Srbija

24.12.2025. 16:17

Beta

Autor: Nova Ekonomija

Transparentnost Srbija: Izgradnja Moravskog koridora ugovorena mimo Zakona o javnim nabavkama

Moravski koridor Foto: Nova ekonomija

Srbija

24.12.2025. 16:17

Izgradnja Moravskog koridora nije ugovorena na osnovu Zakona o javnim nabavkama, već „posebnog zakona“, usvojenog upravo zbog tog projekta, što je omogućilo da radovi budu plaćeni znatno više nego što je bilo ugovoreno, objavila je danas organizacija Transparentnost Srbija.

Tim posebnim zakonom je propisano da će Vlada Srbije odabrati partnera na osnovu pravila koja bude definisala uredbom.

U okviru uredbe je bilo propisano da će čak 70 odsto mogućih poena firma ili konzorcijum dobiti na osnovu iskustva u projektovanju i izgradnji autoputeva, mostova, regulacije reka, u poslednjih 15 godina, ali isključivo ako su ti raniji projekti bili realizovani na teritoriji „jugoistočne Evrope“.

Ponuđena cena je nosila samo 20 odsto poena, a iskustvo angažovanih stručnjaka 10 odsto.

Kako je navela TS, konkurencije uopšte nije bilo, čemu je verovatno doprinela dodatno i okolnost da je sa odabranom firmom i pre donošenja „posebnog zakona“ Vlada već imala zaključen memorandum o saradnji.

Ugovor o angažovanju izvođača nije objavljen, kao ni njegovi aneksi. Usled toga nije moguće utvrditi da li je postojao osnov za povećanje cene u odnosu na prvobitno ugovorenu. Vlada Srbije nije odgovorila na zahtev Transparentnosti za dostavljanje tog ugovora.

Izgradnja „Moravskog koridora“ počela je 2019. godine, a predviđeni troškovi izgradnje iznosili su oko 800 miliona evra. Država se, po pisanju medija, za potrebe izgradnje tog auto-puta zadužila 1,89 milijardi evra, što je pravdano povećanjem cene materijala, rada, energenata i eksproprijacije zemljišta u proteklih pet godina.

„Da je bio primenjen Zakon o javnim nabavkama, povećanje cene zbog nepredviđenih okolnosti ili dodatnih radova bi bilo moguće, ali ne u ovom obimu, već najviše do 50 odsto vrednosti prvobitnog ugovora“, navela je TS i dodala da Zakon o javnim nabavkama takođe pruža mogućnost da se kao osnov za povećanje cena predvidi porast cene materijala ili rada, ali se to obično ne čini, zbog predvidljivosti planiranja budžeta.

Predsednik Srbije Aleksandar Vučić prisustvovao je danas otvaranju deonice Moravskog koridora od petlje „Vrnjačka Banja“ do petlje „Vrba“ u dužini od oko 14 kilometara.

Po planu je taj autoput trebalo da bude izgrađen 2023. godine, a od ukupno 112 kilometara predviđene trase do sada su završeni radovi na 72 kilometra.

Otvorena deonica Moravskog koridora duga 14 kilometara, ceo koridor do septembra 2026.

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.