Svet

04.02.2014. 01:10

The Guardian

Autor: Nova Ekonomija

Stanovnici Rija pokrenuli protest protiv rasta cena

Svet

04.02.2014. 01:10

Stanovnici Rija pokrenuli su Fejsbuk stranicu sa savetima građanima kako da se bore sa inflacijom, a pokrenuli su i lažnu valutu pod nazivom – nadrealno.

Stanovnici Rija, koji su siti konstantnog rasta cena uoči ovogodišnjeg Svetskog prvenstva u fudbalu i Olimpijskih igara 2016, pokrenuli su Fejsbuk stranicu „Rio nadrealno – nemojte plaćati“ (Rio – Don’t Pay) u znak protesta zbog drastičnih poskupljenja u barovima, restoranima i prodavnicama, piše londonski „Gardijan“.

Stranica je ubrzo stekla 150.000 pratilaca, a njihov broj je u stalnom porastu. 

Stranica koristi termin „nadrealno“ (igra reči sa nazivom brazilske valute „real“), ocenjujući da on najbolje opisuje rast cena u Riju. 

Sendvič košta 5 funti, zelena salata 10 funti, dok „hamburger sa suvim mesom, minijaturnim kiselim krastavčićem, šakom pomfrita i razvodnjenim salatnim sosom“ košta 6 funti, navodi Leonardo Mezeron Tubino, koji postavlja i fotografije kako bi dokazao svoje tvrdnje. 

Inflacija u sektoru nekretnina posebno zabrinjava Brazilce, jer su cene stanova skočile za 15 do 20 odsto u prethodne dve godine. „Karioke“ smatraju da je vreme da uzvrate udarac, a za „bojno polje“ su odabrali Fejsbuk. 

Sam „$urreal“ je lažna novčanica sa likom čuvenog španskog slikara nadrealiste, Salvadora Dalija. Najtiražniji dnevni list u Rio de Žaneiru, „O Globo“, našalio se u jednom tekstu da je grad sazreo za sopstvenu valutu – i nije bilo potrebno mnogo vremena da se duhovite „karioke“ dosete da stvore novčanicu sa Dalijevim likom na mestu na kojem se najčešće nalaze brazilski nacionalni heroji. 

„Ne možemo da se ponašamo kao tipični Brazilci i da se slažemo sa nečim što je pogrešno. Progutajte vic koji ste napravili. Moramo da zaustavimo ovo, pošto situacija postaje ozbiljna. Nije šala kada trošim mnogo više nego što zarađujem“, izjavio je TV montažer Andrea Kals za agenciju Blumberg. 

Fejsbuk stranica obiluje savetima građanima Rija kako da uštede: da nose svoje ležaljke na plažu umesto da ih iznajmljuju, da javno sramote bahate taksise, da ne zalaze u preskupe barove. Stranica „Nardrealno“ takođe promoviše pokret Isorporzinho (frižider), koji je nastao nakon što je grupa prijatelja ponela sopstveni prenosivi frižider na jednu od najskupljih plaža u Riju, kako ne bi morali da kupuju preskupu hranu i piće u barovima. Ubrzo su se na plažama pojavile druge „Frižiderdžije“ i pokret je masovan, pa se sve pretvorilo u žurke na otvorenom sa živom muzikom. 

„Nadam se samo da ovo što radimo nije samo prolazna letnja moda. Pitanje visokih cena je ozbiljno i moramo da ga shvatimo ozbiljno dok takva sramna praksa ne doživi kraj. Ne smemo da dozvolimo da to propadne posle karnevala (u martu), moramo da nastavimo da ‘frižiderišemo’ cele godine“, kaže Anderson da Silva Almeida. 

Pokret se proširio i van Rija, pa su tako „nadrealne“ Fejsbuk grupe pokrenute u Sao Paulu, Braziliji, pa i u Belemu na ušću Amazona. „Frižider revolucija“ je počela, zaključuje „Gardijan“. 

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.