćivati dodatno, pod uslovom da je u razumnim granicama težine i dimenzija i da ispunjava bezbednosne zahteve.
Sada, vodi se debata o tome šta je „razumno“ kada su u pitanju veličina i težina kofera.
Kako je španska kazna trenutno predmet žalbe, sud EU bi uskoro mogao ponovo da odlučuje da li putnici mogu besplatno unositi manji kofer sa točkićima u kabinu. Prema rečima aviokompanija, presuda EU ih obavezuje samo da dozvole unošenje malih torbi bez naplate.
„Sve aviokompanije putnicima omogućavaju da unesu jednu torbu ili lični predmet u cenu karte,“ rekla je Ourania Georgoutsakou, direktorka lobističke grupe Airlines for Europe (A4E), dodajući da su time „u skladu“ sa sudskom presudom.
Ona je upozorila da bi BEUC-ova inicijativa „smanjila izbor potrošača i naterala sve putnike da plaćaju usluge koje možda i ne žele,“ jer bi obavezivanje svih na ručni prtljag nateralo „do 50 miliona putnika samo u Španiji da plate za nešto što im nije potrebno.“
Spor oko ručnog prtljaga tiče se i toga kako efikasno ukrcavati i iskrcavati putnike bez zastoja zbog velikih torbi u prolazima.
„Ne vidim to nužno kao način da aviokompanije zarade više,“ rekao je Steven Truxal, direktor Međunarodnog instituta za vazdušno i svemirsko pravo na Univerzitetu u Leidenu.
„Više je reč o optimizaciji procesa ukrcavanja i tačnosti letova,“ dodao je, navodeći situacije kada putnici kasno dolaze s prevelikim torbama koje moraju biti prtljagom, što izaziva kašnjenja.
„Aviokompanije znaju koliko će torbi ići u kabinu, a koliko u prtljažnik. Putnici imaju izbor,“ rekao je Truxal.

PixabayPixabay
Španska kazna
Međutim, zaštitnici potrošača veruju da španska kazna pokazuje da su bili u pravu što su godinama osporavali ove takse, i sada žele da prenesu borbu na evropski nivo.
„Zahvaljujući akciji u Španiji, imamo važan presedan koji želimo da se primeni i u drugim zemljama EU,“ rekao je Agustín Reyna, generalni direktor BEUC-a.
Ova debata se poklapa s raspravama među vladama EU o reformi prava putnika u aviosaobraćaju, koje bi mogle uključiti pravilo koje izuzima niskobudžetne aviokompanije od novih obaveza — što izaziva zabrinutost potrošačkih organizacija.
„Aviokompanije očigledno koriste svu svoju moć da lobiraju kako bi se zakon EU promenio i legalizovale takse za ručni prtljag,“ rekao je Bustinduy.
„Potpuno je neprihvatljivo da bilo koja zemlja EU ili institucija napusti svoju misiju zaštite prava potrošača i stane na stranu interesa aviokompanija,“ zaključio je ministar.
Komesar za saobraćaj Apostolos Tzitzikostas izjavio je da želi da aviokompanije same uspostave „ambiciozan zajednički standard za ručni prtljag.“
„Ovo je tema koja direktno utiče na putnike, i lično mi je veoma stalo do nje,“ rekao je grčki političar na poslednjem sastanku članova A4E.
Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Sva tri mobilna operatera koja posluju u Srbiji, objavila su da su pustila 5G mrežu. Međutim, malo ko zna šta je zapravo 5G mreža i zašto je ona značajna, da li je opasna po zdravlje i da li ćemo kada upalim...

U domovima se sve češće koriste uređaji koji međusobno komuniciraju i obavljaju zadatke bez stalnog nadzora. Svetlo, grejanje, sigurnosni sistemi i aparati mogu da rade po pravilima koja korisnik postavi. ...

Crni petak je iza nas, ali popusti još uvek traju. U petak, 28. novembra započeto je sezonsko sniženje u trgovinskim lancima, ali i uslužnim objektima. Trgovci su obećali sniženja i do 50 odsto, a Nova ekono...

Svega još par dana nas razdvaja do čuvenog Crnog petka koji bi po pravilu trebalo da bude jedan od dana kada pojedinac najjeftinije može da kupi sve moguće potrepštine, a da ne ostane bankrot. Međutim, da li...
PREMIUM sadržaji na platformi NovaEkonomija.rs Inforamcije koje imaju dodatnu vrednost
POGLEDAJ SVE