
Koliko će nas koštati gas?
Srpske vlasti su preko amandmana na budžet za ovu godinu uspele da izdvoje 1,4 milijarde evra za Naftnu industriju Srbije, a izdvajanja za gas koja tek čekaju Srbiju biće dodatni udarac fiskalnoj politici. U...

Kompanije se trude da imaju isti odnos muškaraca i žena, ali ima profesija u kojima žene dominiraju. Kada se radi o razlici u pogledima među generacijama, mladi, pripadnici takozvane Generacije Z imaju drugačiji odnos prema poslu u odnosu na starije kolege, u kom više oni postavljaju uslove nego što su spremni da se prilagođavaju ustaljenim šablonima koji vladaju u kompanijama, ali to ne mora nužno biti nešto negativno – ovo su samo neki od zaključaka sa konferencije koju je organizovala Nova ekonomija uz podršku EBRD „Žene, mladi, inovativnost jednako uspešan biznis“.
Na panelu pod nazivom „Kako opstati u velikom biznisu – koliko praksa u Srbiji prati evropske standarde“ govorili su neki od najuspešnijih ljudi u četiri srpske kompanije.
Sandra (Perić) Vujović rukovodilac za komunikacije za Centralno-istočnu Evropu i zemlje Baltika iz kompanije Astra Zeneka, istakla je da je u toj kompaniji u Srbiji mnogo više žena nego muškaraca, tako da je na Balkanu odnos zaposlenih žena i muškaraca 70 prema 30.
Napomenula je da su neke od kompanija uspešne upravo zahvaljujući ženskom menadžmentu, kao i da odnos broja zaposlenih nije toliko bitan, koliko je bitno negovanje različitosti karaktera.
„Potrebno je da ljudi razmišljaju drugačije. Iako su sve žene u timu, svaka ima svoj karakter i svaka drugačije razmišlja“, rekla je ona.

Kada je u pitanju način poslovanja u skladu sa globalnim trendovima, kao što je rad od kuće, Perić je rekla da njoj nije bitno gde se i kada radi posao, već da je bitno da on bude kvalitetno završen.
Dodala je da se kao žena nije susretala da predrasudama tokom godina, niti da je zbog toga što je žena bila u nekom trenutku „oštećena“.
„Na poslu se to nije dešavalo. Uvek sam nailazila na meritokratiju odnosno ono napredovanje prema zaslugama. Na fakultetu je bilo više devojaka, manje muškaraca. Nismo imale prednost u odnosu na njih, baš naprotiv. Mislim da su profesori prema njima bili popustljiviji na ispitima jer je njih bilo manje“, rekla je ona.
Kada je u pitanju balansiranje između posla i privatnog, rekla je da solidarnost između koleginica postoji, ali i da se žene same trude da ništa ne trpi.
„Upravo zbog fleksibilnosti na poslu i toj solidarnosti, žene osećaju zahvalnost, pa se svi trude da doprinesu poslu još više“, rekla je Perić.
Direktor kompanije „Logo“ Jovan Veljković istakao je da je u kompaniji odnos muškaraca i žena 55 prema 45, ali i da se on menja.
„Imamo određenu fluktuaciju u proizvodnji i na terenu. Mislim da iskačemo u odnosu na ostatak industrije. Imamo jedan sektor proizvodnje u kojem dominiraju žene. Atipično je da u samom menadžmentu imamo 30 odsto žena što je za jednu inženjersku kompaniju dobra pozicija“, rekao je Veljković.
Kako je rekao, kada je u pitanju odnos prema poslu i shvatanje posla kroz generacije, postoje negativni aspekti gde posao postaje sve manje bitan u nečijem životu i na njega se gleda kao na nešto što treba da se odradi da bi se preživelo.
„Tu ja podvlačim crtu između pozitivnih i negativnih iskustava. Ne bih diskriminisao nijednu generaciju već njihov odnos prema poslu. Ne znači da neko treba da ostavi kosti na poslu, ali da treba da radi posao sa nekom posvećenošću“, rekao je on.
Generalna direktorka kompanije „Smart“ iz Novog Sada Ivana Ružičić rekla je da su u toj kompaniji 60 odsto zaposlenih žene.
„Kada sam počela da radim u Smartu, većina zaposlenih su bili muškarci. U IT industriji su generalno muškarci više zastupljeni. Sada smo došli do momenta da žene čine 60 odsto kompanije i da IT više nije muška industrija“, rekla je ona.
Kako je rekla, žene u kompanijama su donele raznolikost i jedan drugačiji pogled.

