Dualno obrazovanje omogućuje učenicima da steknu veštine i praksu tokom školovanja i sigurno zaposlenje, kažu sagovornici Tanjuga uključeni u taj proces.
U dualnom sistemu u Srbiji danas je više od 200 kompanija, 60 škola, sa više od 2.000 učenika, koji se školuju za 19 obrazovnih profila, kažu u Privrednoj komori Srbije.
Takođe, kompanije putem dualnog obrazovanja mogu da dobiju kompetentne i stručne radnike, a škole da imaju kvalitetnije nastavne programe, u skladu sa potrebama privrede.
Primer dobre saradnje škola i kompanija je i kompanija Inmold plast u Požegi.
Tomislav Miletić glavni mentor u kompaniji Inmold Plast ističe da ta kompanija ima 22 đaka – stipendiste Tehničke škole u Požegi.
Nastava se obavlja u radionicama u kompaniji.
„Đaci dobijaju zlato u rukama posle završene srednje škole i siguran posao“, kaže Miletić i naglašava da je ta kompanija spremna da ih zadrži, jer su kvalitetni i sposobni da odgovore radnim zahtevima.
Direktor Politehničke škole u Kragujevcu Siniša Kojić ističe da od dualnog obrazovanja korist imaju svi – i škola i učenici i privreda.
„Kroz ovaj sistem školuju se učenici prema realnim potrebama privrede, na osnovu čega se kreiraju i obrazovani profili“, objasnio je Kojić.
Ističe da se u kragujevačkoj Tehničkoj školi po dualnom sistemu edukuju učenici za tri zanimanja – bravar zavarivač, mehaničar motornih vozila, operater mašinske obrade.
U svako odeljenje upisano je po 30 đaka, a vlada veliko interesovanje za ove profile, što je ranije bilo nezamislivo.
Dualno obrazovanje uvodi mlade u svet rada, na pravi način ih socijalizuje, stiču radne navike, kvalitetno znanje, veštine i odgovornost. Đaci su zadovoljni, jer osećaju upotrebnu vrednost učenja, istakao je Kojić.
Suanita Čelebić iz sektora za odnose sa javnošću kompanije Trendteks u Prijepolju ističe da je ta kompanija inicijator dualnog obrazovanja u Zlatiborskom okrugu u oblasti tekstilne industrije i da je učestvovala u kreiranju obrazovnog profila modni krojač za škole u Srbiji.
Ta kompanija je od septembra u sistemu dualnog obrazovanja.
Inicijativa za uvođenje dualnog obrazovanja potekla je od Privredne komore Srbije odnosno privrede koja godinama ukazuje na nedostatak odgovarajućih kadrova na tržištu i nespremnost svršenih srednjoškolaca da se, odmah po izlasku iz školskih klupa, uključe u radne procese, što kompanijama stvara dodatne troškove i onemogućava ih da realizaciju razvojne planove.
Taj vid edukacije primenjuje se u većem broju evropskih zemalja, ali su najpoznatiji i najuspešniji modeli Austrije, Nemačke i Švajcarske.