Digitalizacija u lizing industriji je podstaknuta istim trendovima koji utiču na sve druge oblasti života i poslovanja. Savremeni klijenti zahtevaju fleksibilnost, praktičnost i transparentnost na svakom koraku. Digitalna ekonomija je „always on“ i ona je normalizovala očekivanja klijenata da im usluge budu dostupne 24/7.
Kako bismo ispunili takva očekivanja korisnika, početkom ove godine implementirali smo dva nova rešenja: digitalni potpis i digitalno odobrenje zahteva za finansiranje. Oba rešenja predstavljaju značajne inovacije, jer klijentima omogućavaju da deo postupka odobrenja realizuju u potpunosti digitalno, gde god da se nalaze. Ovo su dva efikasna rešenja koja klijentima štede vreme i pružaju im fleksibilnost u obavljanju poslova, dok nama pomažu da unapređujemo korisničko iskustvo.
Kada je reč o automatskom odobravanju lizinga, koje kategorije pravnih lica su obuhvaćene novim digitalnim rešenjima? Da li su rešenja namenjena isključivo malim i srednjim preduzećima ili uključuju i velike sisteme?
Digitalni zahtev za lizing finansiranje vozila i opreme mogu podneti pravna lica svih kategorija, od preduzetnika sa dvojnim knjigovodstvom, preko malih i srednjih firmi do velikih privrednih subjekata i javnog sektora. U praksi se pokazuje da se pravni subjekti više oslanjaju na lizing, jer postoji navika za korišćenje ovog tipa usluga, i oni možda jasnije vide efekat boljeg upravljanja novčanim tokovima ili fleksibilnosti u modernizaciji opreme. Međutim, lizing pruža iste benefite i građanima, što dokazuje i značajno tržišno učešće korišćenja lizinga među fizičkim licima na zapadnim tržištima. Kod nas je udeo kreditiranja vozila preko lizinga među fizičkim licima još uvek niska, ispod 5 posto, ali verujem da ćemo inovacijama i unapređenjem korisničkog iskustva približiti građanima lizing industriju.
Kakve su reakcije korisnika na mogućnost digitalnog potpisivanja ugovora? Da li beležite veću efikasnost u zaključivanju ugovora i kako sam proces funkcioniše?
Kroz navedena rešenja, obim fizičke dokumentacije potrebne za odobrenje lizing finansiranja smanjen je za čak 75%, čime je ceo proces odobrenja zahteva pojednostavljen i sada funkcioniše tako što klijent na mejl dobija celokupnu ugovornu dokumentaciju, a uz lozinku koja mu stiže na mobilni telefon dobija pristup. Dokumentaciju može pročitati, potpisati i sačuvati u potpunosti digitalno. Sve što je potrebno za odobrenje zahteva za lizing jeste da lizing kompanija poseduje matični broj firme koja je podnela zahtev i saglasnost za Kreditni biro i kroz svega par minuta, klijent dobija informaciju da li mu je zahtev za finansiranje odobren.
Klijenti jako dobro reaguju na ovakav oblik saradnje jer u praksi odmah osete njegove prednosti, od toga da ne gube vreme u prikupljanju velikog broja papira do toga da odmah dobiju status svog zahteva. To je novi nivo korisničkog iskustva koji postavlja AikLeasing i time smo jasno odredili svoj strateški pravac kao najmlađe lizing kompanije na domaćem tržištu: sve inovacije koje implementiramo su tu da bi funkcionalno unapredile iskustvo klijenata u interakciji sa nama. Verujem da će takav strateški pristup imati pozitivan efekat i na celu industriju i da će zdrava konkurencija nastavi da radi u korist krajnjih klijenata.
Kompanija AikLeasing počela je sa poslovanjem u martu 2024. godine. Kakve ste poslovne rezultate ostvarili u prethodnoj godini?
Prema najnovijim podacima Udruženja lizing kompanija Srbije, u prvom polugodištu ove godine smo se pozicionirali među vodećim lizing kućama, nakon samo godinu dana prisustva na tržištu, uz ukupnu vrednost finansiranih vozila i opreme u iznosu od 58 miliona evra i tržišni udeo od 9,4%.
Ovi rezultati ne predstavljaju samo značajan poslovni uspeh, već i potvrdu poverenja koje nam klijenti ukazuju od samog početka. AikLeasing nastoji da dosledno odgovori na potrebe klijenata i da im ponudi praktična i jednostavna finansijska rešenja koja im omogućavaju da se fokusiraju na razvoj poslovanja.
Kako trenutno ocenjujete stanje tržišta lizinga u Srbiji? Koliko domaće tržište zaostaje za razvijenim evropskim ekonomijama, koji su najveći izazovi i šta će biti vaš strateški fokus u narednom periodu?
Lizing tržište u Srbiji je u konstantnom porastu tokom proteklih deset godina i trendovi koji su bili aktuelni u Evropi, sve su više prisutni i kod nas. Već sam pomenuo potencijal za dalji razvoj lizing industrije među fizičkim licima, a ne treba zanemariti ni sve veću popularnost električnih i hibridnih vozila, za koja tek očekujemo da preuzmu primat na tržištu. Lizing industrija nije imuna na globalne ekonomske tokove i stvari se u tom domenu jako brzo menjaju, a malo tržište kao što je naše je zavisno od globalnih prilika koje se dalje prelivaju. Ono na šta možemo da utičemo je da jačamo svoju konkurentnost kroz tehnološke i inovacije u procesima i da negujemo proaktivan pristup klijentima, i to će biti pravac kompanije AikLeasing u godinama pred nama.