Srbija

14.08.2025. 12:08

Nova ekonomija

Autor: Dunja Marić

Beograđani bez novih autobusa ove godine: Komisija za zaštitu ponuđača oborila još jedan tender GSP-a

BETA/BEOINFO BETA/BEOINFO

BETA/BEOINFO

Srbija

14.08.2025. 12:08

Republička komisija za zaštitu prava u postupcima javnih nabavki poništila je tender za kupovinu 170 solo autobusa na gas koju je raspisalo Gradsko saobraćajno preduzeće (GSP) Beograd, a čija je procenjena vrednost 7,7 milijardi dinara, saopštio je Sindikat Centar – GSP. Ovo je, inače, druga nabavka autobusa koju je Komisija poništila – i to iz istih razloga.

Nabavka solo autobusa obustavljena je nakon što su dve firme, E-buses i SDT Group, podnele žalbu. Njihove žalbe odnosile su se na nekoliko stavki u procesu javne nabavke. Jedna od njih je to što je GSP, dok je postupak uveliko bio otvoren, promenio jedan od ključnih uslova, a to je da se autobusi umesto na lizing, nabavljaju na kredit.

U žalbama je ukazano, između ostalog, i na to što je GSP značajno ograničio konkurenciju tako što je naveo da radna zapremina motora mora da iznosi 11.000 kubnih centimetara, što je više od standardnih 8.000. SDT Group naveo je da samo kompanija Higer proizvodi autobuse čiji motori imaju pomenutu zapreminu.

Ovo su isti razlozi zbog kojih je stopirana nabavka 130 zglobnih autobusa, o čemu je Nova ekonomija već pisala.

Kao i tom slučaju, GSP i sada mora da isplati po 120.000 dinara obema firmama, kao naknadu troškova u postupku zaštite prava.

“Oba tendera su obustavljena i stopirana po sili zakona i to zbog očiglednog eliminisanja svake konkurencije i favorizovanja kineskog proizvođača Higer, čiji je posrednik domaća firma DAT Holding iz Beograda, o čemu je sindikat Centar GSP-a više puta upozoravao javnost. S obzirom na to da su nezakonitosti u sprovođenju javnih nabavki za kupovinu novih autobusa dokazane pred republičkim organima, očekujemo da na ove slučajeve ne bude stavljena tačka, već da nadležno javno tužilaštvo pokrene istragu i utvrdi pojedinačnu odgovornost svih lica koja su uključena u proces favorizovanja jednog ponuđača i nedozvoljene radnje. Ograničenje konkurencije znači korupciju, plaćanje vozila po cenama koje su i do 30 procenata više od realnih cena na tržištu i kupovinu autobusa sumnjivog kvaliteta, dok ceh plaćaju građani Beograda i zaposleni u javnom gradskom prevozniku”, navode iz sindikata.

Iz odluke Komisije vidi se da je GSP prihvatio žalbe ponuđača koji se odnose na radnu zapreminu motora, ali da je odbio onaj deo žalbi koji se odnosi na način finansiranja, koji je zatim „pao“ u postupku pred Komisijom.

Kako ocenjuju u sindikatu, zbog poništenja ovih tendera, izvesno je da GSP neće dobiti nove autobuse do kraja ove godine. Zbog toga je, zaključuju, odluka Grada Beograda kojom se ograničava starost autobusa do 10 godina, odložena za primenu za još godinu dana, odnosno do 1. septembra 2026. godine.

GSP je, međutim, i pre nego što su ove nabavke poništene, najavio da će 18. avgusta raspisati novi tender za kupovinu autobusa za gradski prevoz.

GSP farba 150 autobusa u „nemanjićki plavu“ boju: To će koštati više od 680.000 evra

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.