„Kada imate i muškarce i žene kao potrošače, normalno je da i sve odluke i planovi i strategije budu doneti od strane i muškog i ženskog dela kompanije. Žene imaju dozu empatije i možda neki drugačiji pogled. Neko će reći da su mekše u odlukama i ranjivije ali to je samo odraz drugačijeg pristupa“, rekla je Ružičić.
Dodala je da su nove generacije donele nov način razmišljanja u kompanije, kao i da će starije generacije biti poučene primerima mlađih.
Ružičić je dodala i da se tokom karijere susretala sa polnom diskriminacijom.
„Nas je na fakultetu bilo četiri. Devojke niko nije diskriminisao. S druge strane, u jednoj kompaniji mi se desilo da sam konkurisala za posao i da sam prošla mnogo krugova selekcije. Kada sam došla do poslednjeg, poslodavci su donosili odluku da li da izaberu mene ili nekog muškarca. Izabrali su njega pod izgovorom da sam udata i da verovatno planiram porodicu. Osećala sam se poprilično razočarano“, istakla je.
Stefan Petrović iz investicione banke „Hefestos kapital“ rekao je da su muškarci u njegovoj kompaniji „statistička greška“.
„Mi smo na meti da budemo kompanija koja diskriminiše muškarce. Kada sam počeo da radim i kada sam preuzeo ovu investicionu banku, žene su se pokazale kao pedantnije u poslu, lojalnije, bolje rade posao, preciznije, naročito one koje počinju da rade. Nove generacije su se pokazale kao one koje vide kompaniju kao svoju kuću“, rekao je on.
Kako je rekao, generacija Z kojoj i sam pripada je odrasla uz internet i globalne trendove i da se zahvaljujući tome odnos prema poslu promenio.
„Više ne važe one rečenice i izgovori za posao ‘to je tako svuda’, ‘postoji i gore’, ‘bitno je da imam posao’, i slično. Sigurno je da ova generacija donosi velike promene, a sledeća još veće. Više nije važna toliko zarada na poslu, koliko taj odnos prema zaposlenima, odnosno onaj za koga radimo. Sada se traži stvarni autoritet i mentor koji će da nas učini uspešnijima i boljima“, rekao je on.
Kako je rekao, smatra da dosta kompanija u Srbiji vode ljudi prema mentalitetu.
„Neko ko je gradio tu kompaniju nije na adekvatan način edukovan kako se kompanija vodi, napravio je veliki novac i misli da zna sve. Imam iskustva sa takvim kompanijama, a koje žele da se prodaju. U njima obično jedan čovek odlučuje o svemu, i o poslovima u proizvodnji, finansijama, marketingu, dekoraciji, svemu…“, rekao je on.
Dodao je da smatra da žene i dalje jesu diskriminisane u poslu zbog porodice i uloga koje imaju.
„Možda vas na poslu ne pitaju da li planirate decu jer je to globalni trend da se to ne pita. Ali to jeste itekako tema. Možda neko ne želi da vam kaže da je razlog odbijanja posla to što ste se verili ili imate dete ili planirate još jedno i slično…ali to i dalje jeste razlog za odbijanje. Ti ljudi zapravo ne znaju koliko žena doprinese kada ode na porodiljsko pa se vrati u firmu, da je to lojalnost firmi, doprinos kompaniji“, rekao je Petrović.
Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Srpske vlasti su preko amandmana na budžet za ovu godinu uspele da izdvoje 1,4 milijarde evra za Naftnu industriju Srbije, a izdvajanja za gas koja tek čekaju Srbiju biće dodatni udarac fiskalnoj politici. U...

Evropska banka za obnovu i razvoj (EBRD) saopštila je da je ove godine dostigla značajnu prekretnicu u Srbiji, uloživši više od 10 milijardi evra u zemlju od 2001. godine kroz skoro 400 projekata.U Beogr...

Više od 78 odsto vozača u Srbiji smatra da bi u slučaju značajnog rasta cena goriva, država trebalo da reaguje smanjenjem akciza, dok 11 odsto njih veruje da bi trebalo povećati subvencije za kupovinu elektr...

Sindikat pančevačke Rafinerije zatražio je obraćanje generalnog direktora NIS-a, a upitao je i kadrovsku službu ima li strategiju u vezi sa statusom zaposlenih. Kako saznajemo, zaposleni traže informacije u ...
PREMIUM sadržaji na platformi NovaEkonomija.rs Inforamcije koje imaju dodatnu vrednost
POGLEDAJ SVE